شناسهٔ خبر: 64504 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

شرفبافی اعلام کرد

صرفه‌جویی در هزینه‌های عملیاتی ایران‌ایر با افتتاح آشیانه در فرودگاه امام خمینی (ره)

در جمع مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با اشاره به هزینه‌ای که جابه‌جایی هواپیماها به این شرکت تحمیل می‌کند گفت: پیش از افتتاح این آشیانه در طول سال بیش از ۵۰ تا ۶۰ پرواز برای جابه‌جایی هواپیماها به منظور انجام تعمیرات میان فرودگاه‌های امام خمینی و مهرآباد انجام می‌شد که با افتتاح این آشیانه از تعداد این پروازها کاسته می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی فرزانه شرفبافی مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با اشاره به اینکه آشیانه شماره ۲ اولین آشیانه تعمیر و نگهداری این شرکت هواپیمایی در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) است گفت: این آشیانه توانایی پذیرایی از هواپیماهای برد متوسط را داراست و به زودی از آن بهره‌برداری دائمی خواهد شد.

وی به فعالیت هواپیماهای ای تی آر در فرودگاه مهرآباد اشاره کرد و افزود: لازم است یک آشیانه به این هواپیما در فرودگاه مهرآباد اختصاص داده شود بنابراین یکی از آشیانه‌های ایرباس به فرودگاه حضرت امام منتقل خواهد شد.

شرفبافی ادامه داد: برای ساخت این آشیانه زمان و توان زیادی صرف شده است، بحمدالله این آشیانه سه ماه پیش تحویل قطعی شد و تاکنون منتظر نصب امکاناتی مانند سیستم اطفا حریق بودیم که لازم است در آشیانه وجود داشته باشد. اکنون تمامی این امکانات فراهم شده و آشیانه آماده بهره‌برداری است.

شرفبافی با اشاره به ورود یکی از هواپیماهای ایرباس به این آشیانه گفت: این هواپیما همان ایرباس A۳۰۰ با رجیستر آلفابراوو است که تمام شکل‌های آن توسط واحد مهندسی و تعمیرات هما انجام شده است و در عملیات حج بسیار به هما کمک کرد.

وی با اشاره به اینکه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قدیمی ترین شرکت هواپیمایی است که در فرودگاه امام مستقر شده است گفت: پیش از این تجهیزات مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری هواپیما و انبار قطعات در شهر فرودگاهی امام خمینی وجود داشت اما لازم است که تعمیرات در یک فضای مسقف انجام شود به همین دلیل این آشیانه احداث شد.

مدیرعامل هما ادامه داد: در این آشیانه تعمیرات در رده سبک و نیمه‌سنگین انجام می‌شود و این اقدام از جابه‌جایی هواپیماها میان فرودگاه‌های امام خمینی و مهرآباد جلوگیری می‌کند.

شرفبافی با اشاره به هزینه‌ای که جابه‌جایی هواپیماها به این شرکت تحمیل می‌کند گفت: پیش از افتتاح این آشیانه در طول سال بیش از ۵۰ تا ۶۰ پرواز برای جابه‌جایی هواپیماها به منظور انجام تعمیرات میان فرودگاه‌های امام خمینی و مهرآباد انجام می‌شد که با افتتاح این آشیانه از تعداد این پروازها کاسته می‌شود.

افزایش ۳۸۰ صندلی برای پروازهای نوروزی

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در ادامه با اشاره به آمادگی این شرکت برای سفرهای نوروزی گفت: برنامه ریزی کردیم در حدود ۳۸۰ صندلی به صندلی های پروازی هما اضافه کنیم. بحمدالله آمادگی زیادی برای صلاحیت پروازی هواپیماها وجود دارد.

وی افزود: به رغم تمام فشارهای ناشی از تحریم، با شرایطی که برای ایرلاین های خارجی و برخی از ایرلاین های داخلی به وجود آمده، بار سنگین پروازهای اروپایی در نوروز بر عهده ایران ایر است. سعی می کنیم از این امر سربلند بیرون بیاییم. 

شرفبافی با اشاره به فعال بودن ۲۹ فروند هواپیما در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: تحریم ها باعث ایجاد مشکلاتی در زمینه تامین قطعات هواپیما شده است. 

وی افزود: در حالی که هواپیمایی نروژ برای مبادلات مالی، تامین قطعات و اعزام مامور مشکلی ندارد، با این حال هواپیمای این شرکت به دلیل شرایط ناشی از تحریم ها در شیراز زمین‌گیر شده است، اما ما با وجود مشکلات فراوانی که در خارج از کشور با آن‌ها دست و پنجه نرم می کنیم، اجازه ندادیم پرواز یا مسیری به علت این مشکلات قطع شود. 

افزایش سرمایه هما

مدیرعامل ایران ایر سپس به زیان انباشته هما اشاره کرد و گفت: هر سال این زیان انباشته افزایش پیدا می‌کند و میزان آن نیز به نرخ ارز محاسبه شده در پایان سال مالی بستگی دارد. 

وی افزود: در تمام این سال ها ایران ایر به خدمت رسانی خود ادامه داده است. خوشبختانه در سال جاری مطالبات شرکت توسط بازرس قانونی شرکت و سازمان حسابرسی کل کشور محاسبه شده است و این می تواند بخشی از زیان انباشته را پوشش دهد.

این مدیر ارشد وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: بخش دیگری از زیان انباشته طبق مصوبه هیات و با عنایتی که رییس جمهور محترم برای احیای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران داشته اند، با افزایش سرمایه شرکت پوشش داده خواهد شد. 

وی افزود: با این اقدام از فشار مطالبات شرکت های مختلف، اعم از بانک ها، شرکت‌های فرودگاهی و ناوبری هوایی کاسته خواهد شد. 

ایران ایر پرواز چارتر ندارد

شرفبافی با اشاره به اینکه تمام پروازهای ایران ایر برنامه ای است، گفت: این شرکت پرواز چارتری ندارد و دستور وزیر را به طور کامل رعایت کرده است.

وی ادامه داد: سیستم فروش بلیت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قدیمی‌ترین، به‌روزترین و کارآمدترین سیستم فروش بلیتی است که در طول سالیان از آن استفاده شده است.

مدیر عامل هما افزود: اکنون علاوه بر این سیستم یا همان سیستم گابریل، ایران ایر از سیستم فروش الکترونیک با آدرس ebooking.iranair.com نیز استفاده می کند. همچنین یک نرم افزار موبایل نیز طراحی شده تا مردم به راحتی با استفاده از تلفن همراه خود اقدام به خرید بلیت هواپیما کنند. این نرم افزار از طریق وبسایت ایران ایر قابل دسترس است. 

شرفبافی در انتها با اشاره به پرداخت کامل هزینه خرید هواپیماهای ATR گفت: همه هزینه خرید این هواپیماها به شرکت ای تی آر پرداخت شده است. 

نظر شما