شناسهٔ خبر: 63888 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

آماده‌باش ماشین‌آلات راه و شهرسازی در حاشیه رود دز برای مقابله با سیلاب احتمالی

پورسلان مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان از استقرار ماشین آلات راه و شهرسازی در حاشیه رودخانه دز خبر داد و گفت: با احتمال جاری شدن سیلاب امکانات و تجهیزات این اداره کل در حاشیه رودخانه های دز و کرخه به حالت آماده باش درآمده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان، عباس پورسلان  اظهار داشت: امکانات، تجهیزات و ماشین آلات اداره کل راه و شهرسازی استان 100 درصد در حالت آماده باش قرار گرفته اند و علاوه بر این با مشارکت دیگر دستگاه های متولی چندین سیل بند در حاشیه رودخانه های دز و کرخه در دست ساخت است.

وی با اشاره به اینکه سیل سال 1395 بیش از یک هزار و 800 میلیارد ریال به جاده های استان به ویژه در حاشیه رودخانه دز خسارت وارد کرد، گفت: به منظور پیشگیری از قطع راه های ارتباطی و تداوم خدمت رسانی به مناطقی که تحت تاثیر قرار خواهند گرفت تعداد 50 خودروی سبک و سنگین بر اساس اولویت های پیش بینی شده در حاشیه این رودخانه ها مستقر شده اند.

پورسلان با اشاره به تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران با حضور فعالان حوزه راه و شهرسازی گفت: در این جلسه پیمانکاران بر حسب مسئولیت های اجتماعی خود متعهد شدند بخشی از ماشین آلات خود را در اختیار ستاد مدیریت بحران اداره کل برای مقابله با سیلاب های احتمالی هفته جاری قرار دهند.

این عضو شورای اداری استان مناطق تحت تاثیر از سیلاب را شعیبه ، بامدژ ، زاویه های دزفول، شوش، کرخه و آهودشت اعلام کرد و ادامه داد: در همه این مناطق امکانات و تجهیزات راه و شهرسازی از عوامل ستاد مدیریت بحران استان پشتیبانی می کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان یادآور شد: بعد از تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران درون سازمانی با حضور اعضای شورای هماهنگی راه و شهرسازی معاونین این اداره کل به عنوان معین شهرستان های استان فعالیت های خود را آغاز کردند تا با برنامه ریزی بعد از شناسایی نقاط حادثه خیز اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند.

وی با اشاره به خسارات سیلاب سال 95 به جاده های استان گفت: تمام تلاشمان را برای کاهش خسارات احتمالی سیلاب های هفته جاری به کار خواهیم بست.

استاندار خوزستان نیز  بیان داشت: همه دستگاه‌ های اجرایی شامل مناطق نفت خیز جنوب، سازمان آب و برق خوزستان، راهداری، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، هلال احمر، اورژانس بسیج شده ‌اند و تمام امکانات و ماشین آلات در مناطق در معرض خطر مستقر شده‌اند.

غلامرضا شریعتی با تاکید بر این که سیل بندها در روستاهای حاشیه دز و کرخه تقویت شده اند توضیح داد: اگر سیل بندها تا این لحظه تقویت نمی شدند به یقین خسارات زیادی شاهد بودیم.

مدیر کل مدیریت بحران استان در خبرهای منتشر شده برآورد اولیه خسارت اخیر بارندگی شدید و آبگرفتگی زمین های کشاورزی و تاسیسات زیربنایی در برخی مناطق خوزستان را بیش از چهار هزار و 800 میلیارد ریال اعلام کرده است.

افزایش دبی رودخانه ها ناشی از رهاسازی آب سدهای کرخه و دز خوزستان در روزهای گذشته سبب بالا آمدن آب در آنها شده به گونه ای که اکنون 18 روستای خوزستان در محاصره سیلاب قرار گرفته اند.

سال 95 با رهاسازی آب از سد دز به برخی مناطق خوزستان بالغ بر 9 هزار میلیارد ریال خسارت وارد شد و سیل بندها در شوش و روستاهای آن و روستاهای شوشتر و باوی و بخش مرکزی اهواز از بین رفت. همچنین بیش از 20 هزار هکتار از زمین های کشاورزی و 36 روستای پس از رهاسازی آب از سد دز دچار سیلاب شد.

نظر شما