شناسهٔ خبر: 64085 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

در مروری بر روزنامه‌های امروز ۱۴ بهمن ماه می‌خوانید

هوانوردی نیازمند دیپلماسی است

مطبوعات در ایران زندگی می‌کنیم؛ کشوری با شرایط ناب و ویژه چه از لحاظ طبیعی و چه از نظر استراتژیک. کشوری که اقتصادش بر پایه نفت استوار است. کشوری که سرمایه‌گذاری در آن پرریسک بوده و با هیجان زیادی همراه است این پیش درآمد روزنامه امروز "قانون" است که با تیتر" لزوم راه‌اندازی دیپلماسی هوانوردی" یادآور شده است که صنعت هوانوردی ایران نیازمند دیپلماسی جدی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌های امروز را می‌خوانید:

عصر اقتصاد

نبود اولویت بندی در اهداف بازهم مشکل ساز شد

سه بن بست در مسیر اجرای طرح جامع مسکن

یک کارشناس مسکن معتقد است طرح جامع مسکن تا زمانی که با اولویت بندی دراهداف و راهکارها به تناسب منابع اختصاص یافته، همراه نشود، در مسیر اجرا و تحقق متوقف خواهد شد.بازار مسکن در یک دهه گذشته با فرازو نشیب های فراوانی روبرو بوده است ، با توجه به تصمیم ها و سیاست های مدیران اجرایی و وزرای راه و شهرسازی هنوز این سوال مطرح است که آیا بازار مسکن، برنامه و سند و مسیر مشخصی برای حرکت اصولی و منطقی دارد یا خیر؟

 از آنجایی که مطابق اصل ۳۱ قانون اساسی، داشتن مسكن متناسب با نیاز هر شخصی، حق هر فرد ایرانی است. این اصل همچنین دولت را به فراهم كردن زمینه های تأمین مسكن با اولویت پرداختن به روستانشینان، كارگران و دیگر اقشار نیازمند مكلف كرده است.طرح جامع مسکن برای سال های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۵ براساس اسناد فرادست شامل قانون اساسی، سیاست های کلی نظام و سیاست های اقتصاد مقاومتی، قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن با پشتوانه ۱۰طرح مطالعاتی تهیه شده است.

قانون

لزوم راه‌اندازی دیپلماسی هوانوردی

در ایران زندگی می‌کنیم؛ کشوری با شرایط ناب و ویژه چه از لحاظ طبیعی و چه از نظر استراتژیک. کشوری که اقتصادش بر پایه نفت استوار است. کشوری که سرمایه‌گذاری در آن پرریسک بوده و با هیجان زیادی همراه است. ایران سال‌هاست در این حال و هوا نفس می کشد؛ حال و هوایی متفاوت از جو و اوضاع همسایگانش.

حال آنچه حقیقت است و باید پیه آن را به تن مالید، ریسک‌های مداوم همراه با فشارهای خارجی و داخلی است. هرچند نباید این نکته را فراموش کنیم که برجام توانست امیدهای زیادی را در حوزه‌های مختلف به‌خصوص در صنعت حمل و نقل هوایی کشور ایجاد کند اما این نکته را هم اضافه کنیم که ما کشوری در حال تحریم بوده و چهل سال است که این فشارها، کم یا زیاد بر ایران تحمیل شده است. تحریم‌هایی که صنعت هوانوردی کشور را که در حال پر کردن ریه‌های بیمارش از اکسیژن نسبی حاصل از برجام بود،‌ دوباره بر زمین نشاند. حال مدیریت حمل و نقل هوایی در ایران، با شرایط جدیدی روبه‌رو است به گونه‌ای كه امیدهایی ایجاد شده و مشکلاتی نیز اضافه شده است؛ مشکلاتی كه لازمه آن داشتن مدیریتی پرریسک و چالش‌پذیر و خوش فکر از لحاظ اقتصادی در شرایط فعلی است. اقتصادی که در هر لحظه تمام قوانینش عوض می‌شود.

