شناسهٔ خبر: 64764 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و  شهرسازی در «روز مهندس» مطرح کرد

ایمنی، سلامت و محیط زیست در طراحی،ساخت و بهره‌برداری رعایت شود/ آغاز احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده/ پرداخت قسط اول احداث واحدهای مسکونی از محل صندوق توسعه ملی/عقب ماندگی در بخش مسکن را جبران می‌کنیم

 وزير راه و شهرسازي وزیر راه و شهرسازی با اعلام این که قسط اول احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی دو سال ۹۸ و ۹۹ در فاز نخست برای ۱۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده از محل صندوق توسعه ملی پرداخت شده است، گفت: دستاوردهای ۴۰ ساله در جای جای کشور نمادهای موفق از توانستن جامعه مهندسی ایران را به نمایش گذاشته و قابل دیدن و تجربه آموزی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امروز در دومین همایش نشان تعالی HSE(محیط زیست، سلامت و ایمنی) که در محل سالن همایش‌های برج میلاد تهران در حال برگزار شدن است، ضمن تبریک روز مهندس به جامعه مهندسان گفت: خوش‌بین و مومن هستم که جامعه مهندسی در هیچ شرایطی اجازه نخواهد داد که رکود حاکم شود و همواره خلاق و موثر و با پشتکار قله‌های سازندگی را فتح می‌کند و ترقی کشور را در دستور کار قرار می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دستاوردهای ۴۰ ساله در جای جای کشور نمادهای موفق از توانستن جامعه مهندسی ایران را به نمایش گذاشته است و قابل دیدن و تجربه‌آموزی است.

عضو کابینه دولت دوازدهم روز مهندس را فرصت مغتنمی برای تکرار تجارب موفق و نشر آن‌ها و زدودن رفتارهای نادرست و حذف شیوه‌های ناکارآمد برشمرد و گفت: مباحث HSE یعنی ایمنی، سلامت و محیط زیست هم در طراحی، هم در ساخت و هم در بهره‌برداری باید به منصه ظهور برسد و تصور این نباشد که این دستور کار تنها مختص کارگاه‌های ساختمانی و دفاتر مهندسی مشاور و دفاتر فنی است بلکه در تمامی عرصه‌ها در سطوح خرد تا کلان باید مد نظر قرار بگیرد.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: اگر در طراحی در کسوت مهندسان مشاور ضوابط و معیارها اعمال نشوند هزینه ها را باید مردم بپردازند. کمااینکه در مهندسی ارزش نیز اگر در طراحی به هزینه بهره‌بردار توجه نکنیم در واقع به بهره‌وری بی‌توجهی کرده ایم.

اسلامی تصریح کرد: علاوه بر تاکید بر الزام ورود HSE به مباحث طراحی، در مصالح، لوازم و ابزارهایی که ایمنی را در ذات خود دارند باید این مهم مورد توجه و الزام قرار بگیرد.

وی یکی از موارد منسوخ شده در دنیا را بر اساس استانداردها استفاده از داربست توسط کارگران ساختمانی در ساخت و ساز مطرح کرد و توضیح داد: چند ۱۰ سال است که استفاده از داربست منسوخ شده است و ما در کشور خود برای آن حرکت نو و تازه‌ای نداشتیم و از تکنولوژی جدید بهره نبردیم که باید در این زمینه گام های مهمی برداریم.

وزیر راه و شهرسازی بخش عمده‌ای از تلفات انسانی را در ساخت و ساز ناشی از عدم بهره‌مندی از استانداردها و از جمله HSE برشمرد و گفت: مدیریت و نظارت بر فعالیت های ساختمانی و ساخت و ساز بسیار کم است و ضایعاتی که در برخی از آیتم ها وجود دارد ناشی از عدم کنترل‌های مناسب است.

