شناسهٔ خبر: 64099 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها:

پشتيبانی از فرودگاه‌ها با مقررات عمومی ممکن نيست/ می‌خواهيم پرداخت‌های شرکت عالمانه و جذب نيرو آگاهانه باشد

رحمت اله مه‌ آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه ضوابط و مقررات عمومی و بروکراتیک به کار اداره این نهاد چند وجهی نمی‌آید، تاکید کرد: ما مقرراتی را می‌خواهیم که منطبق با شرایط و اقتضائات فرودگاه‌ها و ناوبری باشد. مقرراتی که فرصت چابکی، انعطاف، سرعت عمل، کیفیت مستمر و متناسب سازی امور با شرایط و خصوصیات یک بنگاه اقتصادی که در عین حال کارکرد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی دارد را ایجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران؛ رحمت اله مه آبادی که در مراسم امضای ۵ یادداشت تفاهم موسوم به «امانت» در حضور دکتر انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور سخن می گفت، ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و خیرمقدم به ایشان، از دکتر انصاری به عنوان چهارمین معاون رئیس جمهوری یاد کرد که طی سه سال گذشته از شرکت فرودگاه ها بازدید می کند.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی، مهمترین و ارزشمندترین سرمایه دولت و کشور است، گفت: شرکت فرودگاه ها به عنوان بزرگترین، حساس‌ترین، تخصصی‌ترین، پیچیده‌ترین و پرمسئولیت‌ترین شرکت کشور ۶۰۰۰ پرسنل دارد.

مه آبادی افزود: در ۳.۵ سال گذشته تمرکز شرکت فرودگاه ها بر رفع چالش‌های منطقه‌ای، ملی و رفع تهدیدهای صنعت هوانوردی کشور بود که می توان از آن جمله به رفع بحران فلایت چک، رفع بحران بزرگ محاصره قطر و تهدید ایجاد بحرینی دیگر در مرزهای جنوبی کشور یاد کرد.

وی ادامه داد: بهره‌مندی حداکثری از فرصت برجام با خرید حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان تجهیزات پیشرفته ارتباطی، ناوبری، راداری، ایمنی و نجات و سامانه‌های الکتریکال و مکانیکال، ایجاد تحول بزرگ در ساختار فضا و افزایش کمیت و کیفیت شبکه راه‌های هوایی کشور، اجرای طرح تحول خدمات فرودگاهی و قرار گرفتن دو فرودگاه مهرآباد و مشهد مقدس در جمع ۱۰۰ فرودگاه برتر دنیا در کلاس ترافیکی مشابه، اتمام طرح‌های نیمه تمام فرودگاه‌های کشور، پیشتازی در اجرای قانون کاداستر در بین تمام دستگاه‌های اجرایی، سه برابر ساختن درآمد و سود شرکت در شرایط ثابت بودن تعرفه‌ها، قرار گرفتن شرکت در گروه ۲۰ شرکت برتر کشور، نمونه‌ای از ده‌ها دستاورد شرکت در مدت کوتاه یاد شده است.

وی افزود: اکنون با رفع چالش‌ها و تهدیدهای برون سازمانی، وقت آن رسیده که بیش از گذشته به درون شرکت و پایداری آن توجه کنیم و بر این اساس در ایام مبارک دهه فجر، بنا داریم تا با حضور حضرتعالی و امضای ۵ قرارداد موسوم به پروژه امانت، قدمی اساسی به سوی آن برداریم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تقارن حضور معاون رئیس جمهور و جلسه طرح اصلاحیه اساسنامه شرکت در کمیسیون اجتماعی دولت به ریاست ایشان را که مقدمه آغاز تغییر قانون شرکت به قانون خاص است به فال نیک گرفت و اظهار امیدواری کرد؛ همچون گذشته، دید عمیق و نگاه بلند رئیس سازمان امور اداری و استخدامی پشتیبان ما در تحقق هدف تعالی سازمان متبوعمان باشد.

مه آبادی با یاداوری اینکه بسیاری از تلاش‌های انجام شده برای استفاده از قوانین خاص در کشور به بی‌بندوباری در حقوق و دستمزد و استخدام و جذب نیروی انسانی منتج شده گفت: ما هرگز دنبال مقرراتی نیستیم که آزادی عمل بی‌حساب و بدون منطق به ما بدهد و ما را از قیدوبند سیاست‌ها، خط مشی‌ها و جهت‌گیری‌های کلان دولت رها کند.

