به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در این نشست مجموعه مقالات اجلاس پنجم آپامچود که در تاریخ ۱۲ تا ۱۴ آبان ماه ۱۳۹۳ برگزار شد ارائه شد. همچنین کارگروههای اجلاس گزارش اقدامات خود را از اجلاس سئول تا کنون ارائه کردند.
شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران راهبری کارگروه بهسازی مناطق نابسامان شهری (APMCHUD) را در سطح منطقهای عهدهدار بوده و در این نشست دکتر محمد سعید ایزدی معاون وزیر و رئیس کارگروه مذکور در این نشست پیام دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی بشرح ذیل قرائت کرد.
ریاست محترم،
مقامات عالیمرتبه،
حضار محترم،
در ابتدا، مایلم مراتب خشنودی خود را برای شرکت در نخستین نشست پنجمین هیئت رئیسه اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی منطقه آسیا- اقیانوسیه و همچنین سپاسگزاری خویش را از برگزارکنندگان این نشست ابراز دارم. بدون شک شرکت ما در بیست و پنجمین نشست شورای حکام هبیتات ملل متحد، نشاندهنده تعهد ما برای ترویج و گسترش توسعه شهری و اسکان بشر پایدار است. اطمینان دارم که مذاکرات ما در این نشست و مشارکتمان در بیست و پنجمین نشست شورای حکام، تبادل و به اشتراک گذاردن دانش و اطلاعات به منظور بهبود پیوندهای شهری- روستایی و همچنین مهار قدرت تحول شهرنشینی تاثیری ماندگار در تلاشهای آتی ما در راستای دستورکار پس از توسعه ۲۰۱۵ خواهد داشت.
مقامات عالیمرتبه،
حضار محترم،
بی تردید برای پایدار بودن، توسعه باید کل زنجیره اسکان بشر، چه شهری و چه روستایی را مدنظر داشته باشد. از آنجا که حق برخورداری از مسکن کافی و مناسب در بندهای ۳، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده است، مسکن و توسعه شهری و روستایی از ۱۹۸۹/ ۱۳۶۸همواره یکی از دغدغههای اصلی در برنامههای پنج ساله توسعه بوده است. در راستای الزامات چهارمین برنامه توسعه پنج ساله، مجلس شورای اسلامی قانون مدیریت و پشتیبانی تولید و عرضه مسکن را در سال ۲۰۰۸/ ۱۳۸۷. به تصویب رسانید. این قانون موجب ایجاد چهارچوب جامعی برای تأمین مسکن مناسب برای همه گروههای درآمدی، هم در مناطق شهری و هم روستایی گردید.
افزون بر آن، در سال ۲۰۰۴/۱۳۸۳هیئت دولت سند ملی راهبردی توانمندسازی و بهسازی سکونتگاههای غیر رسمی را به تصویب رساند. به موجب این سند ستادهایی در سطوح ملی و محلی برای تشویق بهسازی سکونتگاههای غیررسمی مبتنی بر جوامع ایجاد شد. بر مبنای تجربیات حاصل از اجرای این سند، هیئت دولت سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری را در سال ۲۰۱۴/ ۱۳۹۳ تصویب نمود. این سند به بافتهای فرسوده، اسکان غیررسمی و همچنین سکونتگاههای روستایی پیرامون شهری توجه یکسانی دارد و تلاش دارد چارچوبی انعطاف پذیر برای باززندهسازی، بهسازی و نوسازی ایجاد کند. چارچوب اصلی بهسازی سکونتگاههای غیررسمی کماکان در رابطه با این سند جدید معتبر خواهد بود.
با توجه به تعامل گسترده آن با دیگر بخشهای اقتصادی، بخش مسکن نیاز به رویکردی کل- نگر و جامع دارد که بر به رسمیت شناختن حقوق شهروندی، حکمروایی خوب شهری و شبکهسازی مشارکتی تأکید ورزد. چنین رویکردی باید برای گروههای مختلف اجتماعی دسترسی عادلانه به تأمین مالی مسکن را بهبود بخشد. همچنین در تمامی برنامه های توسعه در امر تأمین مسکن، به جای تحمیل شیوه زندگی بیگانه با نظام ارزشهای محلی، ارتقای هویت فرهنگی ضروری است.
مقامات عالیمرتبه،
حضار محترم،
واقعیت شناخته شده امروز آن است که تأمین مسکن و توسعه اسکان بشر در زمره مشکلات پیچیدهای است که تأثیر فرا مرزی دارد و حل و رفع آن مستلزم تلاش مشترک در سطح منطقه ای است. بدین منظور، اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی منطقه آسیا- اقیانوسیه (APMCHUD) در پرداختن به چالشهای توسعه در سراسر این منطقه تأثیرگذار بوده است. پنج کارگروه موضوعی ذیل اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی منطقه آسیا- اقیانوسیه (APMCHUD) بازتاب چالشهای مشترک این منطقه است.
