شناسهٔ خبر: 6460 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نايب رييس كميسيون اقتصادی مجلس:

اصلاح قانون نظام مهندسی در راستای تحقق خواسته‌های مردمی/ با يك امضا ساخت‌و‌ساز سرانجام می‌گيرد

ساختمان مجلس شورای اسلامی نايب رئيس كميسيون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح اصلاح آيين‌نامه نظام مهندسی ساختمان، با يادآوری گله‌مندی مردم از شيوه‌های ساخت‌و‌ساز گفت: انتخابات نظام مهندسی در ايران باید تغییر کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ابوذر نديمي نماينده مجلس شوراي اسلامي امروز اول ارديبهشت ماه در صحن علني مجلس با اشاره به انتخابات سازمان نظام مهندسي و مشكلات عمده‌اي كه ساختمان‌ها در حال حاضر دارند، گفت: سال‌هاست در كشور ما موضوع نظام مهندسی و نظارت بر ساختمان به مسئله‌ای قابل‌توجه تبديل شده به شکلی که با يك امضا داستان ساخت‌و‌ساز در كشور شكل مي‌گيرد و به سرانجام مي‌رسد.

نايب رييس كميسيون اقتصادي مجلس با بیان این که ما در نظام‌هاي مهندسي به طور عام به رغم دغدغه‌ها با معضلات فراواني روبه رو هستيم افزود: در حال‌حاضر ساخت و ساز با استحكام و امنيت مشهود نيست، بايد در مورد اين مسئله تفاهم كنيم.

نماينده مردم شهرستان‌هاي لاهيجان و سياهكل با اشاره به گله‌مندي مردم از مسايل مربوط به ساخت و ساز يادآور شد: مردم از ما سوال مي‌كنند كه در مورد مسايل مختلف از جمله دغدغه‌هايي كه در مورد معماری ايرانی – اسلامي وجود دارد ما نمايندگان چه قدمی برداشته‌ايم؟ و چه كمكی به آنها كرده‌ايم؟ آيا نظارت در پيشنهادات مردمی صورت گرفته است؟

وي با اشاره به شعار تخصص‌گرايي افزود: در حال حاضر متخصصان فراوانی هستند كه حضور آنها در مراحل مختلف ساخت‌و‌ساز قابل تامل مسئولان ارشد است. مردم در انتظار نظارت علمي و رعايت الگوهاي قانوني ساختمان هستند و حقيقت اين است كه جاي خالي استفاده از متخصصان احساس مي‌شود.

نديمي در صحن علني مجلس، اصلاح مواردي از قانون نظام مهندسي را جزو مواردي برشمرد كه با اصلاح آن می‌توان بخشي از خواسته‌هاي مردمي را جامه عمل پوشاند.

او ضمن تاكيد بر تخصص‌گرايي به موسساتي اشاره كرد كه مدارك دانشگاهي را با دريافت پول بي‌ارزش كرده‌اند. عضو مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: محدوديت‌هايي كه هم‌اكنون وجود دارد در نوع و ميزان به‌كارگيري افراد مستعد است. جا دارد در اين تركيب مهندسان را وارد كنيم و به آنها نقش بدهيم.

نديمي با يادآوري ايراداتي كه بازرسي و شوراهاي انتظامي در مورد اختيارات آيين‌نامه‌اي مطرح مي‌كنند و شیوه نامناسب عضویت در نظام مهندسی گفت: باید قانون را طوري بنويسيم كه همه مردم از امتيازات استفاده كنند نه اينكه گروهي تمامي اختيارات را به نام خود تمام كنند.

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامی افزود: اگر می‌خواهيم فرهنگ اسلامي- ايراني را ترويج كنيم بايد ديد كه اين گفته در كجاي طرح پيش بيني شده است؟ اگر به آن عمل نشد چه اتفاقي می‌افتد؟ اگر قرار است جلب مشاركت بشود باید از نظر متخصصان نيز در نظارت بهره بگيرند.

وي در پايان گفت: اين طرح نه تنها مسائل را حل نمی‌كند بلكه سبب ایجاد مسائل جديدي هم می‌شود./

نظر شما