شناسهٔ خبر: 64049 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در مروری بر روزنامه های امروز ۱۵ بهمن ماه می‌خوانید

وزیر راه و شهرسازی از شکستن انحصار لاستیک و استفاده از ظرفیت‌های داخل می‌گوید

روزنامه امروز شاید مهم ترین خبر وزارت راه و  شهرسازی در روزنامه‌های امروز مصاحبه مفصل محمد اسلامی وزیر متبوع این وزارت خانه با روزنامه شرق باشد مصاحبه‌ای که محمد اسلامی در سطرهای چاپ شده در روزنامه شرق تلاش کرده است تا مهم ترین مسائل وزارت خانه تحت مدیریتش را بیان کند و در این میان از شکسته شدن انحصار لاستیک تا استفاده از ظرفیت های داخل در پروژه های مختلف بگوید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نکات مهم مصاحبه محمد اسلامی با روزنامه شرق به شرح ذیل است:

*بر اساس قانون اساسی، دولت وظیفه دارد زمینه خانه‌دارشدن مردم را با اولویت اقشار ضعیف و کم‌درآمد فراهم کند. در وظایف قانونی وزارت راه‌و‌شهرسازی، بر تعادل‌بخشی در بازار عرضه و تقاضای مسکن نیز تأکید شده است. این تکالیف قانونی ایجاب می‌کند وزارتخانه همواره با سیاست‌های روان و پابرجا (واژه‌هایی که به کار می‌برم حائز اهمیت است) پیش برود تا برنامه شکل بگیرد و آن برنامه هم جریان پایدار تولید مسکن در کشور است که وزارتخانه و مردم به‌عنوان متقاضی، اطمینان داشته باشند جریان تولید مسکنی برقرار است و آنها در فرایند زمانی مشخصی می‌توانند صاحب خانه شوند.

* برنامه مهم و خاصی برای تکمیل و تحویل ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقی‌مانده و آغاز ۴۰۰ هزار واحد مسکونی مدنظر قرار گرفت که سه سرفصل داشت؛ صد هزار واحد در بافت‌های فرسوده، صد هزار واحد در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت و ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید. این ۹۰۰ هزار واحد را به‌عنوان برنامه وزارت راه‌و‌شهرسازی تا افق ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است

*دولت و وزارت راه‌وشهرسازی مسکن نمی‌سازد؛ بلکه مردم، توسعه‌گران و انبوه‌سازان خواهند ساخت

* قیمت تمام‌شده واحدهای مسکونی بسیار اهمیت دارد چون برای اقشار متوسط و کم‌درآمد باید به گونه‌ای باشد که مزیت‌هایی را برای انبوه‌سازان فراهم شود

*شورای مسکن یک هفته در میان در ستاد وزارت راه و شهرسازی برگزار می‌شود

*مسکن مهر پردیس به قرارگاه خاتم داده نشده است

*شهر پردیس قراردادی با قرارگاه خاتم بسته که این کار به سرعت و جهادی انجام شود که زودتر مردم بتوانند از خانه‌هایشان استفاده کنند

* دولت‌ها همواره وقتی می‌خواهند کار بزرگی را سریع انجام دهند، از ظرفیت مهندسی نیروی مسلح‌شان به‌عنوان پتانسیل استفاده می‌کنند

*طبق قانون اساسی و طبق ضوابط قانون‌های دائمی ما، تکلیف نیروهای مسلح است که به مدد دولت بیاید و همه دولت‌ها از این ظرفیت استفاده کرده‌اند.

* تصمیم گرفته‌ شده تا با شرکت‌هایی که مسئله داشتند و پروژه‌ها را خوابانده بودند، برخورد حقوقی شود

*بیش از ۳۰ هزار مسکن نیمه‌تمام مانده و چند سال است که مردم منتظر منازلشان هستند

*قاطعانه می‌گویم (چون در این حوزه عمر مفصل صرف کرده‌ام) که در کشور هیچ سرفصلی پیدا نمی‌کنید که تنگنا بوده باشد، به‌عنوان علمی، فنی و تکنولوژی، وزارت دفاع در آن دخالت نکرده و تأثیر نگذاشته باشد

