شناسهٔ خبر: 64581 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در مروری بر روزنامه‌های امروز ۲۹ بهمن می‌خوانید

بنادر کشور در حال تجاری سازی

مطبوعات مساله تجاری سازی بنادر کشور برای تبدیل شدن آن‌ها به هاب منطقه و استفاده از ظرفیت های حداکثری از دریاها یکی از مسائل مهمی است که مورد توجه دولت و ملت است به همین خاطر روز گذشته وزیر راه و شهرسازی از ابتدای روز تا انتها به این موضوع پرداخت و باعث شد تا بسیاری از روزنامه‌های امروز این موضوع را به صورت گسترده پوشش بدهند. روزنامه «عصر اقتصاد» ترجیح داده است تا با تیتر «افزایش ظرفیت بنادر تجاری به ۲۳۰ میلیون تن در سال» سخنان محمد اسلامی را مورد توجه قرار دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌های امروز را می‌خوانید:

همدلی

"همدلی" از حواشی افزایش حجم پول‌های سرگردان و دمیدن بر تنور تورم گزارش می‌دهد

پرسه نقدینگی در مراکز تجاری و برج سازی‌ها

بانک مرکزی در آذرماه سال جاری حجم نقدینگی را بیش از هزار و ۷۶۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که در مقایسه با سال گذشته ۱/۲۲درصد رشد کرده است «نقدینگی بانک‌ها، صرف ساخت مال‌ها و برج‌های عاج می‌شود.»، محمدرضا دیانی، رئیس مجمع کارآفرینان ایران، دیروز در حالی در نشست خبری با عنوان «بررسی چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی فضای کارآفرینی کشور»، این جمله را مطرح کرد که به گفته آگاهان اقتصادی، بحران پول‌های سرگردان بیخ پیدا کرده است. این را می‌توان از روند رو به رشد حجم سرمایه‌های سرگردان در اقتصاد نیز به خوبی فهمید..

آن‌طور که از مرور وضعیت حجم نقدینگی در اقتصاد کشور در قالب آمارهای رسمی برمی‌آید، رشد پول‌های سرگردان موضوعی است که تقریبا در همه سال‌ها مطرح بوده است و به راحتی می‌توان روند رو به رشد آن را با بررسی آمار و ارقام رسمی و غیر رسمی بررسی کرد. آمارها می‌گویند حجم سرمایه‌های سرگردان از ۶۹۳ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ به یک هزار و ۵۳۰ هزار میلیارد تومان در تابستان سال جاری رسید. از سوی دیگر بانک مرکزی در آذرماه سال جاری حجم نقدینگی را بیش از هزار و ۷۶۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱/۲۲درصد رشد کرده است. خلاصه اینکه سرعت رشد این شیب رو به بالا به گونه‌ای است که هر لحظه خطر آن می‌رود که با انفجارش بدنه اقتصاد را به طور کلی از هم بپاشد.  

عصراقتصاد

وزیر راه و شهرسازی خبر داد

افزایش ظرفیت بنادر تجاری به ۲۳۰ میلیون  تن در سال

محمد اسلامی در مراسم افتتاحیه بیست و ششمین هماهنگی ارگان های دریایی کشور با بیان اینکه دریا یکی از مولفه های اقتدارملت ماست، گفت: ما ۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی داریم که یکی از مولفه های قدرت کشور به حساب می آید و هرچه به اقتصاد دریا محور کم توجهی کنیم به اقتدار ملی کم توجهی شده است.

وی با تأکید بر اینکه باید به حداکثر نقاط دریایی جهان سفر کرده و ناوگان دریایی ما در آنها حضور داشته باشد، افزود: نباید از فرصت های دریایی غافل باشیم. تحریم ها از بدو پیروزی انقلاب تا کنون همواره وجود داشته است. تحریم ها حول محورهایی قرار گرفته که اقتدار آفرین است تا رشد ملت ایران را متوقف کند.وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما تنها یک راه داریم و آن حرکت یکپارچه و پیشرفت برای گسترش توان خود در دریاهاست بنابراین باید موانع پیش رو را حذف و نقاط قوت را تقویت کنیم.

مردم سالاری

نگرانی درباره سازه‌های برج میلاد؛ از شایعه تا واقعیت

برج میلاد با بلندای ۴۳۵ متر در ۱۶ مهرماه ۱۳۸۷ گشایش یافت تا بتواند با کنار زدن برج آزادی به نماد تهران بدل گردد. برجی که از همان آغاز جنجالهایی بسیار میان برخی کارشناسان به علت ساختار غیر ایرانی‌اش و نیز ساخته شدنش در نزدیک گسلی که تا شهرک غرب امتداد دارد برانگیخت.

در ۱۰ سالی که از گشایش برج میلاد می‌گذرد گاه و بی‌گاه شایعاتی از کج شدن یا ترک برداشتن یا شنیدن صداهای مهیب از آن در رسانه‌ها به گوش می‌رسد؛ شایعاتی که در چند هفته اخیر بیش از گذشته شنیده شده و سخنان برخی از کارشناسان و مسئولان این برج نیز بخشهایی از آن را تأیید کرده‌اند.یکی از این شایعات که رنگ واقعیت به خود گرفته است ترک‌خوردگی دیوارهای پارکینگ برج میلاد است. معاون فنی و نگهداشت برج میلاد، علی درویش‌پور، با تأیید این ترک‌خوردگی، آنها را بی ارتباط با سازه برج میلاد دانسته که مقاوم‌سازی نیز شده‌اند.

