شناسهٔ خبر: 63922 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مروری بر روزنامه های امروز ۹ بهمن ماه می خوانید

طرح های بازآفرینی تامین اعتبار می شود

مطبوعات توجه به بافت هاي فرسوده و قديمي و رفع ناپايداري آنها، به موضوعي جدي و محوري تبديل شده، به گونه اي که سازمان هاي ذيربط را به تکاپوي ساماندهي و بازآفريني بافت هاي مذکور سوق داده و لزوم مداخله در اين بافت ها را در دوره هاي مختلف زماني مطرح کرده است با این حال بحث تامین اعتبار برای این طرح یکی از اساسی ترین مسائلی است که باید دولت به آن توجه ویژه داشته باشد به همین خاطر امروز روزنامه"عصر اقتصاد" با تیتر"اعتبار طرح‌های بازآفرینی را به طور کامل تامین می کنیم" به نقل از مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران  خاطرنشان کرده که قرار است تا اعتبار طرح های بازآفرینی شهری تامین شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌های امروز را می‌خوانید:

جهان صنعت

وزير راه‌وشهرسازي:

اجازه نمی‌دهیم دیگران در انتصاب‌ها دخالت کنند

در حالی در دوره ۵ ساله وزیر مستعفی، افراد خارج از وزارت راه‌وشهرسازی در انتصاب مدیران و معاونان این وزارتخانه دخالت مستقیم داشته‌اند که وزیر راه گفت:‌ نمی‌پذیریم افراد توسط دیگران برای مسوولیت‌های این وزارتخانه معرفی شوند‌. محمد اسلامی با بیان اینکه نباید هیچ ملاحظه‌ای با فاسد داشت، اظهار کرد: نباید بگذاریم در انتصابات و برخورداری‌ها تبعیضی رواج یابد و شایسته‌سالاری باید محقق شود، چراکه این عمل را ما در وزارتخانه با شروع به کار کمیسیون انتصابات آغاز کرده‌ایم و بدون تصویب این کمیسیون هیچ انتصابی را انجام نمی‌دهیم‌. کارکرد کمیسیون مربوطه بر اساس یک ضابطه شکل‌گرفته و آن شایسته‌سالاری و دوری از فساد است‌.

وی با بیان اینکه فساد دو نوع است یا مالی یا ضعف مدیریتی افزود: نمی‌پذیریم افراد توسط دیگران برای مسوولیت‌های این وزارتخانه معرفی شوند‌. باید به شیوه‌ای مدیریت کرد تا رشد سلسله‌مراتبی نیروها محقق شده و انگیزه افراد شایسته برای خدمت به مردم افزایش یابد زیرا اگر انگیزه خدمتی نزول کند مشکلات افزایش می‌یابد‌.

عصر اقتصاد

معاون وزیر راه و شهرسازی:

اعتبار طرح‌های بازآفرینی را به طور کامل تامین می کنیم 

‌معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: هیچ محدودیت اعتباری در تهیه طرح‌های بازآفرینی شهری نداریم و در این حوزه استان‌ها نسبت به تهیه طرح‌های بازآفرینی می‌توانند اقدام کنند.سیدمحمد پژمان در دیدار با امام جمعه اردبیل با قدردانی از دیدگاه‌های روشنگرانه و دقیق امام جمعه اردبیل در حوزه بازآفرینی شهری اظهار کرد: ما به دنبال اجرای طرح‌ها و برنامه‌هایی هستیم تا به نوعی رضایت مردم و شهروندان در معاش آبرومند فراهم آید که قطعاً در این راستا هیچ کم و کسری در پیشبرد اهداف وجود ندارد و یک عزم و اراده جدی نیاز است تا در بهترین شرایط کارها و برنامه‌ها به شکل صحیح به پیش برود.

