شناسهٔ خبر: 6410 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پیام وزیر راه و شهرسازی به پنجمین اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی در کنیا

حضور وزیر راه و شهرسازی و هیئت همراه در اجلاس وزرای مسکن و توسعه شهری آسیا- اقیانوسیه نخستین نشست هیئت رئیسه پنجمین اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی کشورهای آسیا- اقیانوسیه (APMCHUD) همزمان با بیست و پنجمین نشست شورای حکام در نایروبی پایتخت کشور کنیا برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در این نشست مجموعه مقالات اجلاس پنجم آپامچود که در تاریخ ۱۲ تا ۱۴ آبان ماه ۱۳۹۳ برگزار شد ارائه شد. همچنین کارگروه‌های اجلاس گزارش اقدامات خود را از اجلاس سئول تا کنون ارائه کردند.

شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران راهبری کارگروه بهسازی مناطق نابسامان شهری (APMCHUD) را در سطح منطقه‌ای عهده‌دار بوده و در این نشست دکتر محمد سعید ایزدی معاون وزیر و رئیس کارگروه مذکور  در این  نشست  پیام دکتر عباس آخوندی  وزیر راه و شهر سازی  بشرح ذیل قرائت کرد.

ریاست محترم،

مقامات عالی­‌مرتبه،

حضار محترم،

در ابتدا، مایلم مراتب خشنودی خود را برای شرکت در نخستین نشست پنجمین هیئت رئیسه اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی منطقه آسیا- اقیانوسیه و همچنین سپاسگزاری خویش را از برگزارکنندگان این نشست ابراز دارم. بدون شک شرکت ما در بیست و پنجمین نشست شورای حکام هبیتات ملل متحد، نشان­دهنده تعهد ما برای ترویج و گسترش توسعه شهری و اسکان بشر پایدار است. اطمینان دارم که مذاکرات ما در این نشست و مشارکت­مان در بیست و پنجمین نشست شورای حکام، تبادل و به اشتراک گذاردن دانش و اطلاعات به منظور بهبود پیوندهای شهری- روستایی و همچنین مهار قدرت تحول شهرنشینی تاثیری ماندگار در تلاش­های آتی ما در راستای دستورکار پس از توسعه ۲۰۱۵ خواهد داشت.

مقامات عالی­‌مرتبه،

حضار محترم،

بی تردید برای پایدار بودن، توسعه باید کل زنجیره اسکان بشر، چه شهری و چه روستایی را مدنظر داشته باشد. از آنجا که حق برخورداری از مسکن کافی و مناسب در بندهای ۳، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده است، مسکن و توسعه شهری و روستایی از ۱۹۸۹/ ۱۳۶۸همواره یکی از دغدغه­های اصلی در برنامه­های پنج ساله توسعه بوده است. در راستای الزامات چهارمین برنامه توسعه پنج ساله، مجلس شورای اسلامی قانون مدیریت و پشتیبانی تولید و عرضه مسکن را در سال ۲۰۰۸/ ۱۳۸۷. به تصویب رسانید. این قانون موجب ایجاد چهارچوب جامعی برای تأمین مسکن مناسب برای همه گروه‌­های درآمدی، هم در مناطق شهری و هم روستایی گردید.

افزون بر آن، در سال ۲۰۰۴/۱۳۸۳هیئت دولت سند ملی راهبردی توانمندسازی و بهسازی سکونتگاههای غیر رسمی را به تصویب رساند. به موجب این سند ستادهایی در سطوح ملی و محلی برای تشویق بهسازی سکونتگاههای غیررسمی مبتنی بر جوامع ایجاد شد. بر مبنای تجربیات حاصل از اجرای این سند، هیئت دولت سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری را در سال ۲۰۱۴/ ۱۳۹۳ تصویب نمود. این سند به بافت­های فرسوده، اسکان غیررسمی و همچنین سکونتگاه­های روستایی پیرامون شهری توجه یکسانی دارد و تلاش دارد چارچوبی انعطاف پذیر برای باززنده­سازی، بهسازی و نوسازی ایجاد کند. چارچوب اصلی بهسازی سکونتگاه­های غیررسمی کماکان در رابطه با این سند جدید معتبر خواهد بود.

با توجه به تعامل گسترده آن با دیگر بخش­های اقتصادی، بخش مسکن نیاز به رویکردی کل- نگر و جامع دارد که بر به رسمیت شناختن حقوق شهروندی، حکمروایی خوب شهری و شبکه­سازی مشارکتی تأکید ورزد. چنین رویکردی باید برای گروه­های مختلف اجتماعی دسترسی عادلانه به تأمین مالی مسکن را بهبود بخشد. همچنین در تمامی برنامه های توسعه در امر تأمین مسکن، به جای تحمیل شیوه زندگی بیگانه با نظام ارزش‌­های محلی، ارتقای هویت فرهنگی ضروری است.

