شناسهٔ خبر: 6359 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شورای عالی شهرسازی و معماری ايران تصويب كرد؛

تعيين چارچوب ضوابط بلندمرتبه سازی كلانشهر تهران/ بررسی و تصويب طرح‌های جامع و تفصيلی ۵ شهر

مسکن- انبوه سازی در جلسه اخير شورای شهرسازي و معماری علاوه بر تعيين چارچوب ضوابط بلندمرتبه‌سازی كلانشهر تهران، طرح‌های جامع و تفصيلی ۵ شهر نيز به تصويب شورا رسيد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی، این شورا در راستای اهداف خود اهم موضوعات در دست پیگیری این شورا را در هفت موضوع به تصویب رساند. از جمله مصوبات این شورا كه در تاریخ ۲۶ فرودین ماه سال جاری بررسی و امضا شد می‌توان به چارچوب ضوابط بلندمرتبه‌سازی كلانشهر تهران، طرح‌های جامع و تفصیلی شهرهای میامی و مجن در استان سمنان، طرح جامع شهر ساری، سیریك و محمدان اشاره كرد.

بر اساس مصوبات جدید این شورا، نامه‌هایی از سوی پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی تنظیم و برای طرح‌های جامع به استاندای های استان‌ها مربوطه و در مورد طرح‌های جامع و تفصیلی علاوه بر استانداری‌ها به روسای شورای برنامه ریزی و توسعه ارسال شده تا بر اساس آن در زمان مقرر نسبت به اصلاحات طرح و انجام مصوبات اقدام كنند. همچنین در مصوبه تعیین چارچوب ضوابط بلندمرتبه سازی كلانشهر تهران به روال مصوبات پیشین علاوه بر استاندار، نامه‌ای به رییس شورای شهر نیز ارسال شده است.

محدودیت بلندمرتبه سازی در كلانشهر تهران

در مصوبه تعیین چارچوب ضوابط بلندمرتبه سازی این شورا كه متشكل از هفت بند است و به استاندار تهران و رییس شورای شهر ارسال شده مطالعه درباره اثرات بلندمرتبه‌سازی در پهنه‌های مجاز، بررسی ساختارهای اجتماعی- اقتصادی و امكان‌سنجی موضوعات ایمنی در برابر زلزله و تعیین جریان باد و كریدورهای هوایی شهر تهران، بررسی و اعلام نتیجه نحوه تامین آب و خدمات زیربنایی و روبنایی در ساختمان‌های مرتفع تصویب شد.

از دیگر بندهای این مصوبه حضور كمیته تخصصی و اظهار نظر این كمیته درباره تاثیرات بلندمرتبه سازی در هویت شهری با انگاره ایرانی-اسلامی، محدودیت بلندمرتبه سازی به صورت عمومی در كلانشهر تهران مگر موارد و محدوده‌های مشخص و ارایه گزارشی از آخرین وضعیت صدور پروانه و وضعیت بلندمرتبه سازی حداكثر ظرف مدت یك ماه توسط شهرداری به دبیرخانه شورای عالی است.

طرح جامع شهر ساری به زودی تدوین می‌شود

در مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی همچنین تصمیم‌گیری در مورد طرح جامع شهر ساری و بررسی و رفع ایرادات طرح جامع شهر محمدان تصویب شد. در نامه‌ای كه به همین منظور برای استاندار و روسای شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها ارسال شد در مورد محمدان مقرر شد تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرك و نحوه تعیین آنها تعیین شود و تداخل حریم شهر محمدان با ایرانشهر حداكثر ظرف مدت سه ماه مورد بررسی قرار گرفته و با رفع ایرادات بار دیگر به دبیرخانه ارسال شود.

در مصوبه این شورا تصمیم‌گیری نهایی در خصوص طرح جامع شهر ساری منوط به بازدید نمایندگان وزارتخانه‌های جهاد‌ كشاورزی، راه و شهرسازی، نیرو و سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست و میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در فروردین‌ماه سال جاری شد.

مهلت ۴۵ روزه برای طرح‌های جامع- تفصیلی شهرهای میامی، مجن و سیریک

همچنین در خصوص طرح‌های جامع- تفصیلی شهرهای میامی، مجن و سیریك در استان‌های سمنان و هرمزگان بررسی‌های لازم انجام شد و با ارایه نامه‌هایی جداگانه به استانداران و روسای شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌های مربوطه، مقرر شد اسناد و مدارك طرح‌ها (در راستای اجرای ماده ۴۲ آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح ها مصوب سال ۷۸ هیئت وزیران) ظرف مدت ۴۵ روز تهیه و به دبیرخانه شورای عالی ارسال شود. /

نظر شما