شناسهٔ خبر: 65067 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در جمع مدیران کل راهداری مطرح کرد:

قدرت پاسخگویی و هوشمندی در فرآیندهای سازمان راهداری متجلی شود/ شکوفایی اقتصادی با برندسازی و ایجاد قدرت لجستیک/ به نهضت ساخت و نگه‌داری راه روستایی نیاز داریم

اسلامی راهداری وزیر راه و شهرسازی در نشست مدیران کل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه دو مشخصه قدرت پاسخگویی و هوشمندی باید در فرآیندهای سازمان پیاده‌سازی و متجلی شود، گفت: سلامت سفر، تغذیه رانندگان ناوگان، مشخصات ماشین‌ها و مسایلی از این دست تجربیات موفق دنیا هستند که در ایران مورد توجه قرار نگرفته‌اند و باید در این زمینه فعالیت‌های بیشتری انجام شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جمع مدیران کل راهداری استان‌های سراسر کشور ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات معاون خود حسن‌نیا و تعهدی که وی و زیرمجموعه وی در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای متقبل شده‌اند، گفت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سازمانی چند لایه و چند وجهی است که باید به همین دلیل خود را از نظر مهارت ارتقا دهد.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به این مطلب که توقعات، مطالبات و انتظارات وزارتخانه و همچنین مردم روز به روز از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیشتر می‌شود، تاکید کرد: باید قدرت پاسخگویی در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و کارکنان آن ایجاد شود. همچنین هوشمندسازی از دیگر مشخصه‌هایی است که انتظار می‌رود تا در فرآیندهای سازمان پیاده‌سازی و متجلی شود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه رانندگان و تمامی کارکنان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در میزان رضایت‌مندی مردم نقش دارند، توصیه کرد جشنواره‌ سالانه‌ای بدین منظور تدارک دیده شود و استان برتر مورد تقدیر قرار گیرد. وی افزود: در نظر داریم برگزیدگان چنین جشنواره‌ای به دلیل عملکرد بهتر، از امکانات بیشتری نیز بهره‌مند شوند.

وی سازوکارهای این پیشنهاد را در تعاملات بیشتر با رئیس سازمان راهداری قابل تشریح، خواند.

وزیر راه و شهرسازی PMS(سامانه مدیریت روسازی راه‌ها) را سامانه‌ای هوشمند معرفی کرد که نیاز واقعی راه‌ها به آسفالت را نشان می‌دهد. وی همچنین با تاکید بر اینکه آسفالت باید دوام داشته باشد و نباید عمر آن کوتاه باشد گفت: اگر افراد حرفه‌ای مسلطی که به ویژگی قدرت پاسخگویی مجهز باشند و همچنین سیستم‌های هوشمند در اختیار باشد، منابع بی‌جهت هدر نمی رود.

اسلامی هوشمندی در حوزه بهره برداری را مراقبت از نقطه صفر تا صد عنوان کرد و افزود: باید تلاش کنیم تا کاری که انجام می‌دهیم کاری ماندگار و اصولی باشد.

وی اعتصاب رانندگان کامیون را در ماه های گذشته محصول عدم هوشمندی خواند و اعلام کرد: هوشمندی یعنی پیش‌بینی و پیشگیری از رویارویی با حوادث و جریان‌های ناخواسته‌ای که ممکن است با آنها رو به رو شویم.

اسلامی ادامه داد: امروز دشمنان ایران در منطقه قوی ایستاده اند تا شرایط را سخت کنند و با تنگ کردن عرصه اقتصاد برای مردم و گرانی‌های لجام گسیخته بر اعصاب مردم تاثیر بگذارند. ما نباید به آن دامن بزنیم و باید با هوشیاری تلاش کنیم تا شرایط به نفع جمهوری اسلامی ایران شود.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: باید بیمه رانندگان حل و همچنین بیمه تکمیلی این قشر نیز رفع ابهام شود. در این راستا باید با شرکت‌هایی که کفایت ندارند برخورد شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم ارتقای سامانه سپهتن (سامانه نظارتی و کنترلی حمل و نقل عمومی) را از مواردی برشمرد که باید در دستور کار قرار بگیرد.

اسلامی همچنین نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای را از دیگر اولویت ها عنوان کرد و گفت: باید قوانینی بگذاریم تا کیفی‌سازی وضع موجود در این حوزه انجام شود. همچنین میران مصرف سوخت در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای باید کاهش یابد که این کار به پشتیبانی قانونی نیاز دارد.

وی گسترش نظام حمل ونقل ترکیبی را از دیگر اولویت‌ها برشمرد وافزود: توزیع نرم‌افزاری در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای محقق شود تا از طریق آن بحث بار و حمل و نقل آن در کشور مدیریت شود. در حال حاضر استان های فارس و اصفهان از استان هایی هستند که قطب حمل و نقل کشور به شمار می‌روند و سرمایه های کشور هستند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اگر می خواهیم شکوفایی اقتصادی داشته باشیم باید برندسازی و قدرت لجستیک ایجاد کنیم که نقش وزارت راه و شهرسازی در ایجاد قدرت لجستیک، نقشی محوری است.

وی ایجاد قدرت لجستیک و برندسازی را در حاکم کردن نظام مدیریت در کشور عنوان کرد و گفت: باید نظام مدیریت در ترانزیت شبکه‌ای و به شکلی مویرگی قدرتمند شود.

اسلامی مواردی همچون سلامت سفر، مشخصات ماشین و توجه به تغذیه رانندگان ناوگان حمل ونقل جاده‌ای و  دیگر فعالان این حوزه را از نکات مهم برشمرد و گفت: تجربه کشورهای دنیا نشان می‌دهد که آنها روی فرهنگ، تغذیه و سلامت سفر مطالعات بسیار گسترده‌ای انجام داده اند و در این زمینه ما نیز باید اقداماتی را در دستورکار قرار دهیم.

وی تاکید کرد: تشکیل شرکت های حمل و نقلی در زمینه حمل بار باید با ساماندهی شوند زیرا بخشی از شرکت‌ها که بار واقعی ندارند حمل و نقل و ترانزیت جمهوری اسلامی ایران را به مخاطره انداخته اند.

وی تعامل و هماهنگی بین سازمانی را از دیگر موضوعات مهم در حمل و نقل جاده ای عنوان کرد و گفت: تعامل بسیار ضروری است زیرا موجب مدیریت در شبکه حمل و نقلی کشور خواهد شد.

اسلامی در بخش دیگری از صحبت های خود به راه روستایی و مشخصاتی که این راه ها باید داشته باشند اشاره کرد و گفت: از ظرفیت‌های استانداران و بودجه ها استانی، فرمانداران و بودجه های فرمانداری، دهیاران، معدن داران، کارخانه داران، و قرارگاه محرومیت زدایی سپاه برای ارتقای راه های روستایی کشور بهره ببریم.

وی تصریح کرد: نهضت ساخت و نگهداری راه روستایی ایجاد شود.

اسلامی با اشاره به اینکه سن مدیریت وزارتخانه ۱۶ تا ۱۷ سال کاهش یافته است خطاب به معاون خود و مدیران کل راهداری گفت: از ظرفیت‌های جوانان بااستعداد کشور در حوزه‌های راهداری استان‌ها نهایت بهره را ببرید.    

نظر شما