شناسهٔ خبر: 64387 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب مطرح شد

احداث ۳۳ فرودگاه در کشور پس از انقلاب/ رشد و خودکفایی صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی ایران، دستاورد ۴۰ ساله انقلاب

شركت شهر فرودگاهي احداث ۳۳ فرودگاه در کشور، تجهیز فرودگاه‌های کشور به سامانه‌های کمک ناوبری، گسترش مسیرهای هوایی و ایجاد مسیرهای هوایی یکطرفه بین‌المللی و احداث مرکز کنترل فضای کشور و افزایش سکنورهای مراقبت پرواز از جمله دستاوردهای چهل ساله انقلاب در صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی ایران بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با انتشار گزارشی به ارائه دستاوردهای چهل ساله صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی ایران پس از پیروزی انقلاب در سال ۵۷ پرداخت. این گزارش آشکار می‌کند که بر خلاف تبلیغات، صنعت هوایی کشور پیش از انقلاب در مضیقه بوده و پس از انقلاب فرصتی برای رشد و تعالی یافته است.

بر اساس این گزارش، می‌توان از اقداماتی نظیر راه اندازی مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور از سال ۱۳۸۰ و ارائه خدمات هوانوردی به پروازها با استفاده از سیستم های رادار، بهره برداری از شبیه ساز کنترل هوایی رادار مرکز کنترل ترافیک هوایی بعد از نصب و آموزش دوره های کددار با استفاده از توان داخلی، بهره برداری و تجهیز مرکز تجسس و نجات در مرکز کنترل فضای کشور و فرودگاه های زاهدان، بندرعباس، اصفهان و کرمانشاه، بومی سازی ساخت تجهیزات با فراخوان شرکت های داخلی فعال در این حوزه و کمک فنی و مشاوره ای کارشناسان در خصوص تجهیزات ترمینال فرودگاهها و تولید خودروهای پیشرفته آتش نشانی فرودگاهی توسط تولید کنندگان داخلی، تدوین و اجرای فرآیند نظام اجرای رتبه بندی کیفیت خدمات فرودگاهی بر اساس استانداردهای بین المللی، قراردادن دو فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد مشهد و مهرآباد در رنکینگ جهانیACI و کسب رتبه های قابل قبول در عرصه های جهانی در این حوزه و برنامه ریزی در خصوص فرودگاههای اصفهان و شیراز، تجهیز ۸۰% فرودگاههای مراکز استانها به سیستم کمک ناوبری هدایت و فرود هواپیما (ILS/DME )، ارتقا و نـوسازی زیـرساختهای نــاوبری کشوری (Navigation Infrastructure) همزمان با راه اندازی فرودگاههای جدید و با استفاده از ده ها سامانه کمک ناوبری هدایت و مسیر یابی پروازها(DVOR/DME و NDB  )، تجهیز ۷ فرودگاه بین المللی کشور از جمله مهرآباد، امام خمینی(ره)، مشهد، اصفهان، شیراز، بندرعباس و کیش به سامانه های راداری تقرب پرواز(APR) جهت کنترل ترافیک در محدوده تقرب فرودگاه، قطع وابستگی کامل از کشورهای بیگانه در زمینه نرم افزارهای سوئیچینگ داده های هوانوردی، ایجاد و راه اندازی مرکز مدیریت عملیات اضطراری و کنترل کیفی با تجهیزات مخابراتی و کامپیوتری، پياده سازي، مميزي و كسب گواهينامه سيستم مديريت كيفيت ISO(۹۰۰۱- ۲۰۰۸) در فرودگاههاي مشهد،اصفهان،زاهدان، يزد،كرمان، كرمانشاه، اروميه، رشت و مديريت اطلاعات هوانوردي و اتمام پروژه سامانه راداری فرودگاه بین المللی بندرعباس به دست توانمند کارشناسان شرکت فرودگاهها و افتتاح و بهره برداری از آن به عنوان دستاوردهای صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی ایران پس از انقلاب یاد کرد.

