شناسهٔ خبر: 64442 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت

 ظرفیت جابه‌جایی سالانه مسافران راه‌آهن به ۲۵ میلیون نفر رسید/ راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان به شركت ساخت و توسعه بازگشت/ توسعه فراگیر خطوط اصلی ریلی در چهل‌سال انقلاب

آخرهفته ریلی بازسازی محور ریلی جنوب زودتر از موعد مقرر و در شرایط سخت، سهم ۵۰درصدی شبکه ریلی در حمل و نقل کشور و رشد عملکرد راه‌آهن هرمزگان در ده ماهه سال ۹۷ از مهمترین عناوین حوزه ریلی در هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ گذشته به شرح زیراست:

ظرفیت جابه‌جایی سالانه مسافران راه‌آهن به ۲۵ میلیون نفر رسید

رییس جمهور اعلام کرد: ظرفیت مسافربری خطوط ریلی کشور سالانه ۵ میلیون نفر بود و امروز ۲۵ میلیون نفر است و ظرفیت بنادر کشور از  ۱۹ میلیون تن، امروز به ۲۳۴ میلیون تن رسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در اجتماع بزرگ مردم تهران در مراسم راهپیمایی چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، با برشمردن ویژگی‌های خاص مراسم ۲۲ بهمن امسال گفت: مراسم امسال از یک سو با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ملت بزرگ ایران و از سوی دیگر ایام دهه فجر امسال با عطر و بوی فاطمی همراه شده است؛ همان بزرگواری که در سایه تعالیم پدرش، همسرش و فرزندانش ملت ما توانست در برابر همه قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها بایستد و پیروزی را به دست آورد.

رییس جمهوری حفظ تمامیت ارضی و حراست از ایران عزیز را اولین دستاورد انقلاب اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: یک میلیمتر از خاک و آب‌های این سرزمین به دشمن واگذار نشد و ملت ایران در برابر توطئه‌ها پیروز شد.

راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان به شركت ساخت و توسعه بازگشت

وزیر راه و شهرسازی در جریان افتتاح پروژه‌های شرق استان اصفهان از بازگشت پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان به شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل خبر داد و گفت: در جلسه هیات دولت مطرح شد تا این پروژه و تمامی پروژه‌هایی كه از شركت ساخت و توسعه به شركت راه‌آهن واگذار شده است مجدد به شركت ساخت و توسعه بازگردد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح باند دوم نیك‌آباد-حسن‌آباد، هرند-كوهپایه و روكش آسفالت ورزنه-حسن‌آباد واقع در شرق استان اصفهان اظهار داشت: امروز در حالی چهلمین سال پیروزی انقلاب را جشن می‌گیریم كه دشمنان ایران اسلامی یك جنگ اقتصادی با هدف وجود نداشتن جمهوری اسلامی به پا كرده‌اند. البته این قبیل اقدامات از روز اول پیروزی انقلاب با اشكال مختلف و با هدف تحمیل هزینه‌های هنگفت به مردم و انقلاب اعمال شده است، اما این اقدامات همواره با عنایت خاصه خداوند، جانفشانی‌های مردم و رهبری امام خمینی (ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ناكام مانده‌اند.

وی افزود: به شكرانه موفقیت‌های پیاپی طی ۴۰ سال گذشته و میثاق مجدد با شهدا، باید در آغاز ۴۰ ساله دوم انقلاب متفاوت‌تر از ۴۰ سال اول كار شود و بحث مهم خلوص نیت، وحدت و یكپارچگی است.

اطلاع رسانی خدمات رفاهی راه‌آهن برای نوروز ۹۸ افزایش می یابد

همزمان با افزایش ظرفیت ناوگان ریلی، ضروری است تا اطلاع رسانی در مورد اقدامات رفاهی برای مسافرین و کارکنان راه آهن در ایام نوروز افزایش یابد تا مردم سفر لذت بخش‌تری را در این ایام داشته باشند.

حسین عاشوری قائم مقام راه آهن در دومین جلسه ستاد نوروزی سال ۹۸ که با حضور معاونین، مدیران ستادی ذی‌ربط و مدیران مناطق و مدیران شرکت های خصوصی مسافری به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: تنوع در ارائه فروش بلیت قطارهای مسافری در نوروز امسال وجود دارد اما در حال حاضر همچنان بخش اعظمی از مردم از خدمات اینترنتی ارائه بلیت استفاده نمی کنند و به شکل سنتی و با مراجعه به آژانس های مسافری، خرید بلیت انجام می‌دهند که همین موضوع ممکن است مشکلاتی را برای آنها ایجاد کند.