یکی از چالشهای کلیدی در این منطقه شهرنشینی کنترل نشده و گسترش بی رویه شهری است که نیازمند برنامهریزی موثر برای توسعه هماهنگ کل زنجیره اسکان بشر - از سکونتگاههای روستایی کوچک گرفته تا مجموعه های کلان شهری است. در جمهوری اسلامی ایران، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که سازمانی نیمه مردمی / نیمه غیردولتی است، در حال حاضر سالیانه به ساخت یا مقاوم سازی حدود۲۰۰۰۰۰ خانه روستایی مبادرت میکند.
در زمینه تأمین مالی مسکن، یکی از نوآوریهای اخیر دولت تأسیس صندوق زمین و ساختمان برای جذب و هدایت پساندازهای خرد به سمت تأمین مسکن است. نوآوری دیگر توسعه بازار ثانویه وام رهنی مسکن است. در پی توافق های انجامشده در آخرین اجلاس APMCHUD، وزارت راه و شهرسازی ایران و وزارت زمین، زیرساختها و حملونقل جمهوری کره سازماندهی مشترک مجموعهای از کارگاه های آموزشی را بر عهده گرفتهاند که جنبههای گوناگون تأمین مالی مسکن را مورد بررسی قرار می دهد. تصور میکنم این گونه تلاشهای دو و چند جانبه به عنوان شیوههای مؤثر تبادل تجربیات بین کشورهای عضو APMCHUD باید بیشتر مورد حمایت گیرند و کشورها به این گونه همکاریها ترغیب شوند.
چالش مهم دیگر در منطقه ما آسیب پذیری رو به رشد سکونتگاههاست. این نیز زمینهای دیگر است که مستلزم افزایش موجودی مسکن بادوام، مقاوم سازی مسکن روستایی، و باززنده سازی شهری و همچنین ترویج و گسترش تابآوری شهری به نفع فقرا میباشد. جمهوری اسلامی ایران داوطلب شده است تا به همت کارگروه پنج به رهبری جمهوری اندونزی برای مستندنگاری بهترین نمونههای عملکردی اقدام کند. همینجا از تمامی کشورهای عضو APMCHUD درخواست میکنم در این امر مهم مشارکت نمایند.
با توجه به نرخ رشد قابل تأمل سکونتگاههای غیررسمی در کشورهای آسیایی، باززندهسازی شهری و بهسازی سکونتگاههای غیررسمی چالش دیگری است که نیازمند توجه ویژه در این منطقه است. به همین دلیل و در راستای برنامه اجرایی سئول، کارگروه بهسازی سکونتگاههای غیررسمی منطقه آسیا-اقیانوسیه در حال سازماندهی نشست کارشناسی به منظور بحث و بررسی بیشتر مصوبات این برنامه است. فرصت را مغتنم شمرده، از تمامی کشورهای عضو APMCHUD برای شرکت در این نشست کارشناسی که قرار است در تهران، جمهوری اسلامی ایران در اکتبر ۲۰۱۵/ مهر- آبان ۱۳۹۴ برگزار شود، دعوت می نمایم.
بر این باورم که سازماندهی این گونه نشستها سزاوار حمایت از جانب مقر هبیتات ملل متحد و همچنین دفاتر کشوری و موضوعی هبیتات ملل متحد است. بنابراین لازم است به موجب بند ۸/۲۴ قطعنامه مصوب در نشست پیشین شورای حکام، بر افزایش کمکهای فنی به اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی منطقه آسیا- اقیانوسیه و کارگروههای منطقهای آن تأکید کنم.
مقامات عالیمرتبه،
حضار محترم،
اجاز دهید در خاتمه سخنان خود صمیمانه ابراز امیدواری نمایم که تلاش های APMCHUD و کار گروههای منطقهای آن، با حمایت هبیتات ملل متحد و وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در ترویج و گسترش رشد سازگار، ترغیب توسعه پایدار و ایجاد سکونتگاههای سعادتمند و مرفه مؤثر باشد.
از توجهتان سپاسگزارم.
گفتنی است دکتر محمد سعید ایزدی مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در این نشست علاوه بر ارائه گزارش اقدامات کارگروه به هیئت رئیسه به رایزنی در خصوص برگزاری سومین نشست تخصصی کارگروه در مهر ماه سال جاری پرداخت./
نظر شما