باور به توانستن اهمیت دارد این به معنای تیم نیست، فکر است. من آن فکر را در وزارتخانه دنبال می‌کنم و به لطف خدا این تفکر فعال شده است. اینکه به بیگانه نگاه کنیم و مردم خودمان را در انتظار نگه داریم و به خاطر موانع تحریم تأسف بخوریم که نشد، خب می‌توان با کارخانه ساخت داخل قرارداد بست

*مطمئن هستم فکر حمایت از تولید داخل، تأثیرات ژرفی در اشتغال، تولید و خدمت‌رسانی فراهم خواهد کرد

 * در تهران ۵۰ درصد بافت فرسوده، بازآفرینی شده و چند سال است این کار صورت می‌گیرد.

* در بازآفرینی شهری چالش مالی و تسهیلات وجود داشته، ولی امروز دیگر وجود ندارد. اکنون با مشکل چالش مالی و بانکی این پروژه مواجه نیست

*به زودی تفاهم‌نامه شرکت بازآفرینی شهری با بانک مسکن برای پشتیبانی مالی طرح بازآفرینی شهری مبادله می شود

*درحال‌حاضر، ۲۰۰ هکتار اراضی دولتی که مربوط به وزارت راه و شهرسازی یا شهرداری‌ها بوده در ۲۷۰ محله برای کار بازآفرینی شهری تخصیص داده شده است

*پشت مساله کامیوران دو موضوع وجود دارد؛ اول مشکلاتی است که حقیقتا کامیون‌داران داشتند و در گذشته از آن غفلت شده بود که باید برطرف شود. آنچه انجام شده، می‌گوییم الحمدلله و آنچه باقی مانده تکلیف ماست که باید انجام دهیم و تردیدی نداریم که باید انجام شود

*  در مساله کامیون داران یکی دیگر از مسائل تلاش‌های ضدانقلاب است؛ این اصحاب خبیث، هر لحظه و ساعت به دنبال آن هستند که مشکلاتی برای جامعه ایجاد کنند و برایشان خیلی مهم بود که بتوانند حمل‌ونقل کشور را فلج کنند و اکنون هم به دنبال این هستند که فتنه کنند و جاهایی حرکت‌های ایضایی انجام می‌دهند. ناکام مانده‌اند و خواهند ماند

*لاستیک مونوپل چند نفر شده بود که لاستیک‌های با کیفیت پایین می‌آوردند و با قیمت بالا می‌فروختند و گاهی هم توزیع نمی‌کردند. الحمدلله این انحصار شکسته شده که انحصار عاملی بود برای ایجاد نارضایتی. به هر صورت موانعی وجود داشت که برطرف شده. اکنون هم از جاهای مختلف لاستیک وارد کشور می‌شود

*نکته مهم این است که دولت، لاستیک و مواد اولیه کارخانه‌های داخلی تولید لاستیک را با دلار چهارهزارو ۲۰۰ تومان مثل غذا و دارو تأمین کرده است

*مردم باید بدانند لاستیکی که می‌تواند ۱۵۰ هزار کیلومتر زیر کامیون کار کند، قیمتش ۲۰۰ دلار است و آن با دلار چهارهزارو ۲۰۰ تومانی محاسبه می‌ شود

*متأسفانه آزادراه تهران- شمال می‌توانست خیلی متفاوت باشد. نحوه اجرا و شرایطی که برایش در نظر گرفته شد، نادرست بود

*قول داده‌ شده که تا آخر بهار قطعه اول آزادراه تهران شمال تمام شود

*مشکلات مردم عزیز جاده چالوس که حدفاصل مرزن‌آباد تا دزدبن زندگی می‌کنند و وقتی جاده یک‌طرفه می‌شود، آخر هفته زندگی‌شان فلج می‌شود و خیلی آسیب دیده‌اند مد نظر است و یک پروژه‌ای ضربتی به طول ۱۵ کیلومتر شروع شده تا که این قطعه را بتواند چهارخطه کند که انسداد جاده برای یک‌طرفه‌شدن بعد از این روستاها باشد که مردم کمتر آسیب ببینند امیدواریم که این طرح تا پایان تابستان به سرانجام برسد

برچسب‌ها:

نظر شما