شناسهٔ خبر: 64315 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان:

نزديك ۴۰۰ هزار واحد مسكونی در قم وجود دارد

حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: تعداد واحد مسکونی که در سال ۵۷ در قم وجود د اشت ۵۰هزار واحد بود ولی امروز ۳۷۶هزار و ۹۳۳واحد مسکونی در قم وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری در جمع خبرنگاران در حاشیه نمایشگاه «شکوه چهل ساله در قم» در مصلای قدس قم گفت: در حوزه بازآفرینی شهری و مسکن که مورد تاکید مقام معظم رهبری و دولت است، در مجموعه قم که بافت تاریخی و فرسوده وسیعی دارد  (۱۸۰۰ هکتار از بافت قم فرسوده است) و بر اساس مطالعه، ۴هزار هکتار از اراضی شهر نیازمند بازآفرینی شهری است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم بیان کرد: از دو سال گذشته پروژه های مختلفی در حوزه بافت انجام شده و در حال اجرا است؛ در محلات تاریخی و قدیمی قم، پروژه کف و جداره سازی آغاز و بسیاری از آنها به اتمام رسیده است.

وی گفت: هدف اصلی ما هویت بخشی به این محلات و احیای محله و ارتقای سطح زندگی در این محلات است که کسانی که بومی این مناطق بوده اند در این محلات به زندگی بپردازند.

صبوری تصریح کرد: دو خیابان چهارمردان و آذر که از خاستگاه های اصلی انقلاب بودند تحت پوشش طراحی شهری قرار گرفتند و فاز ۱ طراحی شهری خیابان انقلاب به پایان رسیده است و تا عمار یاسر نیز این کار انجام شده است و فاز ۲ به شهرداری تحویل داده می شود.

وی عنوان کرد: در عرصه راه ها، از دو سال گذشته طرح کنارگذر و کمربندی قم به طول ۱۱۰ کیلومتر دنبال شد و امروز تمام فعالیت های مطالعاتی کمربندی به پایان رسیده است و مجوز هیئت دولت نیز اخذ شده است

وی گفت: پروژه قم نیزار به طول ۴ کیلومتر انجام شده و ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ در بلوار امام علی(ع) پردیسان پروژه‌ای با رشد ۷۰ درصدی در حال انجام است.

صبوری تصریح کرد: تعداد واحد مسکونی که در سال ۵۷ در قم وجود د اشت ۵۰هزار واحد بود ولی امروز ۳۷۶هزار و ۹۳۳واحد مسکونی در قم وجود دارد؛ فضای سبز شهری قم در سال ۹۷ بالغ بر بیش از ۵ میلیون مترمربع است؛ در سال ۵۷ ،۳ دهم متر سرانه فضای سبز قم بوده است ولی امروز این آمار حدود ۴ متر رسیده است.

وی گفت: وضعیت ایستگاه محمدیه در شان قم نیست؛ با توجه به اهمیت حمل و نقل ریلی، فاصله ۲۰ کیلومتری با شهر سبب شده است که ظرف چند سال گذشته بحث قطار حومله ای و ایستگاه مرکزی در اولویت شرکت راه آهن قرار گرفته است

وی عنوان کرد: ایجاد ایستگاه محمدیه سیاست غلطی بود که ناچارا از آن استفاده کنیم؛ در این زمینه پیشنهاد می کنیم که بیشتر از ظرفیت ایستگاه مرکزی و جمکران استفاده شود و شرکت فرانسوی ارپ نیز در حال مطالعه ایستگاه مرکزی قم است که ظرفیت بیشتری برای این ایستگاه ایجاد کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم بیان کرد: پردیسان نه شهر جدید است و نه تحمیلی از شهر دیگر است؛ از روز اول فعالیت شهرداری، در این منطقه نیز عوارض شهرداری دریافت شده است و باید خدمات نیز ارایه شود.

وی افزود: راه وشهرسازی در مسیر فعالیت خود پروژه هایی را منتقل شده است ولی دلیل بر آن نیست که مسئولیت کلیه فعالیت های شهری بر عهده این نهاد است؛ ولی در کل در خدمت مردم استان هستیم که بتوانیم استانی آبادتر برای مردم بسازیم.

وی تصریح کرد: شهر پردیسان بر عکس آنچه بعضا بیان می شود اصلا شرایط بدی ندارد و از نظر استانداردهای شهرسازی شرایط خوبی دارد؛ طراحی اولیه این منطقه نیز ویلایی بوده و بعدا به آپارتمانی مبدل شد؛ با این وجود با بهره برداری از معابر و بلوار امام علی(ع) و چند خیابان اصلی در پردیسان شاهد تسهیل عبور ومرور مردم خواهیم بود.

نظر شما