شناسهٔ خبر: 64739 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیر کل دفتر نگهداری راه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای:

استفاده از روكش آسفالت حفاظتی و پیشگیرانه در ۶۰۰ كيلومتر از جاده‌‌های کشور

رضا اكبری مدیر کل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به رویكرد اين سازمان در توسعه و ترویج روكش‌های حفاظتی و پیشگیرانه، از روكش آسفالت حفاظتی در ۶۰۰ كيلومتر از جاده‌‌های کشور خبر داد.

رضا اکبری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح عملکرد سه ساله برای جایگزین کردن روکش آسفالت حفاظتی میکروسرفیسینگ در راه های کشور تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌­ای كشور، طی سه سال گذشته تاكنون حدود ۶۰۰ کیلومتر روكش آسفالت حفاظتی میکروسرفیسینگدر راه‌های كشور (عمدتا راه‌های شریانی و اصلی) اجرا شده است.

وی با اشاره به سابقه استفاده از این فناوری در راه‌ها اظهار کرد: برای اولین بار ار فن‌آوری میکروسرفیسینگ در راه‌ها استفاده شده است که براساس آن در این روش  آسفالت به صورت لایه‌ای نازک و محافظ روی سطح راه اجرا می‌شود.

اکبری میکروسرفیسینگ را یک روش برای حفاظت رویه‌های آسفالتی و اقدامی پیشگیرانه برای جلوگیری از خرابی راه دانست و افزود: در این فناوری یک لایه ترمیمی حفاظتی که توان باربری ندارد و شامل مخلوطی از مصالح ریز دانه شکسته، قیر امولسیونی پلیمری، فیلر و مواد دیگر می‌شود جهت پرکردن شیارها و رد چرخ، پرکردن ترک‌ها و اصلاح سطوح اکسید شده راه و ایجاد سطحی یکنواخت و افزایش عمر مفید بر روی راه ها اجرا می شود.

مدیر کل دفتر نگهداری از راه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینکه این روش موجب آب بند شدن رویه جاده شده و اصطکاک مناسبی را برای آن فراهم می‌کند ادامه داد: استفاده از این روش نتایج موفقیت‌آمیزی به همراه داشته و در پروژه‌های ترمیم و نگهداری روسازی استفاده از آن هر روز گسترش می یابد زیرا استفاده از قیرهای امولسیونی مشکلات زیست محیطی ندارد و همچنین این نوع روکش می‌تواند برای افزایش اصطكاك سطح رویه راه در سطح راه هایی که دچار مشکل صیقلی شدن  هستند نیز به کار گرفته شود.

اکبری استفاده از میکروسرفیسینگ را باعث افزایش کیفیت و دوام بالا نسبت به عمر مفید دیگر روکش های حفاظتی دانست و اظهار کرد: سرعت بالای اجرای این نوع روکش سبب می‌شود خطرات و مشکلات ناشی از عبور ترافیک و به خطر افتادن ایمنی استفاده کنندگان از راه به حداقل میزان خود کاهش یابد و به دلیل ضخامت کم آن پس از اجرا نیاز به ترمیم شانه ها نیست و پس از حدود یک ساعت بعد از اجرا قابلیت عبور ترافیک از روی آن وجود دارد.

وی در خصوص ترکیب مواد این روکش حفاظتی نیز گفت: میکروسرفیسینگ ترکیبی از ماسه صددرصد شکسته و خوب دانه بندی شده متراکم و قیر امولسیونی پلیمری اصلاح شده با آب و فیلر و در صورت لزوم افزودنی‌های کنترل کننده زمان شکست امولسیون است که این مواد با استفاده از تجهیزات مخصوص با یکدیگر مخلوط شده و کیفیت یکسانی را بخود می گیرند و بعد از این اقدامات با دستگاه مخصوص میکروسرفیسینگ روی سطح راه به صورت یکنواخت پخش می‌شود.

اکبری افزود: این عمل به صورت ادامه‌دار و در یک زمان انجام می‌شود به طوری که ساخت و پخش مخلوط با یک دستگاه و به طور همزمان صورت گرفته و قیر امولسیونی موجود در مخلوط پس از پخش بر روی سطح راه شکسته می شود و آب موجود در آن تبخیر و یا از سطح راه خارج می‌شود و مخلوط سفت و جامدی از خود به جای می‌گذارد.

وی در پایان اضافه کرد: با توجه به رویكرد دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌­ای در توسعه و ترویج روكش‌های حفاظتی و پیشگیرانه، هر سال بخشی از برنامه‌های اجرایی حوزه راهداری كشور به انواع روكش‌های حفاظتی منجمله میکروسرفیسینگ اختصاص داده شده است.

نظر شما