شناسهٔ خبر: 64771 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌ها خبر داد:

تهران میزبان هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور شمال-جنوب

امین ترفع هفتمین اجلاس شورای هماهنگی و هشتمین اجلاس کارشناسی کریدور ترانزیتی شمال-جنوب در تاریخ ۱۳ و ۱۴ اسفندماه سال جاری به میزبانی وزارت راه و شهرسازی درهتل پارسیان اواین تهران برگزار می‌شود.

امین ترفع در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از برگزاری هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور ترانزیتی شمال-جنوب و هشتمین اجلاس کارشناسی این کریدور در تاریخ ۱۳ و ۱۴ اسفندماه در هتل پارسیان اوین تهران خبر داد.

مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی افزود: این اجلاس به میزبانی وزارت راه و شهرسازی با دعوت از مسئولان و نمایندگان ۱۳ کشور عضو دیگر کریدور ترانزیتی شمال-جنوب برگزار خواهد شد.

وی هدف از برگزاری این اجلاس را بحث و بررسی به منظور روان‌سازی و تسهیل فرایند حمل‌ونقل در کریدور ترانزیتی شمال-جنوب عنوان کرد و گفت: با توجه به برگزاری این اجلاس در آستانه افتتاح راه‌آهن قزوین-رشت، پیش‌بینی می‌شود اتفاق مطلوبی در حمل‌ونقل داخلی و بین‌المللی ایران رخ دهد.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور امین موافقتنامه کریدور بین‌المللی شمال-جنوب بیان داشت: بر این اساس علاوه بر قرار داشتن تمامی اسناد کریدور شمال-جنوب نزد کشور امین، محوریت پیگیری موضوعات نیز بر عهده ایران است.

ترفع ضمن قدردانی از تلاش‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به خاطر فعالیت‌ها و پیگیری‌های انجام شده در قالب دبیرخانه کریدور ترانزیتی شمال-جنوب خاطرنشان کرد: با تشکیل معاونت حمل‌ونقل در ساختار وزارت راه و شهرسازی، دبیرخانه این کریدور بین‌المللی به معاونت حمل‌ونقل منتقل و مقرر شد دبیرخانه به عنوان یک مرکز منسجم فعالیت‌ها را پیگیری کند.  

مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی افزود: با توجه به برگزاری آخرین اجلاس شورای هماهنگی کریدور ترانزیتی شمال-جنوب در سال ۲۰۱۵ و تغییرات شکل گرفته در عرصه تجاری و اقتصادی جهان  طی این سال‌ها، یک مکانسیم پیگیری در دبیرخانه برای پیگیری دستور کار‌های قبلی،‌ موارد قابل بررسی در قالب دستور کار جدید با همکاری کشور‌های عضو این موافقتنامه راه‌اندازی شد.

وی در ادامه یادآور شد: دبیرخانه کریدور ترانزیتی شمال-جنوب در اولین اقدام هماهنگی لازم برای برگزاری هفتمین اجلاش شورای هماهنگی و هشتمین اجلاس شورای کارشناسی کریدور شمال-جنوب در آستانه افتتاح راه‌آهن قزوین-رشت به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های شاخه ریلی این کریدور را انجام داد.

دستیابی به حمل‌ونقل روان در اجلاس کریدور شمال-جنوب

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی هدف از برگزاری هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور ترانزیتی شمال-جنوب را ایجاد هماهنگی حداکثری بین کشورهای عضو و هدفمند کردن اقدامات در یک چشم انداز یک ساله عنوان کرد و گفت: دبیرخانه متعهد شده است تا تمام تلاش خود را برای هماهنگی هر چه بهتر امور و سرانجام رسیدن دستورکارهای اجلاس شوراهای هماهنگی و کارشناسی انجام دهد.

ترفع با اشاره به محورهای برگزاری هر دو اجلاس اظهار داشت: در واقع اجلاس شورای کارشناسی، تصمیمات شورای هماهنگی را مورد بحث و بررسی و جمع‌بندی قرار می‌دهد و سرانجام شورای هماهنگی بر نتایج شورای کارشناسی صحه می‌گذارد.

هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور ترانزیتی شمال-جنوب دارای دو محور کلی «مباحث فرایندی و گمرکی» و « مسائل حمل‌نقلی» در راستای دستیابی به حمل‌ونقل روان تر و جریان یکپارچه است.

مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی در زمینه محور اول گفت: جمهوری اسلامی ایران از آخرین دستاوردهای امور گمرکی مانند پیشرفت‌های حاصل شده در حوزه «کنوانسیون تیر» و «تیر الکترونیک» با کشورهای همسایه بهره‌مند است و تلاش می‌شود تا این جریان در راستای تبادل الکترونیکی کالا تسریع شود.

وی از بحث و بررسی تعرفه‌های حمل‌ونقلی و امتیازات استفاده از کریدور شمال-جنوب در اجلاس شورای هماهنگی و کارشناسی خبر داد و گفت: یکی دیگر از اهداف برگزاری این اجلاس، تاکید بر این نکته است که «توسعه ترانزیت و حمل‌ونقل بین المللی فقط منوط به حمل‌ونقل نیست بلکه ارتقای تجارت را نیز درپی دارد.»

بررسی جابجایی کامیون‌ها از دریای خزر به روش رو-رو

ترفع یادآور شد: در این اجلاس دو روزه شاخه دریایی کریدور ترانزیتی شمال-جنوب و جابه‌جایی کامیون‌ها به روش رو-رو از روی دریای خزر، همچنین قرار گرفتن نیازمندی‌های این کریدور در دستور کار پیگیری دبیرخانه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

مدیر کریدورهای بین‌المللی وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: باید در نظر داشت که رونق کریدور شمال-جنوب و عبور عمده مسیر آن از خاک جمهوری اسلامی ایران منجر به توسعه فراگیر منطقه‌ای، ملی و فراملی در قالب مفهوم تجاری-اقتصادی می‌شود و تاثیر قابل توجهی بر روابط خارجی کشورهای همسایه و وضعیت اقتصادی مناطق محروم و کمتر توسعه یافته داخل کشور به ویژه در حوزه اشتغال‌زایی خواهد گذاشت.

نظر شما