شناسهٔ خبر: 64088 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

عفیفی‌پور در نمایشگاه دستاورد‌های ۴۰ ساله انقلاب مطرح کرد:

رونق و توسعه بندر شهید رجایی ره‌آورد بزرگ انقلاب اسلامی است/ جذب ۲۸۸۰ میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی/ اجرای فاز ۳ برای ارتقای جایگاه بندر و اشتغال‌زایی ۷۵۰۰ نفری

نمايشگاه هرمزگان مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان رشد و توسعه بندر شهید رجایی و تبدیل شدن آن به راهبردی ترین بندر بازرگانی ایران را از رهآوردهای بزرگ انقلاب اسلامی دانست و از جذب رقمی بالغ بر ۲۸۸۰ میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی طی چهار دهه اخیر خبر داد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، "اله مراد عفیفی پور" در جریان بازدید مسئولان و مردم از نمایشگاه دستاورد‌های چهل ساله انقلاب اسلامی در استان هرمزگان با تبیین نقش بسزای حمل و نقل دریایی در توسعه اقتصادی کشور اظهار داشت: بالغ بر ۹۰ درصد از میزان صادرات و واردات کشور از طریق بندرها انجام می شود و در حقیقت بنادر یکی از اصلی ترین حلقه های زنجیره تامین کالا و چرخه اقتصادی هر کشوری هستند و توسعه آنها به عنوان دروازه ارتباطی کشورها با سایر ملل جهان از اهمیت بالایی برخوردار است.

عفیفی پور با بیان اینکه به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و توجه دولت ها نسبت به نقش مهم صنعت حمل و نقل دریایی در پویایی اقتصادی کشور، روند رشد و توسعه بنادر طی چهل سال اخیر حرکتی شتابان و رو به جلو بوده است، گفت: طی این چهار دهه، شاهد تغییر و تحول در بخش‌های مختلف بندری و دریایی از جمله تغییرات ساختاری در وضعیت زیربناها و روبناها، افزایش قابل توجه ظرفیت بنادر، افزایش حجم سرمایه‌گذاری و تغییر نسل بنادر هستیم؛ تحولاتی که موجبات رونق سواحل و بنادر کشور را فراهم کرده و باعث شده تا نگاهی مثبت و امیدوارکننده به آینده داشته باشیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: مجتمع بندری شهید رجایی یکی از مهمترین بنادر کشور است که از آن به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران یاد می شود. اگر چه آغاز فعالیت ساخت آن به سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی باز می گردد، اما رشد و توسعه آن به برکت پیروزی انقلاب اسلامی بوده و امروز این بندر، مهمترین و راهبردی ترین بندر تجاری ایران اسلامی است.

وی در همین رابطه اظهار داشت: عملیات ساخت این بندر با تعریف سه مرحله توسعه ای در سال ۱۳۵۴ با ظرفیت نهایی ۲۴ میلیون تن تعریف شد اما بهره برداری رسمی آن در سال ۱۳۶۳ به وقوع پیوست. اولین پایانه کانتینری این بندر مهم در سال ۱۳۷۱ مورد بهره برداری قرار گرفت و در سال ۱۳۷۶ نیز تبدیل به منطقه ویژه اقتصادی شد.

عفیفی پور مرحله سوم توسعه بندر شهید رجایی را از جمله مهمترین طرح های توسعه ای کشور در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: این طرح عظیم از اردیبهشت ماه سال جاری از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی کلید خورده و بدون استفاده از بودجه های نفتی کشور در دست انجام است.

وی ادامه داد: با پایان این طرح در بازه زمانی ۳۶ ماهه، ظرفیت کانتینری بندر به بیش از هشت میلیون تی ای یو افزایش خواهد یافت، همچنین امکان پهلوگیری همزمان سه کشتی بسیار بزرگ اقیانوس پیمای نسل هفتم جهان با ۴۰۰ متر طول، ۱۷.۵ متر آبخور و ۱۸هزار و ۴۰۰ کانتینر ظرفیت فراهم می شود.

به گفته این مقام مسئول، با بهره برداری کامل از این طرح بزرگ دریایی و بندری، برای هفت هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی صورت می گیرد وگامی مهم برای افزایش سهم ایران در بازار تجارت جهانی و ارتقای جایگاه بزرگترین بندر کانتینری ایران در میان ۱۰۰ بندر برتر دنیا برداشته خواهد شد.

عفیفی پور همچنین تصریح کرد: علاوه بر سرمایه گذاری های دولتی، طی ۲۵ سال اخیر۹۱ فقره قرارداد سرمایه گذاری با بخش خصوصی با رقم دوهزار و ۸۸۱ میلیارد تومان برای توسعه فعالیت های اقتصادی و اشتغالزا در اراضی پشتیبانی و پسکرانه این بندر به ثبت رسیده است که برگ زرین دیگری در کارنامه بزرگترین بندر تجاری کشور محسوب می شود.

تشریح برنامه های توسعه ای بلند مدت بندر 

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در بخش دیگری از اظهاراتش، ایجاد و راه اندازی شهر لجستیک، اجرای طرح جامع بندری، ساخت آزادراه شهید رجایی، راه اندازی ترمینال ریلی - نفتی، ساخت ترمینال ریلی - مواد معدنی و ساخت ترمینال مکانیزه غلات از مهم ترین برنامه های بندر شهید رجایی در بلند مدت برای توسعه ترانزیت و لجستیک در منطقه برشمرد.

وی راه اندازی ترمینال کالاهای سردخانه ای، ایجاد حوضچه های جدید عملیاتی در غرب بندر، احداث ساختمان خدمات ریلی در محوطه بندری و هوشمند سازی فرایند تخلیه و بارگیری کالا و ترانزیت از دیگر برنامه های دولت برای توسعه آینده بندر شهید رجایی عنوان کرد.

عفیفی پور یادآور شد: مجتمع بندری شهید رجایی با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بالغ بر ۱۰۰ میلیون تن کالا، به تنهایی بیش از ۵۸ درصد عملیات غیر نفتی، ۴۳ درصد عملیات نفتی و ۸۵ درصد از عملیات کانتینری بنادر کشور را برعهده دارد. این بندر، در وضعیت فعلی ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد که روند الحاق و آماده سازی ۲۷۰۰ هکتاری اراضی پسکرانه جدید در حال انجام است.

شایان ذکر است، اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان برای آشنایی و اطلاع بیشتر مردم و ساحل نشینان از پیشرفت ها و دستاورد‌های ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در حوزه دریایی و بندری استان هرمزگان در نمایشگاهی به همین منظور در بندرعباس حضور یافته است.

در حاشیه مراسم افتتاح این نمایشگاه، "همتی" استاندار هرمزگان و معاونین این مجموعه، "آشوری" رییس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، "حق شناس" معاون امور دریایی و "آرامی" معاون برنامه ریزی سازمان بنادر و دریانوردی کشور، جمعی از مدیران اجرایی استان و اقشار مختلف مردم بندرعباس از غرفه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان دیدن کردند.

گفتنی است، نمایشگاه دستاورد‌های چهل ساله انقلاب اسلامی در استان هرمزگان در بوستان ساحلی بندرعباس پشت ساختمان استانداری جدید تا ۲۲ بهمن همه روزه از ساعت ۱۷ تا ۲۳ دایر است. در این نمایشگاه، دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و نهاد‌های استان در غرفه های متعدد، دستاوردها، تولیدات و توانمندی‌های ۴۰ ساله انقلاب را در زمینه‌های مختلف اجرایی و دفاعی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده اند.

نظر شما