شناسهٔ خبر: 63606 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت

بهره‌برداری از ۸ پروژه سرمایه‌گذاری با سرمایه ۷۰۰ میلیاردی بخش خصوصی در بندر امام‌خمینی (ره)/دستیابی ایران به صدور خدمات فنی و مهندسی

گزارش آخر هفته آغاز بهره‌برداری و عملیات اجرایی ۸ پروژه سرمایه‌گذاری در بندر امام‌خمینی (ره) با سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیاردتومانی بخش خصوصی، احیای کشتیرانی اروند، مهار تورم و جلوگیری از تبعات محدودیت‌ها در حوزه‌های دریایی و بندری، آغاز فعالیت رسمی اپراتور هندی در چابهار و آمادگی سازمان بنادر برای توسعه بندر لنگه از اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

آغاز بهره برداری و عملیات اجرایی ۸ پروژه سرمایه گذاری در بندر امام خمینی (ره)

هفته گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی در بندر امام خمینی، هشت پروژه بزرگ سرمایه‌ای و سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) با ارزشی بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان کلنگ زنی شد .

احداث  مجتمع خدمات رفاهی و اداری، پروژه تعمیرات  اساسی جاده دسترسی مجتمع بندری امام خمینی(ره)، احداث کارخانه بایو اتانول و احداث کارخانه فرآوری و بسته بندی سویا پروژه‌هایی بودند که با حضور اسلامی کلنگ خوردند و توسط بخش خصوصی احداث خواهند شد. ارزش این پروژه ها ۶۴۱ میلیارد تومان ارزیابی شده است.

وی در این سفر همچنین پروژه‌های انبارهای چند منظوره نگهداری کالا و مخازن نفتی به ارزش ۶۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان را افتتاح کرد. گفتنی است این پروژه ها مجموعا برای ۴۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می کنند و نقش مهمی در استقرار نظام لجستیک در کشور خواهند داشت.

اسلامی در ادامه از کارخانه خوراک دام و طیور شرکت مشاهیر سیویل سازه، کارخانه روغن‌کشی نوید خلیج فارس، پروژه احداث‌ سیلوی غلات  ۱۵۰ هزار تنی، پایانه ریلی شرکت پارسیان ریل شرق، پروژه تعمیرات اساسی اسکله های ۲۷ الی ۳۴ و پروژه لایروبی خورموسی بازدید کرد.

سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در بندر امام خمینی (ره)

وزیر راه و شهرسازی از سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در بندر امام خمینی (ره) خبر داد و گفت: باید با ریل پایه کردن بنادر و مکانیزه کردن انبارداری، ارزش افزوده ایجاد کرده و موجب رونق اقتصادی در کشور شویم.

اسلامی با اشاره به وجود پسکرانه ۱۱ هزار هکتاری در بندر امام خمینی (ره) و منطقه ویژه اقتصادی آن گفت: هزار و ۳۰۰ هکتار از این پسکرانه امروز زیر پوشش قرار دارد. شرکت‌های گوناگونی که امروز در بندر فعال هستند، هم در حوزه انبارداری و نقل و انتقال بار و هم در حوزه ایجاد ظرفیت فرآوری فعالیت می کنند.

احیای کشتیرانی اروند

اسلامی با اشاره به بازدید دیروز خود از بنادر حضرت امام (ره)  و ماهشهر ادامه داد: نکته مهمی که وجود دارد این است که فرصت ایجاد کسب و کار و تنوع بخشیدن به فعالیت‌های اقتصادی برای تقویت قدرت لجستیک کشور فراهم شود. به نحوی که فعالیت‌‌های اقتصادی در پسکرانه‌ها که هم شامل تولید بار و هم فراوری می‌شود، بتواند به شناسایی مقاصد مختلف داخلی و خارجی برای فعالیت تجاری منجر شود.

اسلامی با اشاره به بازدید دیروز خود از بنادر حضرت امام (ره)  و ماهشهر ادامه داد: نکته مهمی که وجود دارد این است که فرصت ایجاد کسب و کار و تنوع بخشیدن به فعالیت‌های اقتصادی برای تقویت قدرت لجستیک کشور فراهم شود. به نحوی که فعالیت‌‌های اقتصادی در پسکرانه‌ها که هم شامل تولید بار و هم فراوری می‌شود، بتواند به شناسایی مقاصد مختلف داخلی و خارجی برای فعالیت تجاری منجر شود.

