شناسهٔ خبر: 6435 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در دیدار با معاون وزیر حمل و نقل و فناوری اطلاعات بلغارستان:

ایران می‌تواند خط آهن بلغارستان را بعد از عبور از ترکیه به چین متصل کند/آمادگی ایران برای رفع موانع گسترش روابط حمل‌ونقلی با بلغارستان

دیدار وزیر راه و شهرسازی با اعضای کمیته حمل و نقل بلغارستان وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام آمادگی ایران برای رفع موانع گسترش روابط حمل‌ونقلی با بلغارستان گفت: ایران می‌تواند خط آهن بلغارستان را بعد از عبور از ترکیه به چین و شرق آسیا متصل کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر عباس آخوندی عصر دیروز ۳۱ فروردین در سومین دوره اجلاس حمل و نقل میان ایران و بلغارستان با اعضای کمیته حمل و نقل این کشور دیدار کرد و در این ملاقات گفت: روابط ایران و بلغارستان در زمینه حمل و نقل جاده‌ای بسیار قدیمی است ضمن آنکه ظرفیت مناسبی برای گسترش روابط میان دو کشور وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بلغارستان بعد از ترکیه نزدیکترین کشوری است که ایران را به اروپا متصل می‌کند٬ افزود: ما آمادگی داریم در زمینه‌های جاده‌ای و ریلی موانع گسترش روابط را بررسی کنیم و آن‌ها را از سر راه توسعه همکاری های دوجانبه برداریم.

وی یادآور شد: نزدیکترین راه بلغارستان به دریای عمان و خلیج فارس نیز از ایران می‌گذرد٬ در حال حاضر کشتی‌های کانتینری و لاینرهای بین المللی(خطوط کشتیرانی بین‌المللی) در بنادر ایران به ویژه بندر عباس و بندر امام پهلوگیری می‌کنند بنابراین دو کشور می‌توانند اهداف ترانزیتی مناسبی را با مشارکت همدیگر دنبال کنند و در این زمینه ما هر پیشنهادی را با نگاه مثبت بررسی می‌کنیم.

آخوندی با تأکید بر اینکه ظرفیت بنادر ایران ظرفیت بسیار مناسبی است٬ افزود: ما بیشتر به دنبال این هستیم که برای حمل و نقل دو کشور اهداف کمی مناسبی را در نظر بگیریم و این اهداف کمی را مورد بررسی قرار دهیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه ریلی نیز ایران توانایی دارد خط آهن بلغارستان را بعد از عبور از ترکیه به شرق و چین متصل کند. 

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ در ادامه این دیدار آنتون گینوف معاون وزیر حمل و نقل و فناوری اطلاعات بلغارستان٬ ضمن آرزوی موفقیت برای کشور ایران و تیم مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکرت هسته‌ای با ۱+۵ گفت: در زمینه همکاری ریلی با ایران مذاکرات خوبی با پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران انجام و پیشنهاداتی در زمینه افزایش سرعت قطارها تا ۱۶۰ کیلیومتر بر ساعت٬ افزایش ایمنی و برقی سازی خطوط ریلی داده شد.

وی درباره حجم حمل و نقل زمینی توضیحاتی را ارائه داد و افزود: رانندگان بلغار به علت گرانی قیمت سوخت ترجیح می‌دهند از مسیرهای ترکیه به اروپا سفر کنند ولی سعی داریم با انجام بررسی‌های بیشتر حمل و نقل جاده‌ای در ایران را نیز در همین سفر ارزیابی کنیم.

آنتون گینوف در ادامه سخنانش از واگذاری دو فرودگاه "پلودیو" و "گرنااوریاهویتسا"در کشورش سخن گفت و ادامه داد: در فصل پاییز این دو فرودگاه برای کشورهایی که مایل به تنظیم قرارداد باشند این فرودگاه‌ها تا ۳۵ سال به آن‌ها واگذار می‌شود.

معاون وزیر حمل و نقل و فناوری اطلاعات بلغارستان با بیان اینکه فرودگاه پلودیو ۱۵۰ کیلومتر تا مرز ترکیه فاصله و فرودگاه گرنااوریاهویتسا ۸۰ کیلومتر تا مرز رومانی فاصله دارد٬ یادآور شد: در حال حاضر کشور ترکیه خواهان فرودگاه پلودیو بوده و کشور کانادا هم برای تحویل گرفتن فرودگاه گرنااوریاهویتسا اعلام آمادگی کرده است که در فصل پاییز این مسئله نهایی می‌شود./

نظر شما