همچنین در جدول زیر شرحی از پیشرفت‌های صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی کشور پس از انقلاب ۵۷ قابل مشاهده است:

پیش از انقلاب

پس از انقلاب

اتخاذ تصمیم اشتباه مبنی بر انتقال سازمان هواپیمایی کشوری از زیرمجموعه وزارت راه و ترابری به وزارت جنگ

بازگرداندن سازمان هواپیمایی کشوری از زیرمجموعه وزارت جنگ به جایگاه اصلی خودش یعنی زیرمجموعه وزارت راه و ترابری برابر مصوبه شورای عالی انقلاب

حضور مستبدانه مستشاران انگلیسی و جلوگیری از اقدامات مهندسان ایرانی در تعمیر و نگهداری تجهیزات

بها دادن به مهندسان ایرانی و گسترش دانش متخصصان ایرانی ضمن بهره بردن از علوم روز دنیا

ساخت ۲۱ فرودگاه مسافربری تا پیش از انقلاب

احداث و راه‌اندازی۳۳فرودگاه جدید مسافربری بعد از انقلاب اسلامی

*اکنون مجموعاً ۸۸ فرودگاه متعلق به شرکت فرودگاه‌ها و سایر ارگان ها و مناطق آزاد در کشور فعال است.

قرار داشتن مرکز کنترل پرواز با ۳ سکتور کاری(شرق- سنتر-غرب) در فرودگاه مهرآباد

نصب و بهره‌برداری از مرکز کنترل پرواز مدرن در خارج از منطقه مهرآباد منطبق با استانداردهای جهانی و تجهیزات ۱۷ سکتور با قابلیت برقراری ارتباط کنترلرها با پروازهای بر فراز کشور از ۳۷ مرز هوایی با ۱۱ کشور همسایه

وجود تنها یک سیستم رادار در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد

نصب تجهیزات راداری برای پوشش سراسر فضای ایران در ۱۰ ایستگاه در قلل مرتفع کشور و نصب ۷ سیستم رادار فرودگاهی در ۷ فرودگاه بین‌المللی

وجود حداکثر ۲۰ راه هوایی

ایجاد و در اختیار داشتن ۱۴۳ راه هوایی با مجموع ۹۵ هزار کیلومتر راه هوایی

فعال بودن تنها ۲۹ دستگاه کمک ناوبری در ۲۰ فرودگاه و ایستگاه هوایی کشور

نصب و راه‌اندازی ۲۱۷ دستگاه کمک ناوبری مدرن برای انجام عملیات خدمات هوانوردی و فرودگاهی

وجود تنها ۱۱ ایستگاه رادیویی کنترل از راه دور هوا به زمین(RCAG)

ایجاد و راه‌اندازی ۲۶ ایستگاه رادیویی کنترل از راه دور هوا به زمین(RCAG) جهت ارتباط کنترلرها با کلیه ناوگان پروازی برفراز کشور

فقدان حتی یک‌ راه هوایی یک‌طرفه بین‌المللی برای عبور پروازهای ترانزیت بر فراز کشور

ایجاد تعداد۴ راه هوایی بین‌المللی مستقیم و یک‌طرفه از حوزه خلیج‌فارس تا شمال غرب ایران با حداقل ۱۷۰۰ کیلومتر طول مسیر برای هر راه هوایی به‌منظور افزایش فراوان ایمنی پروازها، کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی هوا و محیط‌زیست، صرفه‌جویی در هزینه شرکت‌های هواپیمایی، کاهش فرسودگی قطعات تایمینگ(زمان‌دار) و تقویمی هواپیماها و...

وجود تنها ۳ سکتور به‌عنوان موقعیت کاری کنترلرها و دریافت اطلاعات پروازها و هواشناسی سراسر کشور از طریق تله تایپ

افزایش تعداد سکتورها به ۱۴ سکتور عملیاتی به‌عنوان موقعیت کاری کنترلرها و امکان افزایش به ۱۷ سکتور با استفاده از تجهیزات ماکروویو و ماهواره

 

 

نظر شما