شناسهٔ خبر: 63901 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در مروری بر روزنامه‌های امروز ۸ بهمن ماه می خوانید

ساخت یک بزرگراه برای انتقال سنگ آهن

روزنامه توسعه محورهای مهم جاده ای و ریلی به منظور افزایش ترانزیت در کشور بویژه در زمان تحریم اهمیت زیادی در کسب درآمد و رشد اقتصادی دارد و یکی از مناطق پرتردد هم از نظر حمل بار و هم جابه‌جایی مسافر منطقه شرق کشور بخاطر معدن سنگ آهن و کارخانه‌های متعدد منطقه شرق کشور و مسیر تربت حیدریه به سنگان است این پیش درآمد روزنامه " ایران" با تیتر" ساخت بزرگراه تربت حیدریه - سنگان برای انتقال سنگ آهن" است برای مصاحبه با خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور که از ساخت بزرگراهی برای انتقال سنگ‌آهن منطقه خبر می دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌های امروز را می‌خوانید:

جهان صنعت

افزایش ۱۲ درصدی صدور پروانه ساختمانی تهران در تابستان ۹۷

سبقت بهره‌وری مسکن از سود بانکی

زمانی که قیمت مسکن به مدت چند سال افزایش نداشت سرمایه‌گذاری در بانک‌ها و بهره‌مندی از سود بالا اولین و کم‌ریسک‌ترین انتخاب صاحبان سرمایه بود. پس از نوسان شدید بازار مسکن در سال‌های ۹۰ و ۹۱ به مدت شش سال بازار مسکن دچار تغییر قیمت زیادی نشد و همواره تورم مسکن از تورم عمومی پایین‌تر بود اما در عوض بانک‌ها در پرداخت سود بیشتر به مشتریان در رقابت بودند. حالا خانه گران شده و سودهای بانکی از تورم عقب افتاده‌اند. بر همین اساس سازندگان در دوره رونق فعلی تمایل بیشتری به ساخت‌و‌ساز از خود نشان می‌دهند.

در شرایطی که پرداخت سود بانکی از حالت روزشمار به ماه‌شمار تغییر شکل داده و با کاهش ارزش پول ملی اثرگذاری سال‌های قبل را ندارد آمارها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری برای تولید مسکن در کشور افزایش پیدا کرده است. در تابستان امسال ۲۱۰۴۷ واحد مسکونی در پروانه‌های صادر شده نسبت به تابستان سال قبل ۱/۱۲ درصد رشد داشته است.

ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌و‌گو با «ایران» خبرداد

ساخت بزرگراه تربت حیدریه - سنگان برای انتقال سنگ آهن

توسعه محورهای مهم جاده ای و ریلی به منظور افزایش ترانزیت در کشور بویژه در زمان تحریم اهمیت زیادی در کسب درآمد و رشد اقتصادی دارد. متکی نبودن به بودجه دولت و جذب سرمایه داخلی و خارجی توسعه زیرساخت‌ها را سرعت می‌بخشد از این رو متولیان حوزه راه توجه ویژه ای به استفاده از منابع دیگر برای سرعت بخشیدن به ساخت و توسعه شبکه‌های حمل و نقل دارند. یکی از مناطق پرتردد هم از نظر حمل بار و هم جابه‌جایی مسافر منطقه شرق کشور بخاطر معدن سنگ آهن و کارخانه‌های متعدد منطقه شرق کشور و مسیر تربت حیدریه به سنگان است. ظرفیت جاده ای همپای رونق اقتصادی در این منطقه توسعه نیافته و به همین دلیل در جاده تربت حیدریه به سنگان زمان حمل و نقل طولانی و تردد کند شده است. توسعه ۱۳۲ کیلومتر بزرگراه به مشارکت وزارت راه و شهرسازی، سازمان ایمیدرو و بخش خصوصی تصمیم جدیدی است که خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گفت‌و‌گو با «ایران» با تشریح جزئیات آن، اثر ساخت بزرگراه را بر سرعت گرفتن رشد و رونق اقتصادی منطقه دارای اهمیت ارزیابی کرد:

یکی از برنامه‌های دولت در منطقه شرق کشور گسترش شبکه ریلی و اتصال آن به کشورهای همسایه است. در کنار این برنامه آیا جاده‌سازی هم در دستور کار قرار دارد؟یکی از مراکز مهم توزیع بار در شرق کشور منطقه سنگان است که سرمایه‌گذاری‌های زیادی در بزرگترین معادن سنگ آهن کشور در این منطقه انجام گرفته است. کارخانجات زیادی در این منطقه مستقر شده‌اند و سنگ آهن خام یا فرآوری شده از این منطقه به استان‌های دیگر و مراکز ذوب آهن مانند اصفهان و خوزستان منتقل می‌شود.بخش بزرگی از این بار یا محصولات فرآوری، از طریق مسیر سنگان-خواف و از آنجا به تربت حیدریه-قائن و در نهایت به بندرعباس جابه‌جا می‌شود.