عضو کابینه دولت دوازدهم بخشی از مشکلات را عدم آموزش نیروی انسانی کارآمد عنوان کرد. اسلامی گفت: نیروی انسانی باید ضوابط و معیارها را به عنوان بخشی از مهارت ها مدنظر قرار دهد و در کنار آن تناسبات انجام فعالیت های ساختمانی و ساخت و ساز و پروژه های عمرانی باید بر اساس الزامات HSE انجام شود.

اسلامی کاهش و صفر کردن رفتارهای مخاطره آمیز را در فعالیت‌های ساختمانی و ساخت و ساز از مهمترین برنامه ها برشمرد و گفت: نیروهای تحصیل کرده ای داریم که از حضور آنها در فعالیت‌های ساختمانی و ساخت و ساز باید بیشتر استفاده شود. همچنین این نیروها را باید به گونه‌ای آموزش داد که بتوانند الزامات محیط زیستی، ایمنی و سلامت را در دستورکار قرار دهند.

این مقام مسئول بهینه سازی مصرف انرژی در ساخت و سازها از الزامات برشمرد و گفت: در فرآیند طراحی و ساخت و ساز باید بهینه سازی مصرف انرژی در دستور کار قرار بگیرد و شرایطی را فراهم کنیم تا استفاده صحیحی از انرژی در ساختمان‌ها اتفاق بیفتد.

این مقام مسئول تاکید کرد: تحول و تحرک در ساخت و ساز از اهم برنامه‌های ماست. خوشبختانه با اراده قاطع رییس جمهوری ساخت و ساز مسکن در دو سال ۹۸ و ۹۹ به کمک جامعه مهندسی و دیگر دست اندرکاران عرصه ساخت و ساز در برنامه قرار دارد. از تمامی دغدغه‌مندان و همچنین مردم دعوت می‌کنیم تا در این مهم با ما مشارکت داشته باشند.

عضو کابینه دولت دوازدهم تاکید کرد: عقب ماندگی در بخش عرضه مسکن را جبران می‌کنیم و وظیفه ما تعادل بخشی به عرضه مسکن به ویژه برای اقشار کم درآمد و متوسط جامعه است.

اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: تحلیل و آنالیز مسکن نشان می دهد که در پنج استان کشور تا دهک هفت را باید توانمندسازی کنیم تا این دهک‌ها بتوانند صاحب خانه شوند. همچنین کمک خیرین و مسکن سازان نیز در روند عرضه مسکن در  دستور کار است که در این زمینه همکاری لازم وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: وظیفه ما در عرضه مسکن، تسهیل‌گری و ایجاد مشوق‌های لازم، ساده‌سازی و روان‌سازی برای سرعت دادن به ساخت و عرضه مسکن است.

سیاستگذار ارشد حوزه راه و شهرسازی کشور اعلام کرد: شورای مسکن در تهران و حداقل در ۳ و حداکثر در ۵ استان کشور تشکیل شده است.

اسلامی اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری و بهسازی را در بافت‌های میانی شهرها و محلات هدف و اجرای نوسازی را در بافت‌های ناکارآمد شهری از مهمترین برنامه‌های آتی وزارتخانه مطرح کرد و گفت: اولویت ما صرف زمان و هزینه در محلات هدف بازآفرینی شهری نیست بلکه در این امر از مشارکت مردم و ایجاد تحرک برای بهسازی بافت ها بهره می بریم.

وی اجرای این طرح با عاملی برای بیرون راندن مسکن از رکود و ایجاد اشتغال و تحرک در این عرصه عنوان کرد و گفت: برای اینکار از محل صندوق توسعه ملی بخش عمده‌ای از هزینه ها فراهم شده است و قسط اول آن به حساب وزارت راه و شهرسازی به عنوان سرمایه در گردش برای احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده واریز شده است.

اسلامی در پایان گفت: امیدواریم ساخت و ساز مسکن با حضور حداکثری جامعه مهندسان و حرفه مندان شتاب بگیرد.

نظر شما