شناسهٔ خبر: 64437 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

قم باید به نگین شهرسازی منطقه تبدیل شود/ ضرورت پایبند ماندن به معماری ایرانی اسلامی

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توجه به شهرسازی قم از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: قم باید به نگین شهرسازی منطقه تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و  شهرسازی، محمد اسلامی ۲۵ بهمن ماه در سفر به استان قم ضمن شرکت در جلسه ستاد بازآفرینی استان که با حضور معاونان خود در حوزه های سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری و معاون پارلمانی و همچنین سایر مسئولان ستادی و استانی در محل استانداری قم برگزار شد ضمن شنیدن پیشنهادها و نظرات مسئولان استانی گفت: ما هنوز برای قم کاری نکردیم و هنوز در حد بیان مساله قرار داریم اما هم قانون، هم آیین‌نامه‌ها، هم ظرفیت‌ها و ساختارها برای آغاز عملیات بازآفرینی شهری وجود دارد و باید نسبت به آن اهتمام داشته باشیم.

وی همچنین توجه به شهرسازی قم را از نکات حائز اهمیت برشمرد و خاطر نشان کرد: قم شهر مقدسی است و باید به نگین شهرسازی منطقه تبدیل شود که این مهم با رهبری و مدیریت استاندار و حمایت‌های ما در وزارت راه و شهرسازی و سایر مسئولان ذی‌ربط به تحقق می‌پیوندد.

وی تاکید کرد: بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشینی زیبنده قم نیست و باید تلاش کنیم تا در جهت ساماندهی و رفع آنها اقدام عاجل نماییم.

اسلامی با تاکید بر اهتمام شهرداری و شورای شهر قم به اجرایی کردن عملیات بازآفرینی شهری خطاب به معاون خود پژمان مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری اعلام کرد آقای پژمان شرایط را فراهم می‌کند تا دستگاه‌های مسئول و به ویژه شهرداری پروژه‌ها را اجرایی کند و البته تاکید ما بر محتواگرا بودن پروژه‌ها است.

وی با اشاره به بهبود کیفیت زندگی شهری مردم اعلام کرد: وقتی می‌گوییم بهبود کیفیت زندگی، اولین اقدام تکلیف آیین‌نامه‌ها و ضوابط و همچنین دستورالعمل‌های اجرایی و اجتماعی در این حوزه‌ها است.

وزیر راه و  شهرسازی تعیین تکلیف اراضی ۴۸ هکتاری و ۳۲ هکتاری قم را به عنوان پشتیبان اجرای طرح بازآفرینی شهری در قم مورد تایید قرار داد و گفت: هم سازمان ملی زمین و مسکن و هم شرکت بازآفرینی شهری با مشارکت شهرداری به صورت مشارکتی پروژه‌ها را اجرایی خواهند کرد. در این میان بخش خصوصی نیز حتما باید نقش مهمی را ایفا نماید.

وزیر راه و  شهرسازی در رابطه با اختصاص اراضی ۴۸ هکتاری برای پشتیبانی طرح بافت‌های ناکارآمد شهری خاطر نشان کرد: این اقدام با مشارکت سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری انجام می‌شود تا تولید مسکن رونق گیرد و به کاهش سکونتگاه‌های غیررسمی در بافت شهری منجر شود.

وی ادامه داد: معابر تاریخی در شهر قم با مقتضیات خود، بازآفرینی خواهند شد و مباحث گوناگون فرهنگی و اجتماعی در آن‌ها لحاظ می‌شود. چیزی که برای ما مهم است آغاز کار است.

وزیر راه و  شهرسازی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اهمیت معاونت شهرسازی و معماری این وزارتخانه تاکید کرد: خانم مهندس صادق در معاونت معماری و شهرسازی با همکاری آقای پژمان در شرکت بازآفرینی شهری و آقای نبیان در سازمان ملی زمین و مسکن کمک می‌کنند تا موتور محرک بازآفرینی شهری فعال و آغاز شود.

آزادراه حرم تا حرم در حال پیگیری است

عضو کابینه دولت دوازدهم بحث آزادراه حرم تا حرم را از دیگر مسائل در دست بررسی برشمرد و گفت: این موضوع در کمیته فنی ۳ شورای عالی معماری و شهرسازی در حال پیگیری است و دیدگاه‌های ما در آن روشن است و پیگیری خواهد شد.

وی همچنین از دیگر موارد در دست بررسی را قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان عنوان کرد و گفت: بررسی های متنوع‌تری در مورد این موضوع در جریان است و در این خصوص کمیته‌ای تشکیل خواهد شد و با حضور راه‌آهن و برخی از نمایندگان مجلس و حضور بنده این موضوع در کمیته پیگیری خواهد شد و در مورد آن چاره‌اندیشی می‌شود.

وی تاکید کرد: قم دارای پتانسیل های قابل ملاحظه‌ای است و توسعه باید در طول، عرض و مرکز شهرها از یک قاعده تبعیت کند. قم نمی‌تواند در ارتفاع بلند شود و باید توجه کنیم که اصول معماری ایرانی اسلامی در آن رعایت شود.

اسلامی در پایان تصریح کرد: نمی گذاریم قم مسیر انحرافی سایر کلان شهرهای ایران را طی کند و قطعا در آینده به نگین شهرسازی ایران تبدیل خواهد شد.

نظر شما