شناسهٔ خبر: 64179 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزير راه و شهرسازی در سفر کرمانشاه اعلام كرد:

نقش كليدی آزادراه كرمانشاه-بيستون در توسعه كريدورهای ترانزيتی كشور/ تاسیس اداره كل راه‌آهن كرمانشاه در دستور كار / تهيه مسكن و ايجاد فرصت كسب و كار اولويت بازآفرينی شهری است

سخنرانی-بزرگراه کرمانشاه-بیستون وزیر راه و شهرسازی گفت: در نخستین روزهای دهه فجر، پروژه احداث آزادراه کرمانشاه-بیستون-حمیل که بخش مهمی از کریدور ترانزیتی کشور را تشکیل می‌دهد را با مشارکت بخش خصوصی آغاز می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر  راه و شهرسازی در مراسم کلنگ‌زنی آزادراه کرمانشاه-بیستون-حمیل، ضمن گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و یاد و خاطره شهدا، گفت: خدا را شاکریم که همه ما لباس خدمت به این مردم نجیب را به تن داریم. از خداوند می‌خواهیم به ما توفیق دهد که همواره خدماتی که شایسته و بایسته این ملت است را ارائه کنیم و با پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای کشور، موجبات ناامیدی و یاس دشمن، شادمانی و رضایت مردم و کسب رضای خداوند متعال را فراهم کنیم.

 اسلامی ضمن تشکر از استاندار کرمانشاه، نمایندگان این استان، مسئولان استانی و فرماندهان نظامی و انتظامی، به پروژه احداث آزادراه کرمانشاه-بیستون-حمیل اشاره کرد و افزود: امروز، روز میمون و مبارکی است. در نخستین روزهای دهه فجر، یک پروژه با اهمیت که بخش مهمی از کریدور ترانزیتی کشور را تشکیل می‌دهد را با مشارکت بخش خصوصی آغاز می‌کنیم.

وی ادامه داد: پروژه‌های زیرساختی امید آفرینند و به روند توسعه شتاب می‌بخشند. در شرایط کنونی کشور نیاز داریم که به صورت پیوسته حضور بخش خصوصی را در پروژه‌های زیرساختی کشور تسهیل کنیم، امیدواریم در این پروژه نیز سرمایه‌گذار بخش خصوصی با توجه به تجارب و امکاناتی که در اختیار دارد و همچنین امکاناتی که با استفاده از تسهیلات مالی تامین می‌کند، پروژه را به سرعت پیش ببرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه امروز احداث ۱۰۵ کیلومتر از این آزادراه ۱۴۱ کیلومتری با برآورد اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومان کلنگ می‌خورد، گفت: کل اعتبار این پروژه ۱۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. تمام زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی از بخش خصوصی پشتیبانی خواهند کرد تا این پروژه با سرعت پیش برود.

اسلامی در ادامه توسعه راه‌آهن در استان کرمانشاه را مهم توصیف کرد و افزود: در تلاش هستیم برای تامین منابع مالی توسعه راه‌آهن از فرصتی که کنسرسیوم بانک‌ها فراهم کرده‌اند، استفاده کنیم.

وی از اعلام آمادگی بانک‌ها برای تامین ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه خبر داد و گفت: چه برای تامین مالی توسعه راه‌آهن و چه برای پیشبرد پروژه احداث آزادراه کرمانشاه-بیستون-حمیل می‌توان از این فرصت استفاده کرد.

این عضو کابینه تدبیر و امید اتصال اتوبان و آزادراه به مرز خسروی را از الزامات احداث کریدور حرم تا حرم بر شمرد و گفت: در سفری که اخیرا به سوریه داشتم، بحث تسهیل ترانزیت میان سه کشور ایران، عراق و سوریه مطرح شد. آزادراه کرمانشاه-بیستون-حمیل بخشی کلیدی از این کریدور به حساب می‌آید. این آزادراه در مراسم اربعین نیز می‌تواند تردد مردم را تسهیل کند.

اسلامی تاسیس اداره کل راه‌آهن استان کرمانشاه را در دستور کار وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد و ادامه داد: برای این استان اداره مستقل راه‌آهن پیش‌بینی شده که تاسیس آن در روند تصویب قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری از ۱۰۰۰ واحد مسکن مهر در استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: نیاز است که اداره کل راه و شهرسازی به شکل جدی در بحث بازآفرینی شهری با استانداری کرمانشاه تعامل داشته باشد. قسط اول سرمایه بازآفرینی شهری استان تخصیص داده شده است. این سرمایه باید صرف توسعه مسکن و شکل گیری کسب و کار در بافت فرسوده شود. سرمایه گذاری در سایر موارد باید در پرتو این دو فعالیت شکل بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی به سهمیه استان کرمانشاه از احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکنی که در دستور کار دولت قرار دارد، گفت: سهم کرمانشاه در حوزه های بافت فرسوده، شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر و شهرهای جدید ابلاغ شده است. 
وی ادامه داد: برنامه ریزی لازم برای احداث این واحد ها باید صورت بگیرد که ما بتوانیم به موازات جذب سرمایه خصوصی برای توسعه صنعت حمل و نقل، سرمایه لازم برای توسعه ساخت و ساز را نیز تامین کنیم.

نظر شما