شناسهٔ خبر: 63726 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

یک مقام مسئول در شرکت فرودگاه‌ها:

طرح جامع ۱۵ فرودگاه در حال تدوين است/ پيشگيری از بروز سوانح و حوادث وظيفه اخلاقی ماست

فرشید گلیج مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در کارگاه آموزشی مشترک معاونان توسعه مدیریت و منابع، عملیات فرودگاهی و برنامه‎ریزی گفت: اکنون طرح جامع ۱۵ فرودگاه توسط مشاوران ذی صلاح و با نظارت اداره طرح جامع این دفتر در حال تدوین است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، فرشید گلیج، مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با اشاره به اینکه این دفتر دارای سه اداره طرح جامع، بازرسی و نظارت و مدیریت بحران و پدافند غیرعامل است، گفت: وظیفه اداره طرح جامع نظارت بر مطالعات طرح جامع فرودگاه‎ها است که اکنون طرح جامع ۱۵ فرودگاه توسط مشاوران ذی‎صلاح در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع یک برنامه توسعه‎ای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای فرودگاه‎هاست، وظیفه این اداره را صیانت از طرح جامع عنوان کرد و افزود: همچنین وظیفه کنترل موانع داخل فرودگاه‎ها، سایت‎یابی اجرای پروژه‎ها در سطوح پروازی و ابنیه با همفکری بهره‎بردار مربوطه و نظارت بر تخریب ساختمان‎ها از دیگر وظایف این اداره است.

گلیج ادامه داد: در حوزه طرح جامع تاکنون بخشنامه‎هایی شامل بخشنامه کنترل موانع داخلی، بخشنامه ارسال اطلاعات موانع، بخشنامه تحویل زمین به پیمانکار، بخشنامه وابسته به تملک اراضی و بخشنامه مربوط به سرمایه‎گذاری در فرودگاه‎ها برای اجرا تدوین و ارسال شده است.

وی با بیان اینکه پس از پذیرش این سمت در هر فرودگاه یک نماینده انتخاب کرده است تا به امور مربوطه بپردازد، در مورد وظایف اداره نظارت و بازرسی گفت: کارهای این اداره خیلی زیاد است یکی از آنها بررسی و تایید طرح‎های اضطراری ارسال شده توسط فرودگاه‎ها است که پس از تایید آنها را برای تایید نهایی به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال می‎کند. برنامه‎ریزی و نظارت بر اجرای تمرین‎های محدود و دورمیزی فرودگاه‎ها نیز در این اداره اجرا می‎شود.

وی با اشاره به اینکه اداره نظارت و بازرسی برای هر سال اقدام به تنظیم تقویم برگزاری دوسالانه‎های طرح اضطراری فرودگاه‎ها می کند، گفت: برای سال ۹۷ اجرای تمرین کامل طرح اضطراری ۱۷ فرودگاه برنامه‎ریزی شده که ۱۱ مورد آن تاکنون انجام شده است و بزودی تقویم سال آینده نیز نهایی خواهد شد.

گلیج ادامه داد: تدوین نظامنامه‎های فرودگاهی برای اخذ گواهی نامه‎های فرودگاهی نیز در این اداره  انجام می‎شود که پس از بازرسی‎های حضوری در فرودگاه‎ها معایب برای رفع شدن اعلام می‎شود تا در زمان بازرسی کارشناسان سازمان کمترین معایب وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وظایف شامل چهار مرحله "پیشگری"، "آمادگی"، "مقابله و بازتوانی و بازگشت به شرایط عادی" است، گفت: جدای از وظایف اداری خود، پیشگیری از وقوع حوادث و سوانح وظیفه اخلاقی ماست و از شما می‎خواهم هر موردی در فرودگاه‎ها که باعث کاهش ایمنی می‎شود را جدی بگیرید و به ما هشدار دهید.

وی در مورد پدافند غیرعامل ادامه داد: در این زمینه ما برای اولین بار برای فرودگاه‎های یاری‎رسان و یاری جو دستورالعملی تدوین کردیم و از شما می خواهم حتما این موضوع را به مدیران فرودگاه‎ها اطلاع دهید تا برای تکمیل و آماده‎سازی فرودگاه‎ها اقدام شود.

مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل گفت: با توجه به اینکه برای بیشتر سامانه‎ها هوانوردی موضوع بک‎آپ گیری وجود دارد خود به خود بخش اعظمی از موضوع پدافند غیرعامل در شرکت در حال اجراست. همچنین قرار است که پنج برج موبایل تهیه کنیم و در پنج نقطه کشور مستقر کنیم تا در زمان نیاز به سرعت به منطقه مربوطه اعزام شود، البته اکنون در شیراز یک برج موبایل مستقر و عملیاتی است.

فرشید گلیج در پایان گفت: در زمینه پدافند غیرعامل آموزش‎های فراگیر متعددی گذاشته‎ایم که یکی از موارد آن  برگزاری یک دوره آموزشی برای ۲۰۰ نفر از کارکنان فرودگاه مهرآباد تا پیش از پایان سال جاری خواهد بود و برنامه داریم در سه ماهه نخست سال بعد نیز برای پنج فرودگاه دیگر آموزش بگذاریم.

نظر شما