شناسهٔ خبر: 64575 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

طاهرخانی در همایش سرمايه‌گذاری شهر جدید هشتگرد اعلام كرد:

ضرورت بازنگری در نقش و كاركرد دولت‌ها در حوزه توسعه شهری/ سرمایه‌گذاری، شراكت و جذب منابع بخش خصوصی در شهرهای جدید ضروری است/ ۷۰ هزار پروژه نیمه‌تمام عمرانی در كشور وجود دارد

طاهرخانی مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید ضمن تاكید بر ضرورت بازنگری نقش و كاركرد دولت‌ها در حوزه توسعه شهری بیان كرد: شك سیستم تصمیم گیری و مواجه با سرمایه‌گذار باید در دولت تغییر كند و تمامی موانع سر راه آن‌ها برداشته و هیچ گونه توقفی در این حوزه ایجاد نشود. بدین ترتیب مشوق لازم برای جذب سرمایه‌گذاران در پروژه‌های گوناگون فراهم می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید طی سخنرانی در همایش سرمایه‌گذاری در شهر جدید هشتگرد با تاكید بر ضرورت بازنگری در نقش و كاركرد دولت‌ها در حوزه توسعه شهری و زیرساخت‌ها بیان كرد: امروزه شاهد تغییر كاركرد دولت‌ها به خصوص در حوزه‌های زیرساختی و توسعه‌ای به ویژه توسعه شهری هستیم. تا پیش از سال ۲۰۰۰ دولت‌ها اغلب مشغول به تعریف پروژه‌های عمرانی و احداث آن‌ها بودند كه امروز این روند به دلایل مختلفی قابلیت تداوم را ندارد.

طاهرخانی كاهش بودجه‌های سنواتی در حوزه احداث پروژه‌های عمرانی را یكی از دلایل در این رویكرد دانست و گفت: هزینه‌های عمومی دولت و نگهداری زیرساخت‌ها رو به افزایش است و با توجه به حجم اندك اعتبارات عمرانی ادامه رویكرد‌های قبلی ممكن نیست.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی طبق برآورد صندوق بین‌المللی پول در حال حاضر جهان نیازمند ۴۱ هزار تریلیون دلار سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت است كه قطعا اعتبارات دولتی در هیچ كجای دنیا توانایی تامین آن را ندارند و بهترین راهكار برای تامین این هزینه بخش خصوصی خواهد بود.

مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید اضافه كرد: ما باید بتوانیم از منابع بخش خصوصی برای رفع نیازها و در جهت منافع بخش عمومی استفاده كنیم. در این زمینه مدل‌های مختلفی تحت عنوان شركت عمومی-خصوصی تعریف شده كه قابل توجه و بررسی است.

این مقام مسئول با بیان اینكه در حال حاضر حدود ۷۰ هزار پروژه نیمه‌تمام عمرانی در سطح كشور وجود دارد گفت: این در حالی است كه سرمایه‌های زیادی برای تكمیل این پروژه در كشور وجود دارد ولی در عین حال جامعه از انتفاع آن‌ها محروم است. مسئله‌ای كه اعتبارات دولتی و عمرانی به هیچ وجه پاسخگوی آن‌ها نبوده و باید ابتكار عملی به طور جدی در این حوزه پیش گرفته شود.

وی در ادامه سخنان خود تاكید كرد: شهرهای جدید متولی ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسكونی (مسكن مهر) در كشور هستند كه تاكنون بخش عمده‌ای از آن‌ها افتتاح و بخش دیكری در شرف بهره‌برداری است. نظام تامین مالی این پروژه صرفا در ساخت بلوك و واحدهای مسكونی متكی بوده و حوزه‌ خدمات وروبناها در آن بلاتكلیف است. مسئله‌ای كه می‌تواند برای شهرهای جدید به عنوان یك فرصت و همچنین یك تهدید محسوب شود.

طاهرخانی در این باره افزود: این مسئله برای ما فرصت است چون ساكنان و یا به عبارتی مشتری‌های خدمات روبنایی در این مناطق زیاد هستند و سرمایه‌گذاران نیز همواره برای پیشبرد اقدامات خود به دنبال مشتری هستند كه می‌توانند فرصت خوبی برای آن‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری به شمار رود. از سوی دیگر این مسئله تهدید است چراكه اگر ما برای تامین تمامی این اقدامات محدود به اعتبارات دولتی باشیم هیچ‌گاه نمی‌توانیم به طور كامل از عهده آن برآییم، پس ناگزیریم بخش خصوصی را وارد میدان كنیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی مدل احداث مراكز محله در سطح شهرهای جدید را یكی از مدل‌های خوب و دارای اولویت در سیاست فعلی شركت عمران شهرهای جدید خواند و گفت: در مراكز محله پكیج كاملی از مدرسه، مسجد، فضای سبز، فضای بازی و گاه درمانگاه و همچنین یك مجموعه تجاری وجود دارد كه انتفاع آن برای شركت عمران ایجاد همزمان خدمات و برای سرمایه‌گذار استفاده از واحدهای تجاری است.

وی با اشاره به اینكه این شهرها دارای اراضی مختلفی در مقیاس‌های متنوع هستند كه علاوه بر نیازهای محلی و منطقه‌ای می‌توانند نیازهای ملی را در برخی حوزه‌های پوشش دهند گفت: ما در این حوزه ناچاریم مدل‌های اجرای پروژه و توسعه زیرساخت را متحول كنیم چراكه نه تنها منابع كافی نداریم بلكه تعریف مناسبی نیز از حجم پروژه‌های قابل توجیه در این حوزه در اختیار داریم كه باید مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

طاهرخانی ضمانت اتخاذ تصمیمات صحیح و همچنین سرعت بالا و تحویل به موقع پروژه‌ها را از مزایای شراكت با بخش خصوصی در این حوزه دانست و گفت: بدون شك سیستم تصمیم‌گیری و مواجهه با سرمایه‌گذار باید در دولت تغییر كند به گونه‌ای كه تمامی موانع از سر راه آن‌ها برداشته و هیچ گونه توقفی در این حوزه ایجاد نشود و بدین ترتیب مشوق لازم برای جذب سرمایه‌گذاران در پروژه‌های گوناگون فراهم شود.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود هشتگرد را جزو یكی از شهرهای پیشرو در مجموعه شهرهای جدید قلمداد كرد و گفت: متاسفانه مشكل دسترسی هشتگرد به تهران و كرج باعث شد تا این شهر در مقاطعی دچار افول شود اما خوشبختانه امروز كه این مشكل به طور جدی در دست پیگیری و رفع است، شاهد اقبال خوبی از سوی مردم هستیم.

وی در خصوص پروژه قطار شهری گلشهر-هشتگرد بیان كرد: این پروژه نیز هم‌اكنون پیشرفت مناسبی دارد و تلاش می‌شود تا هرچه سریعتر تكمیل به بهره‌برداری برسد اما نكته قابل توجه این است كه قطعا با اتكای صرف به منابع دولتی این امكان فراهم نخواهد شد.

مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید ادامه داد: در این راستا آزادراه چرم‌شهر-آبیك دارای پیشرفت مناسبی بوده و در مرحله خوبی قرار دارد. خوشبختانه این آزادراه مسیر خوبی را بین استان‌های شمال‌غرب و غربی به زون جنوبی این منطقه ایجاد می‌كند كه در كاهش ترافیك موجود نقشه چشمگیری خواهد داشت.

طاهرخانی در پایان خاطرنشان كرد: همانطور كه می‌دانید برنامه تولید و عرضه ۲۰۰ هزار واحد مسكونی بنابر سیاست‌ جدید وزارت راه و شهرسازی در این حوزه تا سال ۱۴۰۰ بر عهده شهرهای جدید است. برنامه‌ای كه مبتنی بر مشاركت بخش خصوصی و انبوه سازی تهیه و تدوین شده و خوشبختانه تاكنون با استقبال خوبی از سوی سرمایه‌گذاران در سطح شهرهای جدید روبرو شده است.

نظر شما