ایران

«ایران» در گفت وگو با کارشناسان بررسی کرد

چرا ساختمان‌های نوساز فرو می‌ریزد

فردای زلزله سال گذشته کرمانشاه موضوع تکان دهنده ای که خبرسازشد تخریب بیمارستان تازه ساز اسلام آباد غرب بود، بیمارستانی که در آن شرایط باید به کمک مصدومان می‌آمد خودش مسأله ساز شد یا ساختمان‌های مسکن مهر که آنها هم نوساز بودند در زلزله آسیب زیادی دیدند و بسیاری از آنها تخریب شدند. ساختمان‌های دولتی و عمومی یا توسط نهاد متولی ساخته می‌شود مانند مدرسه‌سازی یا نوسازی مدارس که توسط سازمان نوسازی ساخته می‌شوند یا سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی که تابع وزارت راه و شهرسازی است به ساخت و ساز ساختمان‌های عمومی و دولتی اقدام می‌کند، انتظار این است ساختمان‌هایی که با مجری گری نهادهای دولتی ساخته می‌شوند استحکام زیادی داشته باشند و فرو ریختن آنها بخصوص ساختمان‌های نوساز دولتی این فکر را در ذهن ایجاد می‌کند که وقتی ساختمان‌های عمومی و دولتی به این راحتی فرو می‌ریزند تکلیف ساختمان‌های دیگر چه می‌شود؟

براساس آیین نامه «مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله»، ‌ساختمان‌های با اهمیت زیاد و متوسط، اعم از آنکه متعلق به بخش دولتی و عمومی یا بخش خصوصی باشند باید در مقابل زلزله تا حداکثر امکان مقاوم شوند و مالکیت این قبیل ساختمان‌ها موظفند ساختمان‌های خود را طبق اصول فنی و با‌نظارت مهندسین مجاز دارای گواهینامه مخصوص صادر شده از طرف وزارت مسکن و شهرسازی ‌یا مهندسین مشاوره سازه که صلاحیت آنها به تأیید سازمان برنامه و بودجه رسیده باشد، در برابر زلزله تقویت نمایند و گواهی «‌انجام عملیات مقاوم‌سازی» دریافت کنند.

اطلاعات

تقسیم‌بندی اولویت‌دار اعتبار ۷۱ هزار طرح عمرانی

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: دولت باید سال آینده ۶۲ هزار میلیارد تومان بودجه را میان ۷۱ هزار طرح تقسیم کند.

محمدباقر نوبخت با اشاره به برخی مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه تخصیص‌ها ابزاری تنبیهی و تشویقی در دستان رئیس سازمان برنامه و بودجه است، گفت: ممکن است دستگاهی بگوید که این سازمان میزان بودجه درخواستی را در اختیار من قرار نداده و این موضوع می‌تواند صحیح باشد؛ چرا که سازمان برنامه و بودجه فقط به یک دستگاه بودجه تخصیص نمی‌دهد بلکه موظف است همه دستگاه ‌ها را مد نظر قرار دهد. وی با بیان اینکه برای منابع محدود، باید سهمیه بندی و اولویت بندی کرد، افزود: تخصیص‌ها باید بر پایه اولویت‌ها انجام شود، به عنوان نمونه ۶۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های عمرانی در سال ۹۸ در نظر گرفته شده در حالی که بالغ بر ۷۱ هزار پروژه ناتمام در کشور وجود دارد.

دنیای اقتصاد

میزکار امروز پارلمان پایتخت؛ رابطه مالی شهرداری با سازنده‌ها متحول می‌شود

فرمول ۹۸ عوارض ساخت‌وساز

اصلاح دوبعدی فرمول محاسبه عوارض ساخت و ساز سال ۹۸، امروز در شورای شهر تهران بررسی می‌شود. لایحه مربوط به این فرمول، به «معادله گنگ» فعلی در تعیین هزینه صدور مجوز ساختمانی پایان می‌دهد و نرخ‌های پایه عوارض را به‌روز می‌کند. در معادله موجود، به دلیل ممکن نبودن تجزیه و تحلیل پرداخت‌ها به شهرداری زمینه بروز فساد و اعمال سلیقه وجود دارد.

رابطه مالی شهرداری تهران با سازنده‌ها با ارائه فرمول جدید عوارض ساخت‌وساز در سال ۹۸، متحول می‌‌شود. بر مبنای فرمول جدید عوارض ساخت‌وساز از یکسو فرمول «گنگ و نامفهوم» محاسبه عوارض به یک فرمول «شفاف، ساده و قابل فهم» تبدیل می‌شود و از سوی دیگر پایه محاسباتی نرخ فیش‌های پروانه ساختمانی به روز و واقعی خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما