شناسهٔ خبر: 65010 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز حراست وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد

تاکید بر رعایت منویات رهبری در زمینه‌های عدالت محوری و مبارزه با فساد

سيد عيسي حسيني رئیس مرکز حراست وزارت راه و شهرسازی در نشست مدیران حراست سازمان هواشناسی به تشریح منویات مقام معظم رهبری در حوزه عدالت محوری و مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: فلسفه وجودی حراست مقابله با فساد، رانت، بی‌عدالتی تبعیض و... است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر سیدعیسی حسینی در نشست مدیران حراست سازمان هواشناسی ضمن قدردانی از مدیرکل حراست این سازمان برای برگزاری این نشست و ضمن واجب خواندن پیروی از دیدگاه ها و بیانات امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (حفظ الله) بیان داشت: همگی باید دیدگاه‌های امام عزیز (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) را در امورات کاری خود به کار ببندیم.

رئیس مرکز حراست با بیان اینکه حراست به‌عنوان یک نهاد انقلابی نیاز به حرکت جهادی دارد، اظهار داشت: حل شدن در فضای بوروکراتیک و فاصله گرفتن از اندیشه‌های امام و رهبری خطری است که سازمان‌ها و بالتبع حراست‌ها را تهدید می‌کند و این یک هشدار است.

وی در ادامه با اشاره به پیام راهبردی مقام معظم رهبری بعد از راهپیمایی باشکوه یوم‌الله ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ خاطرنشان کرد: گرچه مخاطب این پیام بر حسب ظاهر جوانان هستند اما مخاطب جدی مدیران دستگاه‌های اجرایی کشور و مجموعه‌هایی که نقش‌های نظارتی دارند هستند. رهبری عزیز ضمن اشاره به روند پیشرفت ۴۰ سال گذشته نارسایی‌ها، مشکلات، قصورها و دیگر مسائل را اعلام و گام‌های پیش‌رو را ترسیم فرمودند.

وی یادآور شد: اگر چه بعضی‌ها معتقدند غرب با فاصله گرفتن از دین و عقاید دینی (دین مسیحیت پروتستانی) به رشد و شکوفایی رسیده، اما در مشرق زمین بر خلاف غرب تنها راه رهایی از مشکلات تمسک جستن به ارزش‌های دینی و معنوی است.

حسینی خاطرنشان کرد: به فرموده رهبری معظم، انقلاب پرشکوه اسلامی از جمله بزرگترین و مردمی‌ترین انقلاب‌های عصر جدید است که شروع و حرکتش مستمر و منظم بوده و همچون انقلاب‌های زودگذر یا مقطعی خسته‌کننده و پایان پذیر نیست. اینکه رهبری عزیز بیان می‌دارد این مردم به این نظام وآرمان‌های انقلاب خود خیانت نکرده‌اند، دارای مفاهیم بلندی بوده و فهم این مطلب برای همکاران یک امر الزامی است.

رئیس مرکز حراست وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: باید بدانیم چه موقعیتی داریم و چه اقداماتی باید بکنیم. معظم‌له چند سال پیش مرحله اول انقلاب را تبیین کردند و فرمودند هر انقلابی بعد از پیروزی دست به این نظام‌سازی می‌زند، بعد از آن فرایندهای ملت‌سازی، سیستم سازی، جامعه سازی، تمدن سازی و جهانی سازی را طی می‌کند؛ اما در بیانیه اخیر هوشمندانه در گام دوم انقلاب معظم‌له خودسازی را مقدم بر جامعه‌سازی و تمدن‌سازی بیان می‌دارند. زیرا نکته کلیدی در جامعه‌سازی خودسازی است و تا خودسازی اتفاق نیفتد جامعه‌سازی اتفاق نمی‌افتد.

به گفته وی نیاز امروز جامعه ما مساوی است. ما خود سازی را تمرین نکردیم مگر شهدای عزیز و عارفان الهی. برای تأثیرگذار بودن و حل مشکلات باید در درجه اول خود سازی کرد.

حسینی با اشاره به بخشی از پیام مقام معظم رهبری که می فرمایند "نظام اسلامی پدیده‌ای زنده و دارای انعطاف و آماده تصحیح خطاهای خویش می‌باشد" بیان کرد: انعطاف در جهت تصحیح سیاست‌ها، برنامه‌ها، رویکردها، روش‌ها، تصمیم گیری‌ها و... باید اشتباهات خود را تصحیح کنیم.

