شناسهٔ خبر: 64919 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در اجلاس آمادگی سفرهای نوروزی مطرح شد

احداث راه‌های روستایی و فرعی به سازمان راهداری محول می‌شود/ لزوم پیش‌بینی وقایع خطرساز برای جلوگیری از آسیب مردم/اختلاف سازمان‌ها خدمت‌رسانی به مردم را مختل می‌کند/برنامه‌ها شهرستان محور می‌شود

سخنرانی وزیر وزیر راه و شهرسازی بااشاره به لزوم پیش‌بینی وقایع خطرساز برای جلوگیری از آسیب مردم گفت: احداث راه‌های روستایی و فرعی به سازمان راهداری محول می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی صبح امروز (پنج‌شنبه 9 اسفند) در گردهمایی روسای ادارات راهداری و حمل ونقل جاده‌ای شهرستان‌های سراسر کشور که با عنوان «آمادگی سفرهای نوروزی مدیران کل راهداری سراسر کشور» برگزار شد، ضمن تجلیل از مقام راهدار و خانواده‌های راهداران گفت: لازم است برای افزایش کارایی سازمان راهداری و رضایت‌مندی مردم برخی بایدها و نبایدها رعایت شود.

وی ادامه داد: اولین نکته این است که نباید خدمات به بهانه اختلاف مرزی استان‌ها و شهرستان‌ها و همچنین راهداری‌ها و شهرداری‌ها از ارائه باز بماند. به عنوان مثال بارها مشاهده شده که بر سر محدودیت ادارات کل اختلاف وجود دارد، همچنین بر اثر اختلاف راهداری‌ها و شهرداری‌ها بر سر حریم شهرها که اکثرا هم حق با راهداری‌هاست کیفیت راه‌های منتهی به شهرها نامطلوب است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: این موارد باید تمام شود و سازمان راهداری حتی بیش از وظایف خود به تعمیر و نگهداری از راه‌ها بپردازد؛ چراکه این اختلافات نباید خدمت رسانی به مردم را مختل کند.

اسلامی تکمیل راه‌های احداث شده را وظیفه سازمان راهداری دانست و گفت: اکنون مشاهده می‌شود که شرکت ساخت جاده‌ها را می‌سازد، اما به علت نبود اعتبار، بخشی از آیتم‌ها مانند علائم هشداردهنده را حذف می‌کند. این مساله باعث می‌شود سرمایه‌ای که وارد کار شده از دست برود و با کاهش امکانات رفاهی، تردد برای مردم سخت می‌شود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: امسال ۷۰۰ کیلومتر بزرگراه احداث شده که ۲۰۰ کیلومتر از آن با تکمیل تمام امکانات وارد مدار شده است و ۵۰۰ کیلومتر دیگر در انتظار تامین امکاناتی نظیر علائم هشدار دهنده و خط کشی است تا مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی از حصول توافق بین شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل ونقل و سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خبر داد و گفت: براساس این توافق تکمیل این ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه بر عهده سازمان راهداری قرار دارد.

این مقام مسئول گفت: همین تفکر می‌تواند برای تکمیل تمام پروژه‌های ناقص به کار گرفته شود و اعتبارات صرف شده برای تکمیل این پروژه‌ها در حساب‌های فی‌مابین تسویه شود.

وزیر راه و شهرسازی ایمن‌سازی نقاط پرحادثه را رسالت دیگر سازمان راهداری دانست و گفت: اکنون در جاده‌های فرعی ترافیک زیادی وجود دارد که بخش عمده‌ای از آن به خاطر استفاده معادن و کامیون‌ها از این راهها است. این اتفاق یعنی انتخاب غیرضروری راه‌های فرعی توسط ماشین‌آلات سنگین باعث شده زندگی مردم مختل شود و جاده‌های فرعی که برای تحمل میزان مشخصی بار طراحی شده است مستهلک شوند.

اسلامی افزود: همین مساله باعث شده تقاضای بسیار زیادی برای احداث باند دوم در راه‌های فرعی وجود داشته باشد که از این سو به علت نبود تقاضای ترافیکی غیرمنطقی است و از سوی دیگر به خاطر کمبود اعتبارات ممکن نیست.