اطلاعات

مسیرهای ریلی حومه‌ای تهران طی ماه‌های آینده ۴ خطه می‌شود

مدیرعامل شرکت راه‌آهن از چهار خطه شدن محورهای ریلی حومه‌ای تهران ـ گرمسار، تهران ـ کرج و تهران ـ پرند طی ماه‌های آینده خبر داد.سعید محمدزاده در گردهمایی فرماندهان پلیس راه‌آهن کشور با بیان اینکه پناه آوردن مردم به پلیس، نشان‌دهنده مقبولیت و مشروعیت آن است، اظهار داشت: اگر نپذیریم در جنگ اقتصادی هستیم، دچار زیان می‌شویم چرا که شیطان بزرگ با همه اقتدار خود در برابر نظام ایستاده است.وی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی به شکل جدی در ایجاد اقتصاد پایدار نقش‌آفرین است، افزود: اگر موفق شویم حجم بیشتری از بار را از جاده به ریل هدایت کنیم، علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف سوخت و حفظ محیط‌ زیست، جاده‌ها و جان مردم را هم حفظ کرده‌ایم.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، انتقال هر یک تن بار از جاده به ریل، ۳۵سی‌سی معادل یک و نیم سنت صرفه‌جویی در سوخت ایجاد می‌کند.وی ادامه داد: تا پایان امسال ۳۵میلیارد تن ـ کیلومتر از طریق ریل جابجایی بار خواهیم داشت که همچنان با ایده‌آل‌ها فاصله داریم؛ ضمن اینکه انتقال هر یک مسافر از جاده به ریل در بردهای طولانی ۲۰سی‌سی معادل یک سنت و در مسافت‌های حومه‌ای هر یک مسافر که از جاده به ریل منتقل شود، یک دلار صرفه‌جویی سوخت خواهد داشت؛ بخصوص که در اطراف تهران تقاضای ۴۰۰میلیون سفر حومه‌ای در کریدورهایی که در آنها ریل وجود دارد، ثبت شده است. مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه مسیرهای ملایر ـ کرمانشاه، تهران ـ همدان و تهران ـ ارومیه و احتمالاً قزوین ـ رشت تا پایان سال جاری زیر بار ترافیک مسافر خواهد رفت، افزود: مسیر میانه ـ تبریز هم سال آینده افتتاح خواهد شد؛ البته پلیس راه‌آهن در این مسیرهای جدید مستقر نشده و باید فعالیت پلیس در محورهای جدید ریلی تثبیت شود.

شهروند

خانه‌های جادویی در برج‌های افسانه‌ای

فرض کنید وقتی به مسافرت می‌روید شب‌ها چراغ خانه‌تان به صورت خودکار روشن شود یا زمانی که سرکار هستید، یک‌ربع قبل از رسیدن به خانه مایکروفر روشن شود. تصورش را بکنید که هنوز در تختخواب‌تان هستید و به کارواش خانه دستور می‌دهید خودروی‌تان را بشوید و آماده کند یا بدون این‌که از جایتان بلند شوید، لباسشویی را روشن کنید یا به لامپ‌ها دستور دهید که خاموش شوند. این تصاویر فیلم‌های علمی- تخیلی نیست و حالا ساکنان برخی برج‌های معروف تهران در چنین وضعیتی زندگی می‌کنند! پنت‌‌هاوس‌های گرانقیمت برج چناران، آلتون کورت، رولکس و... که در واقع خانه‌های هوشمند و مجهز به اینترنت اشیا به شمار می‌آیند اما آنها چطور خانه‌شان را هوشمند کرده‌اند؟!

لاکچری‌ها پیشتاز خانه‌های هوشمند در ایران

شهر هوشمند و خانه هوشمند اصطلاحی است که از ‌سال ۲۰۰۰ میلادی سر زبان مردم دنیا افتاد و در ایران از‌ سال ۹۰ یا ۹۱ عده‌ای به فکر هوشمندکردن خانه‌های‌شان افتادند.سارا ستوده، که در ایران در یکی از شرکت‌های اینترنت اشیا یا همان شهر هوشمند فعالیت می‌کند، به «شهروند» می‌گوید:   «گفته می‌شود که  درحال‌حاضر ایران بیستمین کشوری است که از این فناوری پیشرفته و مدرن بهره برده و با استفاده از این فناوری همه اشیا از طریق شبکه‌های اینترنت و اینترانت به هم متصل شده و قابلیت فرمان‌پذیری اشیا از طریق شبکه‌های مخابراتی فراهم شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما