شناسهٔ خبر: 64959 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

كسب رتبه برتر در رعايت مقررات ملی ساختمان توسط راه و شهرسازی خراسان رضوی

احسان فرشته پور رئیس اداره توسعه مهندسی و نظارت بر مقررات ملی و كيفيت ساختمان از كسب رتبه برتر در رعايت مقررات ملي ساختمان توسط اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي در سال ۱۳۹۷خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رساني اداره كل راه و شهرسازي استان خراسان رضوي، رئیس اداره توسعه مهندسی و نظارت بر مقررات ملی و كيفيت ساختمان این اداره کل از كسب رتبه برتر در رعايت مقررات ملي ساختمان توسط اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي در سال ۱۳۹۷خبر داد.

احسان فرشته پور با اعلام اين خبر گفت: اين ارزيابي توسط دفتر مقررات ملي و كنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازي و به منظور ارتقاي كيفيت ساختمان ها در كنار افزايش بهره وري و حفظ سرمايه هاي ملي و تأمين آسايش ساكنان آنها انجام گرفته است.

وي در خصوص هدف از اين ارزيابي ها اظهار داشت: بر اساس ماده ۳۵ قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان،مسئولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمانها و طرح های شهرسازی و عمرانی شهری که اجرای ضوابط و مقررات مزبور در مورد آنها الزامی است؛ بر عهده وزارت راه و شهرسازی خواهد بود و در صورتی که در حين بازديدها به تخلفی برخورد نماید، با ذکر دلایل و مستندات دستور اصلاح یا جلوگیری از ادامه کار را به ناظر و مرجع صدور پروانه ساختمانی ذیربط ابلاغ مي نماید و تا رفع تخلف، موضوع قابل پیگیری است. 

فرشته پور در خصوص شاخص هاي مورد بررسي در اين ارزيابي گفت: بر اين اساس در سال جاري بيش از ۲۵۰۰ بازديد در سطح استان انجام و اقدامات لازم از قبيل مكاتبات براي توقف يا اصلاح عمليات اجرايي، معرفي به شوراي انتظامي و ... صورت گرفته است.

رئیس اداره توسعه مهندسی و نظارت بر مقررات ملی صنعت ساختمان تصريح كرد: همچنين اطلاع رساني به موقع در خصوص تغييرات و اصلاحات مباحث مقررات ملي ساختمان، برگزاري همايش و كارگاه آموزشي، اطلاع رساني به عموم مردم در شبكه هاي خبري ، تهيه فيلم و اينفوگرافي ، تهيه چند جلد كتاب توسط سازمان نظام مهندسي و مشاركت در نگارش استانداردهاي ساختماني و همچنین برگزاري دوره هاي آموزشي مصوب و غير مصوب ، نظارت بر دوره هاي آموزشي ، برگزاري كارگروه آموزش و ترويج از جمله شاخص های مورد بررسي در اين ارزيابي بوده است. 

فرشته پور اعلام کرد: همچنين بررسی و کنترل موردی پروانه‏ های ساختمانی و اسناد و مدارک و نقشه های ضمیمه‏ی آن، بررسی و کنترل موردی صدور پایان کارهای ساختمانی، ایجاد هماهنگی با شهرداری های استان و دريافت وجوه قانوني صدور پروانه، ایجاد هماهنگی با سازمان‏های نظام مهندسی و شرکت در جلسات هیأت مدیره این سازمان‏ها، نظارت و ارزیابی عملکرد سازمان نظام مهندسی استان بر اساس شاخص های مورد ارزیابی به نحو احسن انجام شده است.

وی اعلام کرد: تشكيل كميته ايمني، ارسال، بررسي، تحليل آمار حادثه ديدگان و متوفيان و اقدامات لازم ، اقدامات موثر در كميته ايمني و بازدید از پروژه های حادثه خیز و همچنین تشكيل كميته مصالح ساختماني در سطح اداره کل و استان، بررسي وضعيت استاندارد اجباري مصالح ساختماني در بازديد هاي نظارت عاليه و مكاتبات با سازمان استاندارد و مركز تحقيقات مسكن، بازديد از كارگاه ها و كارخانه هاي توليد مصالح ساختماني و فن آوري نوين و ارائه گزارش اقدامات در كسب رتبه برتر توسط اين اداره كل موثر بوده است.

رئیس اداره توسعه مهندسی و نظارت بر مقررات ملی صنعت ساختمان با اعلام اینکه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان دو بخش مهم نظام مهندسی و کنترل ساختمان را دارد، بیان کرد: اعضای سازمان نظام مهندسی در قالب ظرفیت و صلاحیت خود باید نظارت کافی و قانونی را بر پروژه‌های ساختمانی در گرو ه های مختلف داشته باشند.

وي در خصوص نقش نظارت عالیه در ساخت وسازها گفت: مهندسین ناظر باید با نظارت صحیح، اصولی، به موقع و مستمر، فرهنگ صحیح شهرسازی و ساختمان‌سازی را در جامعه نهادینه کنند؛  چرا كه ساختمان احداثی به عنوان محصول نظارتی مهندس ناظر در آینده به صورت کالایی ملی در قالب ساختمان یا بنا بین مردم و بهره‌برداران رد و بدل می‌شود و کوچک‌ترین سهل‌انگاری در نظارت باعث بروز حوادث ناگوار و ایجاد خساراتی جبران‌ناپذیری به مردم و جامعه خواهد شد.

نظر شما