شناسهٔ خبر: 64837 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد

شکوفایی اقتصادی منطقه با راه‌انداری کریدور شمال به جنوب با محوریت چابهار/ اتصال شمال-جنوب و اقیانوس هند به آسیای میانه از برنامه‌های اصلی سه کشور حاضر در کریدور چابهار

وزیر - درجمع وزیر راه  و شهرسازی با بیان اینکه شکوفایی اقتصادی منطقه با راه‌اندازی کریدور شمال به جنوب با محوریت چابهار اتفاق خواهد افتاد، گفت: اتصال شمال-جنوب و اقیانوس هند به آسیای میانه از برنامه‌های اصلی سه کشور افغانستان، هند و ایران در کریدور چابهار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و  شهرسازی بعد از ظهر امروز با حضور در بندر شهید بهشتی چابهار پس از افتتاح چند پروژه در جمع خبرنگاران با تبریک روز چابهار به مردم سیستان و بلوچستان و کشورهای همسایه استراتژیک افغانستان و هند اظهار کرد: مردم عزیز ما شاهد بودند که روز گذشته یک محموله صادراتی کشور افغانستان برای استفاده از کریدور شمال به جنوب با حضور رییس جمهوری افغانستان بارگیری شد و ۲۳ کانتینر که حاوی سنگ‌های قیمتی و حبوبات بودند امروز به چابهار رسیدند تا در کشتی حاضر در این بندر بارگیری شوند.

وی ادامه داد: شمال-جنوب و اتصال اقیانوس هند به آسیای میانه از برنامه‌هایی است که هر یک از کشورهای منطقه برای اجرای آن دارای برنامه و اراده مشخص هستند. جمهوی اسلامی ایران نیز به عنوان یک کشور صلح دوست همواره با مودت تعاملات خود را با کشورهای همسایه از جمله پاکستان، افغانستان و هندوستان نشان داده و آن را توسعه خواهد داد.

اسلامی  افزود: ما امیدواریم که فعالیت‌های اقتصادی و ترانزیتی به شکوفایی اقتصادی کشورهای ذی‌نفع در امر ترانزیت در کریدور شمال-جنوب به مرکزیت چابهار منجر شود.

وزیر راه و  شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیامتان امروز به مردم سه کشور ایران، افغانستان و هندوستان با افتتاح این کریدور چیست؟ گفت: پیام جمهوری اسلامی ایران به این کشورها این است که ما ثروت و دارایی خودمان و همچنین قابلیتی که داریم را در جهت تسهیل و توسعه همکاری‌ها عرضه کرده ایم و با مشارکت این کشورها این آمادگی وجود دارد که این موضوع ارتقا و گسترش یابد تا کمک کنیم شکوفایی اقتصادی در این منطقه کره زمین شتابان‌تر اتفاق افتد.

به گفته اسلامی توسعه خط ریلی شرق نیز یکی از الزامات توسعه این کریدور است.

وزیر راه و شهرسازی درخصوص اینکه آیا کشورهای هند و افغانستان در گسترش خط ریلی شرق مشارکت خواهند داشت، اظهار کرد: خط ریلی توسعه شرق کشور که در حال حاضر در حال اجراست. در این خصوص از همه کشورهای که دوستدار این کریدور هستند دعوت کردیم و آماده حضور و مشارکت آنها در این پروژه هستیم و از آن استقبال می‌کنیم.

اسلامی، در مورد ظرفیت بندربهشتی چابهار و شرایطی که در حال حاضر برای تخلیه و بارگیری فراهم است، گفت: بندر شهید بهشتی چابهار و روز چابهار متاثر از افتتاحی است که سال گذشته در چنین روزی با حضور مقام عالی ریاست جمهوری آقای دکتر روحانی اتفاق افتاد و ظرفیت این بندر را به ۸ میلیون تن در سال افزایش داد.

وی افزود: این بندر با ظرفیت کانتینری و قدرت تخلیه و بارگیری که امروز در آن ایجاد شده و توان تخلیه و بارگیری ۳۰۰ هزار کانتینر در نقطه آغاز است و با طرح توسعه بندر چابهار این ظرفیت به ۷۷ میلیون تن در سال خواهد رسید. جمهوری اسلامی با کمک کشورهای افغانستان و هندوستان و مشارکت آنها این اراده را دارد که این طرح توسعه را شتابان تر ادامه دهد کما اینکه طرح توسعه بندر همچنان فعال است و تا هدف ۷۷ میلیون یا ۸۰ میلیون ادامه خواهیم داد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امروز که در مرز ۸ میلیون تن هستیم امیدواریم با تکمیل زیرساخت‌ها و شتابان کردن پروژه راه‌آهن که همه قطعات آن در حال انجام است بتوانیم ظرفیت حمل و نقل و جابه‌جایی را با ظرفیت این بندر مطابقت دهیم.

این مقام مسئول درباره خط آهن خواف – هرات که مردم افغانستان سالهاست منتظر نهایی شدن آن هستند و اینکه چه موقع  منتظر نهایی شدن اتصال بندر چابهار به خط آهن افغانستان باشیم، تصریح کرد: خط آهن خواف – هرات چهار قطعه بوده که سه قطعه آن کار شده و در مورد یک قطعه دیگر آن معاون وزیر افغانستان اینجا حضور دارند و درخصوص پیشرفت این پروژه خواهند گفت.

وی افزود: نکته مهمی که وجود دارد اتصال ریلی ما به پاکستان، افغانستان، ترکمنستان و آذربایجان است. این چهار کریدور جزو اولویت‌های ماست و هر چهار محور فعالیت‌مان در دست اجرا و اقدام است و امیدواریم هرچه زودتر نقاط تکمیلی صورت بگیرد و ریلمان متصل شود.

محمد اسلامی با دعوت مجدد از مردم ایران برای حضور در چابهار در ایام نوروز گفت: در این بازدید استاندار محترم سیستان و بلوچستان هم حضور داشتند و مجددا همینجا دعوت می‌کنم برای تعطیلات نوروز به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده و بازدیدی از شهر دیدنی چابهار داشته باشند تا با آداب و رسوم این مردم خونگرم آشنا شوند.

وی در پایان درباره تامین امنیت در چابهار با اشاره به نداشتن مشکلی از این بابت در این منطقه گفت: یکی از اقدامات دشمنان که دشمنان مشترک ما کشورهای منطقه هستند ایجاد ناامنی است. خدا را شکر توسط خود مردم این امنیت برقرار است و هیچگونه مشکل امنیتی در این مناطق و استان‌ها نداریم و بابت این حضور خوشحال هستیم. اعتماد مردم و باور متقابلی که بین مردم و مسئولان وجود دارد یک امنیت پایدار را رقم زده که می‌تواند سرعت دهنده توسعه در این منطقه باشد.

نظر شما