شناسهٔ خبر: 63969 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مروری بر روزنامه های امروز ۱۰ بهمن ماه می خوانید

تاثیر تورم بر حمل و نقل مسافران

روزنامه بحث جا به جایی مسافر و هزینه های ان همیشه مورد بحث بوده است با این حال به نظر می آید قیمت های این حوزه با تورمی که در بازار وجود دارد حرکت نکرده به همین خاطر این موضوع سوژه ای شده است برای روزنامه "جهان صنعت که امروز با تیتر" سرایت گرانی به حمل‌و‌نقل" تلاش کند تا پاسخی برای آن بیابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌های امروز را می‌خوانید:

دنیای اقتصاد

تغییرات هزینه ساخت‌وساز بررسی شد

پیغام ملکی از بازار مصالح

تغییرات قیمتی بازار مصالح ساختمانی حاوی دو پیام است. شاخص قیمت‌ها در بازار بالادست ساخت‌و‌ساز در تهران نشان می‌دهد هزینه خرید مصالح ساختمانی در پاییز ۵ درصد نسبت به تابستان افزایش پیدا کرد؛ اما شاخص قیمت ۶ گروه مصالح که در «نازک‌کاری» استفاده می‌شود، از ۱۴ تا نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافت. این وضعیت حاوی یک پیام مثبت خطاب به متقاضیان بازار مسکن ۹۸ است. دسته‌ای از سازنده‌ها در عین حال به «خرید پیش از موعد مصالح» رو آوردند که بیانگر «نااطمینانی به آینده» است.

رمزگشایی از تازه‌ترین آمار رسمی از وضعیت بازار مصالح ساختمانی دو پیام مهم را از بازار بالادست ساخت وساز به بازار معاملات مسکن منعکس می‌کند. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» بر پایه جدیدترین آماری که روز گذشته از سوی مرکز آمار ایران درخصوص تحولات بازار مصالح ساختمانی در پاییز امسال منتشر شد، نشان می‌دهد تغییرات متفاوت شاخص بهای نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی در شهر تهران (شامل ۱۴ گروه از مصالح و تجهیزات اصلی و پرکاربرد و همچنین خدمات ساختمانی) حاوی دو پیغام ملکی مهم درخصوص سرنوشت بازار ساخت وساز و معاملات ملک در سال‌ آینده و به دنبال آن در سال‌های بعد است. این تاثیر در قالب کشف دو فرضیه متفاوت از بابت احتمال «افزایش عرضه نوسازها در سال بعد» از یکسو و «کاهش حجم ساخت وسازهای جدید ناشی از پیش‌بینی تورم هزینه‌های ساختمانی در ماه‌های پیش‌رو» از سوی دیگر، قابل تامل است.

جهان صنعت

افزايش هزينه جابه‌جايي مسافران در آستانه تعطيلات؛

سرایت گرانی به حمل‌و‌نقل

نزدیکی به ایام تعطیلات نوروزی بسیاری از مسافران را از حالا به فکر تهیه بلیت انداخته است. در تعطیلات امروز بیش از ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار مسافر از طریق جاده‌های کشور سفر کردند؛ آماری که نسبت به میزان جابه‌جایی مسافر در بخش ریلی و هوایی از «خودرو محوری» در حمل‌و‌نقل کشور حکایت می‌کند. در بخش حمل‌و‌نقل عمومی نیز تردد به وسیله ناوگان جاده‌ای در رتبه نخست است اغلب مسافران ترجیح می‌دهند به دلیل ارزانی و دسترسی راحت‌تر از ناوگان جاده‌ای استفاده کنند. در مقابل ناوگان هوایی پس از گذشت سه سال از آزادسازی قیمت‌ها تعداد مسافران بیشتری را در خود جای می‌دهد اما همچنان قافیه را به ریل و جاده باخته است. بلیت قطار هم که همچنان به صورت دستوری قیمت‌گذاری می‌شود در ایام نوروز تغییری نمی‌کند به دلیل محدودیت ظرفیت ریلی کشور و هجوم متقاضیان در ایام عید تقریبا نایاب می‌شود.