خراسان

دعوت از ۳۵ کشور برای همایش بین المللی توسعه چابهار

 از ۳۵ کشور برای شرکت در همایش بین المللی توسعه چابهار دعوت شده است. مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: این همایش در پی اولین نشست کمیته پیگیری اجرایی سازی موافقت نامه سه جانبه ترانزیتی چابهار که سوم دی امسال برگزار شد، بر اساس توافق های به دست آمده در جریان این نشست و به منظور اجرای مفاد بند ۶ صورت جلسه نهایی این اجلاس، برگزار می شود.

«بهروز آقایی» افزود: ایجاد ترافیک مسافری دریایی، افزایش ترافیک کالا، جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی در زمینه های دریایی و بندری و  زیرساخت های پس کرانه ای، ایجاد همکاری های دریایی مشترک میان کشورهای منطقه دریای عمان و اقیانوس هند و پذیرش و جذب اعضای جدید به توافق نامه چابهار از دیگر اهداف برگزاری این همایش است. وی تصریح کرد: بر اساس اهداف و انتظارات تبیین شده و معرفی ظرفیت های زیرساختی و تجهیزاتی و توانمندی های عملیاتی  بندر چابهار مقرر شد رویدادی با عنوان همایش بین المللی توسعه بندر چابهار با حضور فعالان اقتصادی هفتم اسفند در بندر چابهار برگزار شود.

جهان صنعت

قول دولت براي اعطاي مشوق‌هاي ساخت مسکن؛

وعده‌های کاغذی

گروه مسکن- بی‌انگیزگی سرمایه‌گذاران مسکن به دنبال افزایش جذابیت بازارهای موازی بار دیگر کار بازار مسکن را به رکود کشانده است‌. در حال حاضر بازارهای سوداگرانه جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران دارند و کمتر کسی حاضر است در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کند‌. در عین حال آن دسته از سرمایه‌گذارانی که هنوز در بازار مسکن فعالیت می‌کنند برای ورود به ساخت «خانه‌های کم متراژ» که مهم‌ترین بازار هدف برای توسعه مسکن است متقاعد نشده‌اند‌.

کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند در شرایط فعلی لازم است دولت در مورد ۳۰ درصد از مخاطبان بازار مسکن که توانایی خرید خانه را به کلی از دست داده‌اند مداخله کند چرا که نظام بانکی دیگر قادر به حمایت از آن‌ها نخواهد بود‌.حالا بازار مسکن پس از شوک قیمتی در سال‌جاری دچار افت شدید معاملات شده و وزارت راه‌وشهرسازی برای برون‌رفت از این وضعیت تنها به دادن وعده «مشوق‌های حمایتی» اکتفا می‌کند؛ مشوق‌هایی که مدت‌ها است از زبان وزیر تازه‌وارد و معاونان او اعلام می‌شود اما از جزئیات آن خبری نمی‌رسد‌.

دنیای اقتصاد

آمارهای مقدماتی از رونق معاملات ملکی در میانه زمستان خبر می‌دهد

مسکن سفته‌بازان در بازار

بازار معاملات مسکن تهران طی ۲۰ روز اول بهمن، شاهد بازگشت نسبی تقاضای خرید به عرصه جست‌وجوهای ملکی و حضور فروشنده‌ها (تقریبا از همه گروه‌های سمت عرضه) در بنگاه‌ها بود. آمار اولیه از وضعیت خرید و فروش آپارتمان در این مدت، افزایش حدود ۱۵ درصدی حجم معاملات نسبت به ۲۰ روز اول دی‌ماه را نشان می‌دهد.

چرخش صورت‌گرفته در روند معاملات در بازار املاک پایتخت طی هفته‌های اخیر، نوعی شوک مثبت ناشی از نزدیک بودن شب عید محسوب می‌شود که البته از نگاه کارشناسان بازار، ممکن است موقتی باشد. معمولا بخشی از تقاضای مصرفی در ماه‌های پایانی سال، نسبت به نقل و انتقال ملکی اقدام می‌کند. با این حال آنچه افزایش خفیف عرضه فایل در برخی مناطق و محله‌های تهران را رقم زده، ورود متفاوت سفته‌بازان به این بازار طی ماه جاری است. این گروه نیمه اول امسال، خریدار عمده واحدهای مسکونی بودند و با موج‌سواری قیمتی، به شکل مکرر اقدام به معامله آپارتمان کردند؛ اما هم‌اکنون، به دو دلیل، فروشنده شده‌اند. واسطه‌های ملکی با تشریح وضعیت فعلی بازار، «سخت‌تر شدن شرایط فروش در سال آینده» و «تکمیل ظرفیت افزایش قیمت مسکن» در تهران را دو دلیل افزایش میل به فروش عنوان می‌کنند. انعطاف در «قیمت پیشنهادی» نیز دیده می‌شود

نظر شما