وی خاطرنشان کرد: با محوریت شورا و شهرداری و راه و شهرسازی طرح‌های بازآفرینی شهری با قوت و قدرت در حال اجراست و ما بدون اینکه محدودیت اعتباری داشته باشیم، به شکل ۱۰۰ درصدی نسبت به تأمین منابع اعتباری در این حوزه اقدام می‌کنیم و سعی‌مان بر این است تا بر اساس برنامه ششم توسعه هویت معماری و شهری را با اجرای پروژه‌های کیفی‌تر ارتقا دهیم.

قانون

جهنم اجاره ‌نشینی

دارد جای خودش را باز می‌کند؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم. بازارها کم کم بوی عید ودلخوشی خرید می‌گیرند. دلخوشی‌هایی کوچک که در قلب همه ایرانی ها رشد می‌کند. اما برخی این روزها، قلب‌شان تند و تندتر می‌زند؛ نگران و گاهی عصبانی هستند. این وضع نیمی از اجاره‌نشین‌های پایتخت است که همیشه قبل از سال نو مضطرب هستند.جمعیتی که درد مسکن دارند و با هیچ مسکنی جز سقفی که از آن خودشان باشد، مرهم نمی‌پذیرد. مرهم برای دردی که هر روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. این را از عملکرد دولت‌های قبل و دولت فعلی در بخش مسکن می توانیم درک کنیم.

عملکردی که با وجود تلاش‌های زیاد در راستای اعطای وام بیشتر و تسهیلات راحت‌تر ولی نتوانسته رضایت مردم را جلب کند. رضایتی که دولت‌ها همه به دنبال آن بودند و مشکل این حوزه را بر گردن هم انداخته و از سر خود وا می‌کنند اما این مشکلی است که تا به طور کامل حل نشود، پایان نمی‌یابد.مشکلی که با وجود افزایش نه چندان زیاد درصدی از حقوق حقوق بگیران در اقتصاد این روزهای کشور، می‌بینیم که بازهم در نزدیک به سال ۹۸ قرار است ، بخش زیادی از مردم با صاحب‌خانه‌های خود دوباره سروکله بزنند. روز گذشته مسافران قطار شهری تهران- کرج بحثی جنجالی بین خودشان راه انداخته بودند؛ چهار نفر که یکی‌شان دانشجو و سه نفر دیگر متاهل و به قولی عیال‌وار و اجاره‌نشین بودند.

اطلاعات

تهران در ورطه فرونشست زمین

تهران با ثبت رکوردی جدید در فرونشست زمین، روزانه یک میلی متر نشست می کند و هم اینک به علت برداشت بی‌رویه آب های زیرزمینی، مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ شهرداری با فرونشست گسترده زمین روبرو شده اند.مهندس سیدحسن رضوی مدیرعامل جدید شرکت آب منطقه‌ تهران دیروز در جمع خبرنگاران با هشدار نسبت به بروز یک بحران بزرگ زیست محیطی در اطراف تهران گفت: ۲۰ درصد از جمعیت ایران که در تهران ساکن هستند، در معرض فرونشست گسترده زمین قرار گرفته اند و برداشت های بی رویه آب از منابع زیرزمینی اطراف پایتخت بزودی به یک بحران جدی مبدل خواهد شد.وی گفت: متأسفانه دلایل زیادی باعث فرونشست زمین در استان تهران شده، اما اصلی‌ترین دلیل فرونشست در دشت‌های تهران و حتی برخی از مناطق شهری شهر تهران به علت برداشت مازاد آب از منابع زیرزمینی به وجود آمده است.

رضوی با اظهار اینکه موضوع تعادل بخشی منابع آبی اطراف پایتخت باید به عنوان یک راهکار کلیدی برای کاهش سرعت فرونشست‌ زمین های تهران مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: هم اینک سرعت فرونشست زمین در دشت ورامین به سالانه ۱۳ سانتیمتر، بخشی از پاکدشت و پیشوا ۲۵ سانتی متر، شهرری ۲۵ سانتیمتر، دشت تهران ۱۷ سانتیمتر و در شهریار به ۳۶ سانتی متر رسیده و کل استان تهران بطور متوسط روزانه یک میلی متر نشست می کند.