بررسی قیمت‌های بلیت هواپیما نشان می‌دهد که وضعیت پروازها با نزدیک شدن به تعطیلی چند روزه به واسطه پروازهای چارتری نابسامان شده است. با نزدیک شدن به ایام تعطیلات ۲۲ بهمن‌ماه امسال بازار حمل‌ونقل هوایی کشور نابسامان شده و بلیت پروازهای پُرتقاضا به شدت افزایش یافته است. بر این اساس قیمت بلیت رفت و برگشت تهران- کیش از مرز ۸/۱ میلیون تومان عبور کرده و مسیر پروازی تهران- مشهد- تهران نیز همین وضعیت را دارد. هم‌اکنون قیمت بلیت این پرواز به حدود ۵/۱ میلیون تومان افزایش یافته و پرواز رفت و برگشت تهران- بندرعباس نیز حدود ۸/۱ میلیون تومان است.

اخبار صنعت

معاون وزیر راه خبر داد:

ازسرگیری تردد قطارهای پرسرعت با مساعدت دولت

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: با کمک و مساعدت دولت قطعات مورد نیاز قطارهای پرسرعت تأمین اعتبار گردید و تردد این قطارها بار دیگر از سر گرفته شد.سعید محمدزاده ، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تردد قطارهای پرسرعت رجا مجددا از سر گرفته شد اظهار داشت: امیدواریم دیگر شاهد توقف حرکت این قطارها نباشیم و قرار است دولت برای تأمین هزینه های تعمیر و نگهداری این قطارها به رجا کمک کند که در حال حاضر کمک و مساعدت دولت آغاز شده است.وی افزود: علت توقف این نوع قطارها، نبود قطعات ترن ست ها بود که با تأمین اعتبار دولتی، قطعات یدکی مورد نیاز تهیه شد. رجا می تواند از این شرایط با کمک دولت خارج شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بخشی از قطعات ترن ست باید از خارج تأمین شود.وی در خصوص بدهی شرکت های ریلی به شرکت راه آهن تصریح کرد: ما در شرکت راه آهن بابت بدهی شرکت های ریلی تاکنون اقدامی علیه آنها انجام نداده ایم و فعلا قصد نداریم تا شرکت های ریلی را بابت پرداخت بدهی هایشان به راه آهن تحت فشار قرار داده و مؤاخذه کنیم.نیمه دی ماه امسال محمد رجبی، مدیرعامل اصلی ترین شرکت حمل و نقل ریلی از توقف تردد قطارهای پرسرعت این شرکت (ترن ست ها) خبر داده بود.

شهروند

چند نکته امنیتی برای مسافران هواپیما

حواستان جمع باشد و بحث نکنید

سفر هوایی و سوار شدن بر هواپیما، قوانین خاص خود را دارد که این قوانین در بیشتر کشورهای جهان مشترک است، حتی بعضی خطوط هوایی قوانین مخصوص خود را دارد. اگر می‌خواهید با هواپیما سفر کنید، باید این هشت نکته را رعایت کنید، در غیر این صورت ممکن است وقت بیشتری در مراحل بازرسی از شما گرفته شود و این اتفاق به از دست دادن پرواز منجر شود. بسیاری از افرادی که برای نخستین بار می‌خواهند با هواپیما سفر کنند، کنجکاو هستند بدانند چه مراحلی را باید در فرودگاه طی کنند.

همراه داشتن هرگونه مایعات به‌ویژه مایعات آتش‌زا مثل اسپری‌ها، استون، ژل‌های آرایشی و بهداشتی یا مواردی مثل شربت، عطر و ادکلن، لوسیون، کرم و .. ممنوع است. به جز مایعات آتش‌زا یا محرک که به‌طورکلی ممنوع است، بقیه موارد فقط در ظرفی با حجم ۱۰۰ میلی‌لیتر یا کمتر قابل حمل توسط مسافر است. فقط برخی مایعات دارویی یا رژیمی خاصی که افراد برای سلامتی خود ناچار به همراه داشتن آن هستند، آن هم پس از تایید ماموران امنیتی مجاز به استفاده یا حمل در کیف همراه مسافر است.