وی با بیان اینکه هدف ما از تغییر مقررات، گشاده دستی و افزایش دستمزدها نیست بلکه هدفمند کردن آن است، گفت: ما به دنبال ایجاد امکان برخورد متفاوت با نیروهای کلیدی و غیرکلیدی هستیم. هدف ما ایجاد انگیزه برای تولید بیشتر و روزافزون ارزش‌های سازمانی و اینکه "عملکرد و شایستگی" در سازمان سالاری کند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها گفت: ما می‌خواهیم هیچ حقی پذیرفته و وضع نشود مگر اینکه پیش از آن استحقاقش ثابت شده باشد. به همین دلیل است که تفسیر ما از قانون خاص، با استقبال همگانی مواجه نشده و هستند گروهی که از وضع مقررات خاص به شدت واهمه دارند. البته این گروه کوچک، اندک افرادی را شامل می‌شوند که با هزار طرفند، از راهرو شایستگی برای ورود به سازمان عبور ننموده و در طول خدمت خود نیز ارزشی برای شرکت متبوع ایجاد نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه ما در قانون خاص، در پی پرداخت حداکثری حق عضویت نیستیم گفت: ما مترصد دادن حداکثر سهم از پرداخت‌ها به ارزش شغل، ارزش فرد و ارزش عملکرد شاغل هستیم.

مه آبادی گفت: ما مقررات خاص را مقررات ویژه نمی‌پنداریم و خوشبختانه در حال حاضر، پرداخت‌ها مشکل بزرگ شرکت ما نیست تا بخواهیم از این رهگذر ایجاد خرسندی کنیم.

وی اظهار داشت: در حوزه جذب و استخدام دنبال جذب بدون محدودیت و راحت نیستیم به طوری که با بازگرداندن داوطلبانه عدد شناسه و بازنشست کردن بسیاری از شاغلان دارای شرایط، قبلاً این ادعا را ثابت کرده ایم.

مه آبادی با بیان اینکه مقررات عمومی و بوروکراتیک، تولید حق کرده و بستری را فراهم می‌کند تا تحت آن، فرد به سازمان می‌آید تا حقوق بگیرد نه اینکه تولید ارزش بیشتر کند، گفت: این مقررات عمومی است که برای پرداخت حق عضویت وضع شده و هرگز از کارآفرینی سازمانی و بهره‌وری پشتیبانی نمی‌کند.

وی تاکید کرد: منظور ما از مقررات خاص هم، خلاف بسیاری از سازمان‌ها، نه پرداخت‌های خاص است و نه جذب راحت. بلکه ما از رهگذر مقررات خاص، در پی اقتضائات شرکت هستیم و می‌خواهیم مخالف تجارب گذشته عمل کنیم. می‌خواهیم سیستم پرداخت‌های شرکت عالمانه، جذب نیرو آگاهانه و اندازه شرکت مناسب باشد.

مه آبادی با بیان اینکه شرکت فرودگاه ها یک بنگاه اقتصادی و در عین حال یک کسب ‌وکار اجتماعی یا  Interprises Social است، گفت: هدف ما ایجاد شرایطی مناسب برای ارائه سرویس خوب است. ما می‌دانیم مردمی که به فرودگاه می‌آیند؛ اگر هم پول خرج می‌کنند؛ در صورتیکه سرویس خوبی بگیرند خشنود می‌شوند.

وی اظهار داشت: در اندیشه ما ستاد شرکت، شأن مستقل ندارد و مترصد پشتیبانی از فرودگاه برای اداره بهینه فرودگاه است. در واقع این ستاد هلدینگی است که از ده ها واحد حساس عملیاتی پشتیبانی می‌کند و بنابراین ما معتقدیم پشتیبانی از فرودگاه‌ها با مقررات عمومی ممکن نیست چراکه یک بنگاه اقتصادی و اجتماعی را نمی‌توان با اینگونه مقررات اداره کرد و این کسب‌وکار یک "بک‌بن" محترمانه و کارآمد را می‌طلبد.

