شناسهٔ خبر: 64084 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در مروری بر روزنامه‌های امروز ۱۶ بهمن ماه می‌خوانید

تمرکز بازار بر مسکن متراژ پایین

روزنامه بازار مسکن پیچیده‌ است و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن بسیاری از مولفه‌ها برای آن تعیین تکلیف کرد؛ با این حال امروز روزنامه «آرمان امروز» با تیتر «خانه‌های كوچك نقطه تمركز بازار» تلاش کرده است تا با استدلال‌های گوناگون و صحبت با کارشناسان مختلف به تحلیل بازار مسکن بپردازد و در این تحلیل به این نتیجه رسیده که تمرکز بازار مالک بر خانه‌های با متراژ پایین است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌های امروز را می‌خوانید:

آرمان امروز

خانه‌هاي كوچك نقطه تمركز بازار

التهابات ارزی نیمه اول امسال که ریشه‌های آن را می‌توان در نوع مدیریت داخلی و هیجانات ناشی از بازگشت تحریم‌های سختگیرانه آمریکا جست‌وجو کرد، سال پرفراز و نشیبی را برای بازارهای اصلی کشور رقم زد. حال، با کاهش التهابات ارزی و تعادل بازار که مسئولان دولتی می‌گویند تا پایان سال ادامه خواهد یافت، اینکه هر کدام از بازارها چه مسیری را در روزهای پایانی سال در پیش گرفته‌اند و چه‌ سرنوشتی خواهند داشت، موضوع جالبی به نظر می‌رسد. آنطور که گزارش بانک مرکزی در دی‌ماه سال جاری نشان می‌دهد، قیمت مسکن در تهران گران‌تر اما معاملات کاهش یافته است. متوسط قیمت مسکن در این ماه، به متری ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده که رشد ۹۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. از سوی دیگر، قیمت اجاره‌بها نیز در شهر تهران افزایش ۲۰درصدی را ثبت کرده است که همین امر متقاضیان مسکن را به سمت خانه‌های کوچک‌متراژ و قدیمی‌ساز در مناطق جنوبی شهر سوق داده است.

ابتکار

باید سازندگی و توسعه استمرار داشته باشد

ساخت یک‌ هزار واحد مسکونی برای ایتام

آیین امضای تفاهم‌نامه احداث یک هزار واحد مسکونی برای خانواده‌های ایتام با حضور نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در روز دوشنبه برگزار شد.

محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور دیروز (دوشنبه) در حاشیه مراسم تفاهم‌نامه احداث یک ‌هزار واحد مسکونی برای خانوارهای ایتام با مشارکت کمیته امداد امام خمینی(ره) و موسسه خیریه بوتراب با بیان این مطلب سخنان خود را آغاز کرد و گفت: امام راحل اگرچه در قید حیات نیستند، اما طنین ندا و پژواک کلام ایشان همواره در گوش و جان ما است که تا چه حد دغدغه رسیدگی به زاغه‌نشینان و محرومان را داشتند و ما خود را موظف می‌دانیم به عزیزانی خدمت کنیم که به هر دلیلی دچار تنگنای معاش و زندگی هستند. نظام به صورت یک مجموعه بزرگ تقسیم کار کرده و سازمان‌هایی همچون کمیته امداد وظیفه رسیدگی به این امور را برعهده دارند. ما معتقدیم توسعه و سازندگی کشور لازم است اما اینکه فکر کنیم باید در لابه‌لای چرخ دنده پیشرفت و توسعه، عده‌ای قربانی و له شوند، به هیچ وجه درست نیست و باید در کنار توسعه عمرانی و اقتصادی به افرادی که سهم کمتری برده‌اند رسیدگی کنیم.

دنیای اقتصاد

زلزله‌های سه دوره زمانی در مستطیل ۲۶ هزار کیلومترمربعی به مرکزیت تهران پایش شد

یافته جدید از گسل‌های تهران

رصد متفاوت رفتار گسل‌های تهران در سه مقطع زمانی، از «سکون لرزه‌ای» پهنه‌ای که پایتخت در کانون آن واقع شده است، حکایت دارد. دو پژوهشگر، زمین‌لرزه‌های ۱۳ سال گذشته در گستره ۲۶ هزار کیلومتر مربعی اطراف تهران را بررسی کرده‌اند. نتایج نشان می‌دهد به‌رغم تراکم بالای گسل‌های اصلی در پهنه‌ای که شهر تهران در آن واقع شده، در دو سال اخیر زلزله‌ای در این پهنه ثبت نشده است؛ درحالی‌که در غرب و شرق این گستره به ترتیب ۲۴ و ۳۱ زلزله رخ داده است. تحقیق، یک فرضیه و سه پیشنهاد دارد.

پایش رفتار لرزه‌ای یک محدوده ۲۶ هزار کیلومتر مربعی به مرکزیت شهر تهران منجر به کشف یافته‌های جدید از گسل‌های پایتخت شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، بررسی‌های علی ‌بیت‌اللهی و نگار سودمند، دو تن از زلزله‌شناسان ایرانی در قالب یک پژوهش جدید درخصوص رفتار‌های لرزه‌ای شهر تهران و مناطق اطراف آن، نشان می‌دهد این گستره از پتانسیل لرزه‌خیزی بسیار بالایی به دلیل وجود گسل‌های متعدد برخوردار است. با این حال در بخش‌هایی از این گستره در برخی بازه‌های زمانی مورد بررسی وضعیت سکون لرزه‌ای حاکم است و علائمی از تخلیه انرژی گسل‌ها در قالب ثبت خرد‌لرزه‌ها و زمین‌لرزه‌های با بزرگای بیشتر به ثبت نرسیده است.

عصر اقتصاد

طول آزادراه ها و بزرگراه های کشور به ۲۰ هزار کیلومتر افزایش یافت

وزیر راه و شهرسازی گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی طول آزادراه ها و بزرگراه های کشور کمتر از ۲۰۰ کیلومتر بود، اما در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی طول این راه ها به بیش از ۲۰ هزار کیلومتر رسیده است.«محمد اسلامی» روز دوشنبه پس از حضور در موزه دفاع مقدس و قرائت فاتحه در یادمان شهدای گمنام در جمع خبرنگاران، افزود: پیش از انقلاب اسلامی طول راه های روستایی کشور حدود سه هزار کیلومتر بود، اما اکنون طول راه های روستایی به بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر رسیده که نشان می‌دهد در طول ۴۰ سال گذشته تلاش‌های زیادی برای پیشرفت و آبادانی کشور انجام شده است.

وی با بیان اینکه پیش از انقلاب اسلامی نزدیکترین روستاها به شهرها راه نداشتند، اظهارداشت: هنوز نهضت توسعه راه روستایی در کشور پابرجاست و ما تلاش خواهیم کرد تمام روستاهای کشور دارای راه‌های مناسب شوند.وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: پیش از انقلاب اسلامی بیشتر پروژه های راهسازی کشور به دست کارشناسان خارجی انجام می شد اما اکنون شرکت های ایرانی در حوزه راهسازی و زیرساخت های حمل و نقل کشور فعال هستند و حتی شرکت های ایرانی به صادر کننده بزرگ خدمات فنی- مهندسی به کشورهای منطقه تبدیل شده اند.

برچسب‌ها:

نظر شما