شناسهٔ خبر: 63706 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مديريت زمان مهمترين مهارت مديريت است

رحمت‌اله مه‌آبادی رحمت اله مه آبادی*: مدیریت زمان مهمترین مهارت مدیریت است و برای ماهر شدن مدیران و کارکنان در این مقوله و آموختن تکنیک‌ها و ایجاد سیستم‌ها هرچه می‌توان باید هزینه کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران؛ رحمت اله مه آبادی که در کارگاه آموزشی معاونین توسعه مدیریت و منابع، عملیات فرودگاهی و برنامه ریزی فرودگاه های کشور سخن می گفت، با تاکید بر ارزش زمان و اهمیت مدیریت آن، گفت: زمان ارزشمندترین نعمت الهی عطا شده به انسان و شالوده حیات ما است به طوری که خداوند متعال در قرآن به زمان در جاهای مختلف آن قسم خورده و آوردن یک سوره برای زمان، ارزش الهی این نعمت خدادادی را مشخص می کند. همچنین به فرموده رسول اکرم(ص) نیز در روز قیامت از عمر انسان بطور اعم و از جوانی بطور اخص سوال می‌شود که در چه راهی سپری شده است؟

وی در ادامه به تشریح ویژگی های زمان پرداخت و گفت: زمان در دسترس‌ترین برای همه و دائمی ترین و تمام نشدنی‌ترین منبع برای یک فرد پربازده تا زمان مرگ است چرا که نمی توان گفت چه زمانی وقت به پایان می رسد و این مساله بزرگترین شگفتی در مورد این منبع پر اهمیت به شمار می آید که در نتیجه آن را با ارزش تر نیز می کند، چرا که قابل پیش بینی برای آینده نیست.

مه آبادی افزود: در عین حال با وجود غیرقابل پیش بینی بودن زمان، اما سریع سپری و منقضی شده و به عقب باز نمی گردد و بنابراین جبران ناپذیر بوده و هیچ چیز جای آن را نمی گیرد. زمان، ظرف عملی برای هر عمل و هر تلاشی است، هر تازه‌ای را کهنه می‌کند و هر دوری را نزدیک می‌کند و در این بین هدررفت آن موجب دوری نزدیکی‌ها می شود.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها از زمان به عنوان خبری بزرگ و هشداری مستمر از نیستی و مرگ یاد کرد و گفت: زمان همان طور که به اعمال و اقدامات ارزش می‌دهد، می تواند از ارزش آن بکاهد چراکه هر عملی وقتی دارد.

به گفته مه آبادی اتلاف وقت، کشتن تدریجی خود و اتلاف وقت دیگران، کشتن آنهاست و شاید یک دلیلش این باشد که لغو کردن کراهت دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: ویژگی‌های که نام برده شد نشان از این دارد که مدیریت زمان چقدر ضروری است و درست و به جا مصرف کردن آن چقدر اهمیت دارد. بر همین اساس بهترین مصرف زمان و کاربرد آن در عمل خیر و نیکو است و قدر مسلم خیری ارجح است که بیشتر به عموم برسد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در ادامه به مدیریت زمان در حوزه شخصی و فردی پرداخت و گفت: ما باید زمانی را برای تفکر، مطالعه، تفریح و سرگرمی مباح، آینده و برنامه‌ریزی و مرور گذشته و محاسبه خود بگذاریم. همانطور که حضرت امام علی(ع) فرمودند که خویشتن را به محاسبه بکشید پیش از آنکه شما را به محاسبه بکشند و خودتان اعمال خود را بسنجید پیش از آنکه شما را بسنجند.

مه آبادی مدیریت زمان در حوزه شخصی، اجتماعی، سازمانی یا شغلی را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه اگر نتوانیم وقت خود را به درستی تنظیم کنیم از عهده انجام هیچ کاری بر نخواهیم آمد، گفت: علت اصلی برنامه ریزی ضعیف یا بی برنامگی، بی‌توجهی به مدیریت زمان است و لذا مدیریت زمان را باید مهمترین مهارت مدیریت دانست و برای ماهر شدن مدیران و کارکنان در این مقوله و آموختن تکنیک‌ها و ایجاد سیستم‌ها هرچه می‌توان باید هزینه کرد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت زمان از تنش‌ها و استرس‌های شخص و سازمان می کاهد گفت: در شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران که یک شرکت تخصصی است، سطح استرس بالا است و بنابراین مدیریت زمان امری واجب بوده و مهمترین فاکتور موثر در بهره‌وری فردی و سازمانی است.

مه آبادی زمان را تنها یک عامل ثانویه در مدیریت زمان عنوان و تاکید کرد؛ عامل اساسی در مدیریت زمان واقعی باید اولویت های شخصی ما باشد. افراد براساس محیطی که در آن رشد کرده و تربیت شده اند، یک چرخه بهره وری دارند و در ساعاتی از روز از بیشترین راندمان کاری برخوردارند و ما باید این ساعات را برای خود مشخص کنیم.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها، مدیریت زمان در قالب پنج محور اولویت بندی فعالیت ها، وجود ضرب الاجل برای انجام کارها، درک ارتباط و پیوند میان کارها، وقت شناسی و ایجاد یک حاشیه زمانی برای بازنگری تقسیم بندی کرد.

وی با بیان اینکه ما در شرکت فرودگاه ها مسئول زمان مردم و مسافران هستیم و این حق‌الناس است، گفت: در این راستا باید از خودمان شروع کرده و مدیریت زمان را می بایست در اولویت امور قرار دهیم چراکه مهمترین مأموریت ذاتی ما است. در این راستا هر چقدر بیشتر به فانی بودنمان معتقد و با آن هماهنگ باشیم،به مدیریت زمان بیشتر اهمیت می‌دهیم.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در پایان سخنانش گفت: کارکنان ما در تمام شرکت‌ها و سازمان‌ها باید سمبل نظم، دیسیپلین و انضباط سازمانی و مدیران باید شاخص این ویژگی باشند.

 

نظر شما