شناسهٔ خبر: 63964 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد چابهار خبر داد

مشکل قرنطینه محصولات کشاورزی افغانستان برای ترانزیت از طریق بندر چابهار حل شده است/ایجاد نمایندگی سه بانک افغان در چابهار

منطقه آزاد چابهار معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار از حل مشکل قرنطینه محصولات کشاورزی افغانستان برای ترانزیت از طریق بندر چابهار خبر داده و تأکید می‌کند که میوه‌های صادراتی افغانستان حالا به راحتی می‌توانند از این مسیر ترانزیت شود. دکتر غلام‌رضا پناه در عین حال از تلاش سه بانک افغانستانی برای ایجاد نمایندگی در منطقه آزاد چابهار خبر می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از صدای افغان(آوا) از چابهار،  غلام‌رضا پناه، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار، پیرامون سوالی در مورد ظرفیت‌های منطقه آزاد چابهار برای صادرات و ترانزیت میوه‌های تازه افغانستان به عنوان یکی از کالاهای مهم صادراتی کشور، گفت: "ما یک مشکلی در بحث قرنطینه محصولات نباتی داشتیم که آن را با هماهنگی وزارت جهاد و کشاورزی حل کردیم، یعنی عملا الان مشکلاتی در این بخش نداریم و تاجران افغانستان می‌توانند برای ترانزیت محصولات خود، از این مسیر و فضا با کمترین هزینه استفاده کنند".

پناه در مورد ظرفیت‌های سردخانه‌ای منطقه آزاد چابهار نیز خاطرنشان کرد: "خود منطقه آزاد یک سردخانه ۴ هزار تنی دارد که می‌تواند در اختیار تاجران افغانستان قرار بدهد. امروز هم یکی دو سرمایه‌گذار در حال ساخت سردخانه هستند که به زودی حجم سردخانه‌ای ما در چابهار بالا خواهد رفت و عملا می‌تواند نیازهای ترانزیتی سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند کالاهای‌شان را از این مسیر منتقل کنند، برطرف کند".

وی در عین حال در مورد ایجاد نمایندگی بانک‌های افغانستان در منطقه آزاد چابهار گفت که همه بانک‌های ایرانی در چابهار شعبه دارند و آن‌ها محدودیتی در ارتباط با بانک‌های ایرانی ندارند. در مورد بانک‌های افغانی هم به گفته آقای پناه، "سه بانک از افغانستان برای حضور در چابهار درخواست(ایجاد نمایندگی) دادند که ما مقدمات‌شان را فراهم کردیم، فورم‌ها را هم در اختیارشان قرار دادیم، می‌بایست مجوزهای‌شان را از بانک مرکزی(ایران) بگیرند و بیایند در این‌جا شعبه ایجاد کنند".

پناه از "غضنفر بانک" به عنوان یکی از این سه بانک افغانستانی نام برد که پی‌گیری‌هایشان به مراحل نهایی رسیده است.

وی تصریح کرد که برای تقویت مبادلات از طریق بندر چابهار، تجار و بانک‌های افغانی می‌بایست روند ایجاد نمایندگی‌های بانک‌های افغانستان را در این منطقه تسریع کنند تا شاهد حضور بانک‌های افغانی در چابهار باشیم و فکر سرمایه‌گذار افغانی از انتقال پول راحت باشد.