شناسهٔ خبر: 64546 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

آمار شرکت فرودگاه‌ها نشان می‌دهد:

رشد پروازها نسبت به آذر/ انتقال نزدیک به ۴ میلیون مسافر با بیش از ۳۲ هزار پرواز

هواپیما هما آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نشان می‌دهد در دی ۹۷ بیش از ۳۲ هزار پرواز در کشور انجام شده و نزدیک به ۴ میلیون مسافر با این پروازها جابه‌جا شده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آمار منتشر شده درباره عملکرد دی‌ماه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نشان می‌دهد در دی ماه سال جاری در مجموع ۳۲ هزار و ۹۵۱ پرواز در فرودگاه‌های کشور انجام شده و ۳ میلیون و ۸۸۰ هزار و ۸۴۱ مسافر و ۳۷ میلیون و ۲ هزار و ۱۳۳ کیلوگرم بار توسط این پروازها جابجا شده‌اند. این آمار نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۸، ۱۹ و ۱۶ درصد  کاهش و نسبت به ماه پیش از آن به ترتیب ۳ و ۲ درصد رشد نشان می‌دهد.

در این ماه در فرودگاه مهرآباد تهران ۱۰ هزار و ۳۳۲ پرواز انجام و ۱ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۶۷ نفر جابجا شده‌اند که نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۵ و ۱۸ درصد کاهش و نسبت به ماه پیش از آن به ترتیب ۶ و ۴ درصد رشد داشته است. فرودگاه مهرآباد با این تعداد پرواز ۳۱.۳۶ درصد کل پروازهای کشور را به خود اختصاص داده و در رتبه اول فرودگاه‌های پرتردد کشور ایستاده است.

رتبه‌های دوم و سوم فرودگاه‌های پر پرواز کشور در دی ماه متعلق به فرودگاه‌های مشهد با ۳ هزار و ۸۸۳ پرواز و ۵۶۵ هزار و ۶۰۸ مسافر و امام خمینی (ره) با ۲ هزار و ۹۹۲ پرواز و ۴۴۱ هزار و ۴۴۳ مسافر است که به ترتیب ۱۱.۷۸ درصد و ۹.۰۸ درصد از کل پروازها در این فرودگاه‌ها انجام شده‌اند. فرودگاه‌های شیراز، کیش، اهواز، اصفهان، بندر عباس، تبریز و آبادان نیز در رتبه‌های ۴ تا ۱۰ پر تردد ترین فرودگاه‌های کشور قرار دارند.

در دی‌ماه ۱۳۹۷ حداقل ۸۰ درصد نشست و برخاست کل پروازها به ترتيب در ۹ فرودگاه مهرآباد، مشهد، امام خمينی(ره) شيراز،کيش، اهواز، اصفهان، بندرعباس و تبریز انجام شده است. همچنین ۸۶.۶ درصد کل پروازها داخلی، ۱۱.۷ درصد خارجی و ۱.۷ درصد به مقصد عتبات بوده‌اند.

جابجایی بیش از ۳ میلیون نفر در پروازهای داخلی

در دی‌ماه ۱۳۹۷ مجموعا ۲۸ هزار و ۵۴۰ پرواز داخلی در کشور انجام شده که ۳ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۵۰۵ نفر با استفاده از این پروازها جابجا شده‌اند. این پرواز نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۷ و ۱۹ درصد کاهش و نسبت به ماه پیش از آن ۴ و ۲ درصد افزایش داشته است.

از آنجا که فرودگاه مهرآباد تهران مختص پروازهای داخلی است، این فرودگاه در رتبه اول پروازهای داخلی کشور نیز قرار دارد و در مجموع ۳۶.۲۰ درصد از پروازهای داخلی در این فرودگاه انجام شده است.