مقامات عالی‌­مرتبه،

حضار محترم،

واقعیت شناخته شده امروز آن است که تأمین مسکن و توسعه اسکان بشر در زمره مشکلات پیچیده­ای است که تأثیر فرا مرزی دارد و حل و رفع آن مستلزم تلاش مشترک در سطح منطقه ای است. بدین منظور، اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی منطقه آسیا- اقیانوسیه (APMCHUD) در پرداختن به چالش­های توسعه در سراسر این منطقه تأثیرگذار بوده است. پنج کارگروه موضوعی ذیل اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی منطقه آسیا- اقیانوسیه  (APMCHUD) بازتاب چالش­های مشترک این منطقه است.

یکی از چالش­های کلیدی در این منطقه شهرنشینی کنترل نشده و گسترش بی رویه  شهری است که نیازمند  برنامه­ریزی موثر برای توسعه هماهنگ کل زنجیره اسکان بشر - از سکونتگاه­های روستایی کوچک گرفته تا  مجموعه های کلان شهری است. در جمهوری اسلامی ایران، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که سازمانی نیمه مردمی / نیمه غیردولتی است، در حال حاضر سالیانه به ساخت یا مقاوم سازی حدود۲۰۰۰۰۰ خانه روستایی مبادرت می­کند.

در زمینه تأمین مالی مسکن، یکی از نوآوری­های اخیر دولت تأسیس صندوق زمین و ساختمان برای جذب و هدایت پس­اندازهای خرد به سمت تأمین مسکن است. نوآوری دیگر توسعه بازار ثانویه وام رهنی مسکن است. در پی توافق های انجام­شده در آخرین اجلاس APMCHUD، وزارت راه و شهرسازی ایران و وزارت زمین، زیرساخت­ها و حمل­ونقل جمهوری کره سازماندهی مشترک مجموعه­ای از کارگاه های آموزشی را بر عهده گرفته­اند که جنبه­های گوناگون تأمین مالی مسکن را مورد بررسی قرار می دهد. تصور می­کنم این گونه تلاش­های دو و چند جانبه به عنوان شیوه­های مؤثر تبادل تجربیات بین کشورهای عضو APMCHUD باید بیشتر مورد حمایت گیرند و کشورها به این گونه همکاری­ها ترغیب شوند. 

چالش مهم دیگر در منطقه ما آسیب پذیری رو به رشد سکونتگاههاست. این نیز زمینه­ای دیگر است که مستلزم افزایش موجودی مسکن بادوام، مقاوم سازی مسکن روستایی، و باززنده سازی شهری و همچنین ترویج و گسترش  تاب­­آوری شهری به نفع فقرا می­باشد. جمهوری اسلامی ایران داوطلب شده است تا به همت کارگروه پنج به رهبری جمهوری اندونزی برای مستندنگاری بهترین نمونه­های عملکردی اقدام کند. همینجا از تمامی کشورهای عضو APMCHUD درخواست می­کنم در این امر مهم مشارکت نمایند.

با توجه به نرخ رشد قابل تأمل سکونتگاه‌های غیررسمی در کشورهای آسیایی، باززنده­سازی شهری و بهسازی سکونتگاه‌های غیررسمی چالش دیگری است که نیازمند توجه ویژه در این منطقه است. به همین دلیل و در راستای برنامه اجرایی سئول، کارگروه بهسازی سکونتگاههای غیررسمی منطقه آسیا-اقیانوسیه در حال سازماندهی نشست کارشناسی به منظور بحث و بررسی بیشتر مصوبات این برنامه است. فرصت را مغتنم شمرده، از تمامی کشورهای عضو APMCHUD برای شرکت در این نشست کارشناسی که قرار است در تهران، جمهوری اسلامی ایران در اکتبر ۲۰۱۵/ مهر- آبان ۱۳۹۴ برگزار شود، دعوت می نمایم.

بر این باورم که سازماندهی این گونه نشست­ها سزاوار حمایت از جانب مقر هبیتات ملل متحد و همچنین دفاتر کشوری و موضوعی هبیتات ملل متحد است. بنابراین لازم است به موجب بند ۸/۲۴ قطعنامه مصوب در نشست پیشین شورای حکام، بر افزایش کمک­های فنی به اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی منطقه آسیا- اقیانوسیه و کارگروه­های منطقه­ای آن تأکید کنم.

مقامات عالی­‌مرتبه،

حضار محترم،

اجاز دهید در خاتمه سخنان خود صمیمانه ابراز امیدواری نمایم که تلاش های APMCHUD و کار گروه­های منطقه­ای آن، با حمایت هبیتات ملل متحد و وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در ترویج و گسترش رشد سازگار، ترغیب توسعه پایدار و ایجاد سکونتگاههای سعادتمند و مرفه مؤثر باشد.

از توجه­تان سپاسگزارم.

 گفتنی است  دکتر محمد سعید ایزدی مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در این نشست علاوه بر ارائه گزارش اقدامات کارگروه به هیئت رئیسه به رایزنی در خصوص برگزاری سومین نشست تخصصی کارگروه در مهر ماه سال جاری پرداخت./

نظر شما