وی رفع این معضل را وظیفه سازمان راهداری دانست و ادامه داد: معاونت‌های حمل ونقل در ادارات کل راهداری باید با نظارت بر استفاده از راه‌های فنی و همچنین مذاکره با معدن‌داران و کامیون‌داران از استفاده غیرضروری ماشین آلات سنگین از راه‌های فرعی جلوگیری کنند.

عضو کابینه دولت دوازدهم مدیریت خردمند را شامل ۳ عنصر پیشگیری و پیش‌بینی، برنامه‌ریزی منسجم و دقیق و بازخوردگیری و تصحیح دانست و گفت: سازمان راهداری باید با پیش بینی این دست از اتفاقات از آسیب دیدن مردم جلوگیری کند. لازم است با تعامل با بخشداران، فرمانداران و استانداران یک فکر مهندسی صورت گرفته و برنامه‌ریزی شود، بنابراین پیش بینی، پیشگیری و اتخاذ تمهیدات مناسب برای جلوگیری از حوادث جاده‌ای باید نصب العین قرار گیرد.

اسلامی ادامه داد: لازم است با تمهیدات معاونت برنامه‌ریزی سازمان راهداری برای موارد گفته شده برنامه تدوین شود و این برنامه ها به صورت شهرستان محور اجرا شود؛ در واقع هر شهرستان باید برنامه خاص خود را داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی به اطمینان و اعتماد خود به سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای اشاره کرد و گفت: به همین علت طبق مصوبه جدید احداث راه روستایی و فرعی نیز به سازمان راهداری محول شده است.

وی ادامه داد: این مصوبه در سال جاری ابلاغ خواهد شد و در سال ۹۸ احداث، نگهداری و بهره برداری از راه های فرعی و روستایی به سازمان راهداری سپرده می شود تا  یک دستگاه مرجع انجام تمام این کار باشد، بنابراین سال ۹۸ سال شکوفایی و تحول در راه های روستایی خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از توافق با سازمان برنامه و بودجه برای تامین بودجه ایمن سازی راه‌های اصلی و فرعی اشاره کرد و گفت:قرار است در سال آینده با همکاری سازمان برنامه و بودجه، ۱۵۰۰ کیلومتر نیوجرسی نسل جدید و ۲۰۰۰ دستگاه دوربین جاده‌ای را در جاده‌ها نصب کنیم.

وی با تأکید بر لزوم کنترل تلفات جاده‌ای افزود: آنطور که به من گفته شده، ۸۰ درصد کشته‌های جاده‌ها در سال ۹۷ در جاده‌های فرعی و روستایی رخ داده که نشان می‌دهد در جاده‌های اصلی مشکلات کمتری داریم؛ باید فراوانی تلفات جاده‌ای بر اساس نوع محورها بررسی شود تا از وقوع بیشتر آن پیشگیری کنیم.

اسلامی با تأکید بر اینکه کل راه‌های اصلی و فرعی کشور اسکن شده و اطلاعات آنها در سازمان راهداری بر اساس کیفیت آسفالت، موجود است تا بر اساس این اطلاعات، اولویت‌های اصلی اصلاح جاده‌ها تعیین شود، گفت: باید تا قبل از سفرهای نوروزی، اصلاح نقاط بحرانی در دستور کار قرار گیرد و ترمیم راه‌هایی که دارای این نقاط هستند به هر صورتی که شده، نهایی شود.

وزیر راه و شهرسازی اصلی‌ترین دشمن کیفیت آسفالت را حرکت آب بر روی جاده‌ها دانست و ادامه داد: نفوذ آب باعث تخریب آسفالت می‌شود بنابراین باید راهداران شیب شیروانی‌های جاده و شیب شانه‌های جاده را مرتباً کنترل کنند تا از تخریب آسفالت جلوگیری شود. همچنین یکی دیگر از مسائلی که در تخریب آسفالت جاده اثر دارد، توناژ بار کامیون‌ها است که کنترل مرتب این وزن بار حمل شده توسط کامیون‌ها در دستور کار راهداران باشد.