مه آبادی تاکید کرد: ما به دنبال آداب اداره درست شرکت هستیم و این آداب درست را مقررات خاص می‌خوانیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت فرودگاه ها بیش از دو دهه قبل از سازمان هواپیمایی کشوری جدا شد، گفت: علت این بود که در بطن آن سازمان نمی‌توانستیم وظایف محوله را انجام و انتظارات را تأمین کنیم. فعالیت موثر ما نیازمند فضا و عالم خاص خود بود. فرودگاه‌ها از سازمان جدا شد چون نمی‌توانست با مقررات قبلی اداره شود.

به گفته مه آبادی اداره فرودگاه‌ها و بازار ناوبری هوایی، مستلزم سرعت، دقت، درک اقتضائات و شرایط محیطی بویژه شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای بنگاه‌داری و قرارگرفتن در قواره یک نهاد اداری، اقتصادی، بازرگانی و خدماتی در فضای رقابتی و با استانداردهای بین‌المللی بود و به همین دلیل هم شرکت فرودگاه ها از ابتدای تولدش از مقررات خاص برخوردار بود اما متاسفانه اسلاف ما متوجه این مسئله نشده و از این زیرساخت مهم بهره لازم را نگرفتند.

رئیس هیات مدیره شرکت فرودگاه ها تاکید کرد: تجارب جهانی و حتی تجارب چند سال اخیر خودمان و شیوه‌های عمل دنیا در رابطه با اداره شرکت‌هایی چون شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، این آموزه و توصیه را دارد که بدون مقررات خاص و مناسب کسب‌وکارهای فرودگاهی و ناوبری هوایی و همگرا با محیط بین‌المللی نمی‌توان چنین شرکت و کسب‌وکارهایی را بصورت بهره‌ور اداره کرد و ضوابط و مقررات عمومی و بروکراتیک به کار اداره این نهاد چند وجهی نمی‌آید.

وی با بیان اینکه ما به دنبال برخورداری اصول و روشهای درست بنگاه‌داری هستیم، گفت: ما خواهان اصول و مقرراتی هستیم که اجرای آنها به کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها منجر شود و بر همین اعتقاد که مقررات اداری و بروکراتیک، علاوه بر آنکه نیروی انسانی را متورم و غیربهره‌ور کرده و ساختار سازمانی را گرفتار ملاحظات سیاسی و غیرحرفه‌ای می‌نماید و جز افزایش هزینه‌ها خاصیت دیگری ندارد؛ به دنبال قانون خاص رفتیم.

مه آبادی ادامه داد: ما به این دلیل به دنبال قانون خاص رفتیم که ساختار، آموزش، انتخاب درست و توزیع مناسب نیروی انسانی و استفاده بهینه از آن، برایمان مهم بود. ما مقرراتی را می‌خواستیم و می‌خواهیم که منطبق با شرایط و اقتضائات فرودگاه‌ها و ناوبری باشد. مقرراتی که فرصت چابکی، انعطاف، سرعت عمل، کیفیت مستمر و متناسب سازی امور با شرایط و خصوصیات یک بنگاه اقتصادی که در عین حال کارکرد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی دارد را ایجاد کند.

وی تاکید کرد: ما می‌خواهیم انگیزه‌ای در کارکنانمان ایجاد شود که تمام فرودگاه‌ها را از نظر سرویس‌دهی به سطح بهترین فرودگاه‌های جهان برسانند. ما می‌خواهیم سازمانی را ایجاد کنیم که در نگهداری و توسعه سامانه‌ها، به خود اتکاء کند. ما می‌خواهیم سیستم و سازوکارهایی را استفاده کنیم که بر کاهش مستمر هزینه‌ها و تولید مستمر درآمدها و ارتقای پیوسته کیفیت سرویس‌دهی‌ها متمرکز باشد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها افزود: ما می‌خواهیم که قدرت و توان حرفه‌ای نجات ۲۴۰ هواپیمای قطری در کوتاه‌ترین زمان ممکن، روز به روز افزایش یابد.

وی در پایان خطاب به معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور استخدامی کشور گفت: ما به شما قول شرافتمندانه می‌دهیم تا در کنارتان برای تحقق آنچه ادعا کردیم تلاش کرده و شما در این رهگذر بر ما سخت بگیرید و خارج از منویات پیش گفته تصمیمی نگیرید.

نظر شما