شناسهٔ خبر: 65001 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

 طراحی تا اجرا به دست توانمند مهندسان ایرانی

علی‌اکبر مردی سرپرست اداره کل ساخت وتوسعه راه‌آهن منطقه دو گفت: ساخت کل مسیر قزوین- رشت از طراحی تا اجرا به دست مهندسان ایرانی انجام شده است و عبور از رشته کوه‌های البرز با حفر ۲۲ کیلومتر تونل و احداث ۹ کیلومتر پل با در نظر گرفتن شرایط خاص زمین‌شناسی منطقه می‌تواند گویای توانمندی مهندسان ایرانی در دنیا باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، علی اکبر مردی طول راه‌آهن قزوین- رشت را ۱۶۴ کیلومتر اعلام کرد و گفت: این مسیر ریلی از ایستگاه سیاه چشمه از راه‌آهن تهران- تبریز منشعب و بعد از گذشتن از مناطق کوهین، لوشان، منجیل و رودبار به شهر رستم‌آباد می‌رسد و بعد از آنجا به سراوان و در انتها به رشت منتهی می‌شود.

وی عبور از رشته‌ کوه‌های البرز را با در نظر گرفتن شرایط خاص زمین‌شناسی منطقه مهم دانست و افزود:‌ به منظور ساخت این مسیر ۵۳ دستگاه تونل به طول ۲۲ کیلومتر، ۱۲ دستگاه گالری به طول ۳.۵ کیلومتر،  ۴۵ دستگاه پل به طول ۹ کیلومتر احداث شده و ۲۲ میلیون متر مکعب عملیات خاکریزی و خاکبرداری صورت گرفته است.

مردی ادامه داد: حفر شش دستگاه تونل این خط‌آهن در شرایط خاص توپوگرافی منطقه با کوه های ریزشی انجام شده است به طوریکه در بسیاری از حفاری‌ها بارها به چشمه‌های آب زیرزمینی کردیم و با انجام تمهیدات لازم هدایت آن به سمت زمین‌های کشاورزی صورت گرفت و عملیات حفاری و احداث ادامه یافت.

 وی یادآور شد: احداث بزرگترین پل راه‌آهن کشور نیز به طول ۱۴۳۰ متر بر روی سد منجیل یکی از سخت‌ترین پل‌هایی بود که در این محور ساخته شد به نحوی که نصب سومین پایه‌ی این پل در داخل آب نزدیک به دو سال طول کشید.

سرپرست اداره کل ساخت وتوسعه راه‌آهن منطقه ۲ تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلات حین اجرا در پل ۵۵ با بزرگترین دهانه پل راه‌آهن کشور به طول ۱۰۰ متر بود که برای اجرای آن به ناچار ۱۷ روز آزادراه قزوین- رشت را مسدود کردیم.

مردی با اشاره به بالا بودن ارزش زمین‌ها در محدوده احداث راه‌آهن قزوین- رشت گفت: مسیر ریل از کنار شهرها و زمین‌های کشاورزی عبور می‌کند و با توجه به مرغوب بودن زمین‌های منطقه تملک و هزینه‌های ارزیابی بسیار بالا بود.

وی افزود: ‌به منظور احداث راه‌آهن قزوین- رشت نزدیک به ۵ میلیون متر مربع زمین تملک شده که عدد قابل توجهی است.

سرپرست اداره کل ساخت وتوسعه راه‌‌آهن منطقه دو راه‌آهن قزوین- رشت  را موجب رونق اقتصادی و افزایش اشتغال در استان دانست و گفت:‌ تمام مراحل ساخت این پروژه از طراحی تا اجرا به دست توانمند مهندسان ایرانی صورت گرفته است به نحوی که ۱۷۰۰ نفر در زمان اجرا در پروژه مشغول بودند و در زمان بهره‌برداری نیز به طور متوسط ۱۷۰ نفر اشتغال زایی پایدار خواهد داشت.

نظر شما