وی با بیان اینکه همه در راه آهن باید تلاش جمعی برای ارائه خدمات بهتر به مسافران را داشته باشند، در مورد طرح رتبه‌بندی قطارهای مسافری در این ایام، افزود: ضروری است اطلاعات لازم در این زمینه برای شناخت بهتر امکانات قطارها و انتخاب مناسبترین قطار متناسب با نیازشان به افکار عمومی داده شود.

سهم ۵۰درصدی شبکه ریلی در حمل و نقل کشور

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: عمر متوسط واگن‌های حمل و نقل ریلی حدود ۳۰ سال است که این مسئله نشان‌دهنده ضرورت نوسازی ناوگان ریلی در کشور است.

مجید کیانپور با اشاره به ضرورت توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی در کشور، گفت: توسعه حمل و نقل ریلی در کشور آثار مثبتی برای اقتصاد خواهد داشت به طوری که اگر میزان انتقال مسافر و کالا از طریق ریل افزایش یابد، قطعاً هزینه ها به صورت چشمگیر در بخش های مختلف کاهش خواهد یافت.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ریلی به معنای توسعه اقتصادی کشور است، افزود: بر اساس گزارش های واصله و بررسی های صورت گرفته، حداکثر  استفاده از شبکه ریلی حدود ۵۰ درصد است،  اما متاسفانه ما نتوانستیم از این ظرفیت به درستی استفاده کنیم.

توسعه فراگیر خطوط اصلی ریلی در چهل‌سال انقلاب

معاون فنی و زیر بنائی راه‌آهن ساخت خطوط اصلی در شبکه ریلی را از جمله دستاوردهای چهل‌ساله انقلاب اسلامی در این اداره عنوان کرد.

مازیار یزدانی با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون ۶ هزار و ۴۹۶ کیلومتر خط اصلی در شبکه ریلی احداث‌شده است، گفت: این خطوط شامل خطوط جدید، خطوط دوم و سوم، خطوط حومه‌ای و خطوط برقی هستند.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر احداث خطوط جدید، در حوزه زیرساخت اقدامات متنوعی برای توسعه خطوط ریلی انجام‌شده، افزود: در عین حال پس از انقلاب، بازسازی و نوسازی خطوط فرسوده شبکه ریلی در دستور کار قرار گرفت و ۴ هزار و ۷۰ کیلومتر از این خطوط بازسازی و بهسازی شد. همچنین بهسازی روسازی شبکه ریلی نیز به ۶ هزار و ۳۸۸ کیلومتر رسید.

بازسازی محور ریلی جنوب زودتر از موعد مقرر و در شرایط سخت

بازسازی مسیرهای ریلی راه آهن جنوب علیرغم برودت هوا ، بارش شدید باران و پیچیدگی های عملیاتی زودتر از موعد مقرر انجام شد.

رحمت رحمت نژاد مدیر کل راه آهن لرستان اظهار داشت: بازسازی مسیرهای ریلی راه آهن جنوب علیرغم برودت هوا ، بارش شدید باران و پیچیدگی های عملیاتی زودتر از موعد مقرر انجام شد.

رحمت نژاد افزود: بازسازی خطوط ریلی محور جنوب به منظور تعویض زیرسازی و روسازی خطوط فرسوده از ۱۷ بهمن ماه امسال آغاز شد و با تلاش شبانه روزی همکاران ۱۵ ساعت زودتر از موعد مقرر به اتمام رسید.

رشد عملکرد راه‌آهن هرمزگان در ده ماهه سال ۹۷

مدير کل راه آهن هرمزگان از تخلیه و بارگیری کالا در ده ماهه سال ۹۷ به ترتیب با رشد ۷ و ۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

ماسوری از تخلیه و بارگیری کالا در ده ماهه سال ۹۷ به ترتیب با رشد ۷ و ۴ درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

وی گفت: در زمينه بارگيري کالا مقدار ۶ ميلیون و ۳۴۳ هزار و ۵۱۶  تن انواع محمولات و مواد معدني,  کانتینر, محمولات ترانزیت بوده که از مبادي ايستگاههاي گل گهر، معدن گل گهر و بندر شهيد رجايي بارگيري شده و به مقاصد مختلف داخلی و خارجی ارسال شده است.

نظر شما