وی در ادامه مشکلات موجود ناشی از فهم در مشکلات و شناخت راهکارها را در چهار بخش داشتن نگاه غیرتخصصی و غیرحرفه‌ای مدیران نسبت به موضوعات، مشکل نحوه برخورد با چالش‌ها، ضرورت داشتن قدرت برای موجه سازی ایده‌ها و تبدیل آن‌ها به گفتمان و عمل و در نهایت مشکل خطاهای استراتژیک عنوان و به تشریح آن‌ها پرداخت.  

رئیس مرکز حراست وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه حراست یک فلسفه وجودی دارد، تاکید کرد: باید براساس این فلسفه اقدام کرد. فلسفه وجودی حراست مقابله با فساد، رانت، بی‌عدالتی، تبعیض و... است. وقتی اینها وجود دارد یعنی غافل شدیم. حراست تولیت و نمایندگی مبارزه با بی‌عدالتی را دارد و کسی نمی‌تواند این را نفی کند و بگوید این وظایف ما نیست.

رئیس مرکز حراست این بار با تمسک از بیانات رهبری معظم انقلاب در مورد عدالت ادامه داد: ریشه بی‌عدالتی در جامعه ثمره بی‌توجهی به شعارهای انقلاب و فاصله گرفتن از جریان انقلاب و روحیه انقلاب‌گری است. همین که رهبری بارها اعلام کرده‌اند که: "من دیپلمات نیستم یک انقلابی‌ام" نشان از اهمیت روحیه انقلابی‌گری دارد. لذا هر جا نگاه انقلابی داشتیم موفق بودیم مانند انرژی هسته‌ای، موشک‌های دوربرد، نانو و...

حسینی خاطرنشان کرد: رهبری تاکید بر علم، پژوهش و تحقیقات دارند. باید به علم و پژوهش توجه داشت. قضاوت‌های ما نوعا شهودی است. حضرت آقا فرمودند: "عدالت و مبارزه با فساد لازم و ملزوم همدیگرند. طهارت اقتصادی شرط مشروعیت مقامات و مدیران انقلاب اسلامی است". اگر بخواهیم در کوچکترین مقیاس ممکن هم خود را به مولا علی (ع) شبیه کنیم باید خیلی چیزها را رعایت کنیم. نفس توجیه‌گر را از خود دور کنیم. وسوسه مقام، پست، منفعت مالی و... در همه حکومت‌ها وجود دارد حتی در حکومت حضرت امیر (ع) نیز وجود داشت.

وی با بیان جمله ولی امر مسلمین مبنی بر نگاه تیزبین و رفتارهای قاطع برای استقرار عدالت و مبارزه با فساد اظهار داشت: اصل بر پیشگیری از تخلف است ولی هنگامی که فساد شکل گرفت باید با آن مقابله کرد. از طرفی نیروی انسانی باید حفاظت و صیانت شود. طبق این اصل در ابتدا باید همه تلاش کنیم کسی به انحراف نرود. نباید به بهانه ایجاد امنیت و آرامش حاشیه امن برای مفسدان ساخت بلکه ایجاد امنیت برای آدم‌های سالم است. دست مدیر سالم و انقلابی را باید بوسید اما اگر کسی تخلف کرد باید به شدت برخورد شود.

رئیس مرکز حراست وزارت راه و شهرسازی داشتن یک حراست هوشمند، آینده‌نگر، مقتدر، سالم، قانون‌مدار، اخلاق گرا، اثرگذار، تصمیم‌ساز، پاسخگو، نظارت همگانی و عمومی، مبارزه با ویژه خواری را جزو وظایف حراست‌ها دانست و گفت:  این موارد باید نهادینه شود.

وی بر دو اصل سالم بودن و پویایی و پیشرفت تأکید کرد و گفت:  سالم بودن و پویایی مکمل هم هستند و در کنار هم شکل می‌گیرند. ارزش‌های انقلابی را باید در سازمان‌ها نهادینه کنیم و به عنوان مشاور امین مدیران در کنار آنها باشیم و در جهت پیشرفت سازمان از آنها حمایت کنیم.

نظر شما