اسلامی به فرونشست پل‌های جاده‌ای در پی برداشت غیرمجاز آب رودخانه‌های کنار جاده‌ها اشاره کرد و افزود: راهداران وظیفه دارند تا نحوه برداشت از رودخانه‌ها را مرتباً کنترل کنند و به کشاورزان تذکر بدهند تا از تخریب پل‌ها جلوگیری شود. برای افزایش کنترل‌ها، قرار است از سیستم‌های هوشمند و پهپاد استفاده کنیم.

وی درباره لزوم مراقبت راهداران از عدم تجاوز به حریم راه‌ها به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های ادارات کل راهداری استان‌ها یاد کرد و ادامه داد: باید پیش از آنکه اقدام به ساخت‌وسازها در حریم راه‌ها شود، جلوی آن را بگیرید نه اینکه صبر کنید ابتدا ساخت‌وساز شود، سپس حکم قلع و قمع بگیرید. هرجا ساخت‌وساز در حریم جاده‌ها رخ دهد، در وهله اول قطعاً راهدار محکوم بوده که نتوانسته از آن پیشگیری کند. یکی دیگر از مشکلات راهداری‌ها در زمینه ورود حریم جاده، تلاقی طرح‌های هادی با حریم راه‌ها است که در این زمینه نیز باید با بنیاد مسکن در زمینه طرح هادی هماهنگی شود.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهارات خود به لزوم ارتقای کیفیت مجتمع‌های بین‌راهی اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مدل احداث مجتمع بین‌راهی، ساخت مجتمع‌های زنجیره‌ای است که با سرمایه‌گذاری بالا، به ارائه خدمات باکیفیت به مردم بپردازند نه اینکه مجتمع‌های بین‌راهی کوچک با حداقل سرمایه احداث شود. در آزادراه قم ـ تهران در نزدیکی تهران، دو مجتمع بین‌راهی احداث شده که فاقد حداقل امکانات هستند. همچنین باید شرکت‌های حمل و نقلی مکلف شوند تا اتوبوس‌ها در مجتمع‌های رفاهی باکیفیت توقف کنند، نه اینکه هر مرکزی که راننده تشخیص داد، مجبور به استفاده از خدمات آن شوند که کوچک‌ترین امکانات را ندارند. همچنین لازم است خیرین مسجدساز در زمینه ساخت مسجد، نمازخانه بین‌راهی و سرویس‌های بهداشتی باکیفیت در جاده‌ها ورود کنند.

اسلامی با اشاره به اهمیت استقرار جرثقیل و آتش‌نشانی در کنار هلال‌احمر و اورژانس در جاده‌ها گفت: آتش‌نشانی‌ها به شهرداری‌ها تعلق دارند اما در بخش جاده‌ای تاکنون آتش‌نشانی بین‌راهی نداشتیم که باید ارائه این خدمات به شرکت‌های دارای مجوز خدمات آتش‌نشانی داده شود.

وی موضوع مهم دیگر را نظارت و کنترل بر امدادخودروهای جاده‌ای عنوان کرد و افزود: در حال حاضر امدادخودروها به حال خود رها شده‌اند و بدون هیچ نظارتی، فعالیت می‌کنند که باید همه آنها شناسایی، آموزش و مجوزهای خاص به آنها داده شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در نوروز امسال، سفر با خودروی شخصی نسبت به سال‌های گذشته افزایش یابد، ادامه داد: از مردم می‌خواهیم تا در سفر، انضباط و احتیاط در رانندگی را نصب‌العین قرار دهند و رفتارهای مخاطره‌آمیز نداشته باشند.

به گفته اسلامی، ستاد سفرهای نوروزی در استان‌ها آغاز به کار کرده و وظایف راهداری‌ها، شست‌وشوی جاده‌ها، تعمیر و شست‌وشوی علائم، احیای خط‌کشی‌های جاده‌ای، تعمیرات جاده‌ها، تعمیرات شانه‌ها، رفع نقاط حادثه‌خیز، اصلاح سرعت‌گیرهای غیراستاندارد و استفاده از سیستم‌های هوشمند در انضباط ترافیکی است. همچنین در مناطقی که احتمال سقوط بهمن وجود دارد، راهداران مستقر شوند و در نوروز امسال از ماشین‌آلات راهداری حداکثر استفاده را ببرند.

نظر شما