بعد از فرودگاه مهرآباد، فرودگاه‌ مشهد با ۳ هزار و ۲۴۳ پرواز و ۴۸۰ هزار و ۲۸۷ مسافر در رتبه دوم و فرودگاه کیش با ۲ هزار و ۱۵۹ پرواز و ۲۸۴ هزار و ۲۵۷ مسافر در رتبه سوم فرودگاه‌های پر رفت و آمد کشور قرار دارند و به ترتیب ۱۱.۳۶ و ۷.۵۶ درصد کل پروازهای داخلی را به خود اختصاص داده‌اند.

در دی‌ماه ۱۳۹۷ حداقل ۸۰ درصد نشست و برخاست پروازهای داخلی به ترتيب در نه فرودگاه مهرآباد، مشهد، کيش، شیراز، اهواز، اصفهان، بندرعباس، تبریز و آبادان انجام شده است.

بیش از ۴۵۰۰ پرواز خارجی

در دی‌ماه ۱۳۹۷، ۴ هزار و ۴۱۱ پرواز خارجی از کشور انجام شده و  ۶۱۱ هزار و ۳۳۶ نفر با این پروازها جابجا شده‌اند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۲۶ و ۲۲ درصد و نسبت به ماه پیش از آن به ترتیب ۴ و ۱ درصد کاهش داشته است.

در این ماه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به عنوان فرودگاهی که تنها پروازهای خارجی انجام می‌دهد، در مقام نخست فرودگاه‌های پر تردد خارجی کشور قرار دارد و ۶۶.۳۶ درصد از پروازهای خارجی از این فرودگاه انجام شده است.

بعد از فرودگاه امام خمینی (ره)، فرودگاه‌های مشهد با ۶۴۰ پرواز و ۸۵ هزار و ۳۲۱ مسافر خارجی و شیراز با ۲۸۶ پرواز و ۳۴ هزار و ۹۳۴ مسافر خارجی در رتبه‌های دوم و سوم فرودگاه‌های پرتردد بین‌المللی کشور قرار دارند و به ترتیب ۱۴.۵۱ و ۶.۴۸ درصد پروازها را به خود اختصاص داده‌اند.

در دی ماه ۱۳۹۷ حداقل ۸۰ درصد نشست و برخاست پروازهای بين المللی به ترتيب در دو فرودگاه امام خمينی(ره) و مشهد انجام پذیرفته است. همچنین فرودگاه‌های شیراز، اصفهان، لارستان، تبریز، کیش، قشم، بندرعباس، اهواز، چابهار، ارومیه و کرمان دیگر فرودگاه‌هایی بودند که در آن‌ها پرواز خارجی صورت گرفته است.

افزایش میزان تاخیرها

با بررسی آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، می‌توان مشاهده کرد که در دی ماه سال جاری نشست و برخاست‌های فرودگاه‌های زنجان با متوسط ۱۴۹ مسافر در هر پرواز و در فرودگاه ایرانشهر با متوسط ۱۹ مسافر در هر پرواز بیشترین و کمترین تراکم مسافر را شامل می‌شوند. همچنین در دی‌ماه سال جاری، ۳۳ درصد از پروازهای برنامه‌ای شرکتهای هواپیمایی داخلی، دارای تأخیر بوده و در همین مدت متوسط زمان تأخیر ۸۶ دقیقه است.

از سوی دیگر این آمار نشان می‌دهد که در دی ماه ۱۳۹۷ در ۲۴ ساعت شبانه روز، اوج پروازها در ساعت ۷ و در روزهای هفته، اوج پروازها در روز چهارشنبه بوده است. همچنین در پروازهای عبوری از فراز کشور در آبان‌ماه سال جاری حدود ۸ درصد نسبت به ماه مشابه سـال گذشته کاهش دیده میشود.

گفتنی است فرودگاه زنجان با ۴ پرواز و انتقال ۵۹۶ مسافر، کم ترددترین فرودگاه کشور در دیماه سال جاری بوده است.

 

نظر شما