شناسهٔ خبر: 64037 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

سفر خوب و ایمن حق مردم است/ پلیس به رانندگان متخلف اجازه رانندگی ندهد/ ضرورت نظارت استانداران و فرمانداران

كميسيون ايمنی راه‌های كشور وزیر راه و شهرسازی گفت: پلیس نباید به افرادی که با بی‌احتیاطی در حین رانندگی موجب بروز حادثه برای خود و دیگران می شوند و به خصوص ایام نوروز را به کام همه تلخ می‌کنند، اجازه رانندگی بدهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست مشترک اعضای شورای هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و کمیسیون ایمنی راه‌ها صبح امروز (شنبه ۲۵ اسفند) در محل سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد.

محمد اسلامی در حاشیه نشست شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور که به ریاست وزیر کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان این که سفر خوب و ایمن حق همه مردم است، افزود: در این زمینه و با هدف کاهش تصادفات و حوادث مختلف رانندگی، نقاط حادثه خیز جاده‌های کشور با بررسی و مطالعات متعدد آشکارسازی شده و هم اکنون در این نقاط نصب علایم هشداردهنده، بنر و تابلوهای خاص راهنمایی و رانندگی در حال انجام است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نصب این گونه تابلوها و علایم هشداردهنده موجب می‌شود تا رانندگان قبل از رسیدن به نقطه حادثه خیز آمادگی پیشگیری و کنترل هرچه بیشتر خودرو را داشته باشند و مانع از بروز هرگونه حادثه احتمالی شوند.

اسلامی با بیان اینکه پیشگیری در امر رانندگی یکی از موثرترین عواملی است که مانع ایجاد حادثه شده و در نهایت کاهش تصادف را به دنبال خواهد داشت، اظهار کرد: تعمیر و راه‌اندازی مجدد برخی دوربین‌های کنترل سرعت در سطح جاده‌ها، ایجاد روشنایی در نقاط حادثه خیز و تاریک جاده‌ای و خط کشی سطح جاده‌ها از دیگر اقداماتی است که در کاهش تصادفات نقش بسزایی خواهد داشت.

وی با اشاره به افزایش ۷/۷ درصدی تصادفات جاده‌های فرعی نیز گفت: پلیس باید با توجه و کنترل هر چه بیشتر به جاده‌های فرعی نیز مانع از افزایش تصادفات رانندگی شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در این خصوص استانداران و فرمانداران باید به منظور کنترل هر چه بیشتر و کاهش تصادفات رانندگی نشست‌های تخصصی شوراهای ترافیک را مستمر برگزار کرده و بر عملکرد دستگاه ها نظارت داشته باشند.

وی اظهار داشت: امیدوارم همه کسانی که رانندگی می کنند با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی به خصوص در ایام شلوغ عید نوروز در جاده ها مانع از بروز حوادث شده و روزهای شادی را برای خود و دیگران رقم بزنند.

در این نشست جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی با اشاره به بی‌سابقه بودن چنین نشستی ابزار امیدواری کرد که نتیجه چنین برنامه‌هایی بسیار مثمرثمر باشد و مصوبات این نشست در جهت ایمن سازی جاده ها و شهرهای کشور در ایام نوروز اجرایی شود.

در ادامه این نشست، از سوی دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک وزارت کشور و کمیسیون ایمنی راه‌ها و همچنین پلیس راهور ناجا گزارشی ارائه شد.

گفتنی است با تصویب مجلس شورای اسلامی، به منظور اعمال سیاست‌های جامع و هماهنگ ترافیکی و تهیه خط مشی لازم و بهبود اداره کلیه امور مربوط به امر عبور و مرور همانند ‌طراحی، برنامه‌ریزی، سازماندهی، هماهنگی، هدایت، نظارت و انتظامات ترافیکی شهرها، شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور که از این‌پس شورای عالی نامیده می‌شود، مرکب از معاون وزیر کشور، معاون وزیر راه و شهرسازی، معاون وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات، معاون رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس سازمان حفاظت محیط زیست یا معاون وی و فرمانده نیروی انتظامی یا معاون وی تأسیس می‌شود.

‌مصوبات این شورا پس از تصویب وزیر کشور قابل اجرا است و وزارت کشور عهده‌دار دبیرخانه شورای عالی خواهد بود.

همچنین شورای هماهنگی ترافیک استان به ریاست استاندار یا معاون عمرانی وی و با حضور مدیران کل وزارتخانه‌ها و سازمانهای عضو شورای‌عالی مستقر در استان و فرمانده انتظامی تشکیل می‌شود.

كميسيون ايمنی راه‌های كشور، به موجب تصويب‌نامه سال ۱۳۸۹هيات وزيران تشكيل شده و اهم وظايف و ماموريت‌های آن عبارتند از: تدوين سياست‌های لازم در جهت ارتقای سطح ايمنی راه‌های كشور، ايجاد هماهنگی ميان نهادهای ذيربط با ايمنی راه‌ها، جهت دهی فرهنگ و آموزش‌های عمومی جامعه در خصوص ايمنی راه‌ها، تدوين ضوابط و معيارهای فنی ايمنی راه‌ها، پيشنهاد استانداردهای ايمنی وسايل نقليه، امدادی و قوانين و مقررات رانندگی، مهندسی ايمنی راه، پيشنهاد به كارگيری فن‌اوری‌های نوين در حوزه ايمنی راه، ارايه راهكارهای بهبود وضعيت صدور و تجديد انواع گواهينامه، تحليل تصادفات جاده‌ای، ايجاد سامانه آمار و اطلاعات جامع مديريت ايمنی راه‌های كشور، نظارت و ارزيابی شاخص‌های عملكردی ايمنی حمل‌ونقل و نظارت بر اجرای مصوبات مرتبط با بهبود ايمنی حمل‌ و نقل

وزیر راه و شهرسازی، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی، رییس سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای و نمایندگان عالی  ۱۴ دستگاه اجرایی شامل وزارت كشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، پليس راهور ناجا، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت آموزش‌ و پرورش، سازمان ملی استاندارد ايران، سازمان پزشكی قانونی كشور، بيمه مركزی جمهوری اسلامي ايران، سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر، ديوان عالی كشور، مركز مديريت حوادث و فوريت‌های پزشكی و سازمان برنامه و بودجه كشور اعضای کمیسیون ایمنی راه‌ها هستند.

نظر شما