اتصال عسلویه و بوشهر به خط ریلی

محمداسلامی در مراسم آغاز عملیات قطعه ۱۰ پروژه راه آهن بوشهر-شیراز در شهرستان تنگستان، گفت: اتصال عسلویه و بوشهر به خط ریلی به عنوان ۲ مرکز برای جابجایی بار و مسافر شهرهای در مسیر، حائز اهمیت است که امید است با استفاده از ظرفیت فاینانس ۴۵۰ کیلومتر شبکه ریلی براساس زمان‌بندی تمامی قطعات به بهره‌برداری برسند و بار روی کریدور ریلی شمال و جنوب کشور قرار گیرد

توسعه پس‌کرانه‌ها در دستور کار است

محمد راستاد مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردی در حاشيه بازديد از بنادر امام خميني، آبادان و خرمشهر در جمع خبرنگاران گفت: با حضور وزیر راه و شهرسازی هشت پروژه با سرمايه‌گذاری بخش خصوصی يا به بهره‌برداری رسيده و يا عمليات اجرايی آن با سرمايه‌ای بالغ بر ٧٠٠ ميليارد تومان آغاز شده است.

معاون وزير راه و شهرسازی ادامه داد: رويكردی كه ما در بنادر كشور داريم اين است كه صرفا بنادر، محلی برای تخليه و بارگيری و نگهداری كالا نيستند بلكه باید فعاليت‌های ارزش افزوده‌ای و توليدی در پس‌كرانه‌های بنادر شكل بگيرد.

ایران به قابلیت صدور خدمات فنی و مهندسی دست یافته است

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم تقدیر از کمیته علمی سیزدهمین همایش سواحل، بنادر و سازه های دریایی ( ICOPMAS ۲۰۱۸ )، آسیب شناسی اجرایی و ارتقای محتوایی همایش ICOPMAS، خاطر نشان کرد: با روند رو به رشد برقرار شده طی این سال ها، کنفرانش آیکوپمس توانسته است جایگاه خودش را در منطقه و چه بسا در سطح جهانی تثبیت کند.

مهار تورم و جلوگیری از تبعات محدودیت‌ها در حوزه‌های دریایی و بندری

بهروز آقایی در یادداشتی تحت عنوان مهار تورم و جلوگیری از تبعات محدودیت‌ها در حوزه‌های دریایی و بندری نوشت: محمد راستاد مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردی در حاشيه بازديد از بنادر امام خميني، آبادان و خرمشهر در جمع خبرنگاران گفت: با حضور وزیر راه و شهرسازی هشت پروژه با سرمايه‌گذاری بخش خصوصی يا به بهره‌برداری رسيده و يا عمليات اجرايی آن با سرمايه‌ای بالغ بر ٧٠٠ ميليارد تومان آغاز شده است.

آغاز فعالیت رسمی اپراتور هندی در چابهار

محمدعلی حسن‌زاده معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی از آغاز فعالیت رسمی اپراتور هندی در بندرچابهار خبر داد و گفت: رقم اجاره ماهیانه که باید پرداخت شود، قابل افشا نیست اما با روپیه انجام می‌شود.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: هندی ها در این مدت علاوه بر اپراتوری بندر شامل تخلیه و بارگیری، به ساخت، تأمین و نصب تجهیزات نیز اقدام کرده و همچنین بازاریابی فعالیت بندر را هم عهده دار هستند. در پایان این ۱۰ سال، علاوه بر پرداخت اجاره ماهیانه بندر، تجهیزاتی که خریداری و نصب کرده اند نیز به ایران واگذار می شود.

آمادگی سازمان بنادر برای توسعه بندر لنگه

نشست کمیته وصول مطالبات سازمان بنادر و دریانوردی به منظور بررسی عملکرد مالی و ارائه راهکارهای برای اخذ معوقات و بدهی‌های تجاری بنادر غرب استان هرمزگان برگزار شد.

نظر شما