شناسهٔ خبر: 6397 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

محمدزاده:

راه‌اندازی کامل سیستم تراک‌بندی و ATC در خطوط ریلی نیازمند ۱۰۰ میلیون یورو اعتبار/ظرفیت ریلی کشور ۱.۷ تا ۲.۸ برابر می‌شود

راه آهن معاون فنی و زيربنايی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی با بیان اینکه راه اندازی کامل سیستم ATC و تراک‌بندی خطوط ریلی نیاز به ۱۰۰ میلیون یورو اعتبار دارد٬ گفت: این کار ظرفیت مسیرهای ریلی را از ۱.۷ تا ۲.۸ برابر افزایش می‌دهد.

سعيد محمدزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت راه آهن در حال حاضر توسعه سیستم تراک‌بندی و به‌کارگیری و فعال‌سازی سیستم ATC است٬ گفت: مسیرهای تهران-مشهد٬ بافق-بندرعباس٬ تهران-پرند٬ تهران-قم و تهران-کرج برای تراک‌بندی انتخاب شدند و برنامه‌های آن مدون شده است.

معاون فنی و زيربنايی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ايران با یادآوری اینکه بخشی از اعتبارات پروژه تراک‌بندی برای این مسیرها تأمین شده است٬ افزود: ۹۷ درصد از کار اجرایی مسیر تهران-مشهد انجام شده و تراک بندی این مسیر در آستانه بهره‌برداری قرار دارد ولی در خصوص باقی مسیرها اقدامات اولیه و مطالعات لازمه انجام شده و فقط منتظر تزریق نقدینگی هستیم.

وی ادامه داد: با اجرایی شدن پروژه تراک‌بندی خطوط ریلی بر اساس یک خطه یا دو خطه بودن مسیر‌ها از ۱.۷ تا ۲.۸ برابر به ظرفیت ریلی کشور اضافه می‌شود برای مثال ظرفیت مسیر راه‌آهن تهران-مشهد که در آستانه بهره‌برداری قرار دارد ۱.۸ برابر خواهد شد.

محمدزاده با تأکید بر اینکه با وجود ایجاد شدن چنین ظرفیتی نیاز به افزایش ناوگان احساس می‌شود اظهار امیدواری کرد که با حضور بخش خصوصی میزان ناوگان هم افزایش یابد و با افزایش ناوگان ریلی از این ظرفیت ایجاد شده به نحو مناسبی استفاده شود.

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن با یادآوری این مسئله که تراک‌بندی هم در بخش مسافری و هم در بخش باری خواهد بود٬ گفت: مسیر تهران-مشهد نهایتاَ تا سه ماه آینده به شکل کامل اجرایی می‌شود و ظرفیت این مسیر به ۱.۸ برابر ارتقا می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین مشکل این پروژه نبود نقدینگی است٬ افزود: طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار بود کار تراک‌بندی و راه‌اندازی کامل سیستم کنترل هوشمند قطارها (ATC) تا سه سال آینده به شکل کامل اجرایی شود ولی سعی داریم با پیش بردن امور به شکل موازی این زمان را به نصف برسانیم.

معاون فنی و زيربنايی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ايران بودجه مورد نیاز برای راه اندازی کامل سیستم تراک‌بندی و ATC  را ۱۰۰ میلیون یورو اعلام و اظهار کرد: نصب و راه اندازی سیستم  ATC و تراک‌بندی ایستگاه با پیمانکاران متخصص داخلی اجرایی می‌شود./

نظر شما