شناسهٔ خبر: 63854 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

توسط بانک مرکزی صورت گرفت

انتشار آمار معاملات مسکن پایتخت در دی ۹۷ / معامله ۶۷۰۰ واحد مسکونی تهران در اولین ماه زمستان

بازار مسکن  طبق آمارهای اعلامی بانک مرکزی در دی ماه امسال با کاهش ۶۴.۶ درصدی معاملات در پایتخت حجم معاملات این کلان‌شهر به ۶.۷ هزار واحد مسکونی رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و  شهرسازی، بانک مرکزی بر اساس آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور اعلام کرد: در اولین ماه زمستان امسال، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۶.۷ هزار واحد مسکونی رسیده که نسبت به ماه قبل کاهشی ۱.۴ درصدی و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۴.۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بر طبق آمارهای ارائه‌شده بانک مرکزی نرخ معاملات مسکن در شهر تهران به‌طور متوسط هر مترمربع ۹۸.۰  میلیون ریال معامله‌شده است که این مبلغ نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۵  و ۹۰.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در این گزارش در رابطه با حجم معاملات مسکن آمده است: طبق بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در دی ماه حاکی از آن است که از مجموع  ۶۷۲۱ واحد مسکونی معامله‌شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۴۳.۵ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مذکور در مقایسه با دی ماه سال قبل ۶.۰ واحد درصد کاهش‌یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت ۶ تا ۱۰ سال افزوده‌شده است.

همچنین توزیع تعداد معاملات انجام‌شده برحسب مناطق مختلف شهر تهران در این ماه حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵با سهم ۱۲.۴ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است.علاوه بر آن مناطق ۴ و ۱۰  به ترتیب با سهم‌های ۹.۵ و ۷.۷ درصد در رتبه‌های بعدی قرار داده است.

درمجموع ۷۱.۳  درصد از کل تعداد معاملات انجام‌شده در شهر تهران در دی ماه سال جاری مربوط به ۱۰ منطقه شهر(به ترتیب بیشترین فراوانی در مناطق ۱۱۵و۴و۱۰و۲و۱۵و۱۴و۸و۱و۷و۳)بوده و ۱۲ منطقه باقی‌مانده ۲۸.۷  درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

این گزارش می‌افزاید:متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۹۸.۰  میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۵ و ۹۰.۸  درصد افزایش را نشان می‌دهد. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه ۹(معادل ۱۰۹.۱ درصد) و کمترین میزان رشد به منطقه ۱۲ معادل(۳۷.۶  درصد) تعلق دارد.

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده معادل ۲۳۱.۱ میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با ۴۲.۰ میلیون  ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

این ارقام نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۰۶.۸  و ۶۹.۹  درصد افزایش را نشان می‌دهند.

 

نظر شما