شناسهٔ خبر: 65083 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مروری بر روزنامه‌های امروز ۱۴ اسفند می‌خوانید

۳ تحلیل از علل رشد معاملات ملک در بهمن ۹۷

روزنامه بر اساس آمارهای اتخاذشده از دو منبع رسمی وزارت راه و شهرسازی و آمار بانک مرکزی تعداد معاملات مسکن در بهمن‌ماه بعد از چند ماه با رشد قیمتی و معاملاتی روبه‌رو شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌های امروز را می‌خوانید:

ایران 

وزیر راه و شهرسازی درخصوص افتتاح راه آهن قزوین - رشت اعلام کرد:

اتصال راه آهن به استان گیلان و به شمال غرب دریای خزر و آستارا از دیرباز مورد نیاز کشور است. در برنامه‌های کریدور شمال-جنوب این خط آهن سهم بزرگی در ترانزیت و شکوفایی اقتصادی منطقه و هم در تولید و اشتغال خواهد داشت. این خط در افزایش سهم ترانزیتی نیز نقش خواهد داشت.

همزمان با بهره‌برداری از راه آهن قزوین-رشت تفاهمنامه ساخت خط آهن رشت- آستارا با حضور سرمایه‌گذار طرح، مبادله و امضا می‌شود. تفاهمنامه اولیه که سهم الشراکه شرکا را تعیین می‌کند در حضور رئیس جمهور مبادله و امضا می‌شود. پیمانکاران انتخاب شده‌اند مهندسان مشاور قبلاً طرح را مطالعه کرده‌اند نقشه‌های مسیر آماده است، امید داریم پیمانکار بلافاصله بعد از امضا و مبادله تفاهمنامه، تجهیزکارگاهی را انجام دهد و پروژه شروع شود. طبق تفاهمنامه، در ساخت راه آهن رشت- آستارا ۹۰ درصد بخش خصوصی و ۱۰ درصد دولت مشارکت دارند. از شهروندانی که راه آهن رشت-آستارا از شهر و دیار آنها می‌گذرد تقاضا داریم برای آزادسازی مسیر، همکاری و تعامل کنند تا پروژه طبق زمانبندی ۴۰ ماهه به ثمر برسد. خط آهن آستارا-آستارا قبلاً به‌صورت پروژه‌ای مشارکتی بین ایران و آذربایجان ساخته شده است ترمینال‌ها، باراندازها و انبارهای آن به بهره‌برداری رسیده و مبادلات ما در ترمینال خط آهن آستارا-آستارا در حال انجام است. تعاملات خوب و سازنده‌ای بین کشور ایران و کشور آذربایجان وجود دارد. اطمینان دارم با ساخت خط آهن رشت-آستارا و فعال شدن این بخش از کریدور شمال- جنوب، سهم قابل ملاحظه‌ای از انتقال بار از کشور ما به اورپا از این مسیر خواهد بود. با تکمیل کریدور شمال- جنوب ۳۶ روز از زمان انتقال بار از غرب آسیا به اروپا کوتاه می‌شود. صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ای که این خط آهن دارد برای کشور و اقتصاد مزیت‌های رقابتی به همراه می‌آورد و صاحبان بار هم در این مسیر از مزیت‌های متفاوت آن بهره می‌برند.

تعادل

کارشناسان در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کردند

بر اساس آمارهای اتخاذشده از دو منبع رسمی وزارت راه و شهرسازی و آمار بانک مرکزی تعداد معاملات مسکن در بهمن‌ماه بعد از چند ماه با رشد قیمتی و معاملاتی روبرو شد. به گفته کارشناسان ثبات قیمت ارز، عدم اطمینان از آینده، نبود رقیب قوی و برابر با بازار مسکن و همچنین تغییر روند ارایه نرخ سود بانکی باعث شده بازار مسکن نقش متفاوتی در بهمن ایفا کرده و شاهد افزایش معاملات مسکن با وجود رشد قیمت آن باشیم.

خراسان 

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص تفاهم‌نامه مشترک احداث ۲۰ هزار واحد مسکونی روستایی ویژه معلولان  خبر داد:

طرح تولید و عرضه مسکن از‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سوی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده و قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی احداث شود که عملیات احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی به بنیاد مسکن محول شده است.وی درخصوص جایگاه احداث این ۱۰۰ هزار واحد نیز گفت: این واحدها در شهرها ساخته می شود و بخشی از آن نیز درقالب طرح های بازآفرینی شهری در حاشیه شهرهاست.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان این که کلنگ زنی این طرح (تولید و عرضه مسکن) هفته جاری در مشهد برای ۶۵۸ واحد مسکونی انجام می شود، گفت: کلنگ ۵۰۰ واحد مسکونی هفته گذشته در استان مرکزی به زمین زده شد.

جام‌جم

كارشناسان در گفت‌وگو با جام‌جم راه‌های خروج مسکن از رکود و تورم را در سال آینده بررسی كردند

همچنین تعداد معاملات آپارتمان‌های مسكونی شهر تهران در بهمن ۱۳۹۷ به ۹۳۰۰ واحد مسكونی رسید كه نسبت به ماه مشابه سال قبل تقریبا نصف شده است. این آمار بیانگر وقوع ركود تورمی در بازار مسكن است، یعنی در حالی كه خرید و فروش مسكن رو به كاهش است، قیمت آن در حال افزایش است. گرانی قیمت مسكن موجب شده بسیاری از افرادی كه سال گذشته برای دریافت وام خرید مسكن، اقدام به سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز یکم بانك مسكن كرده بودند، امسال با توجه به ناتوانی در خرید مسكن، پول خود را از بانك پس گرفته‌اند. كارشناسان معتقدند هم‌اكنون و با ادامه این روند قشر ضعیف جامعه یا همان دهك‌های پایین در سخت‌ترین شرایط ممكن به‌سر می‌برند، به همین جهت نسخه شفابخش جهت رفع این مشكل اتخاذ سیاست‌های انقلابی در این بخش است. این امر تا حدود زیادی با رفتن عباس آخوندی، از مسند وزارت راه و شهرسازی مهیا شد، چرا كه وی با تفكر عدم‌مداخله دولت در بازار مسكن، موجبات سقوط ساخت‌وساز مسكن در پنج سال اخیر را فراهم كرد. گفتنی است مطابق آمار رسمی طی پنج سال و یك ماه حضور عباس آخوندی در وزارتخانه راه و شهرسازی یعنی از مرداد ۹۲ تا شهریور امسال، قیمت مسكن در تهران ۸/۱۱۱درصد افزایش یافت.

جهان صنعت 

اوراق تسهیلات مسکن ارزان شد

کاهش هزار تا پنج هزار تومانی هر برگه تسهیلات مسکن در معاملات روز گذشته فرابورس موجب شد قیمت تمام شده دریافت تسهیلات مسکن نیز به هشت میلیون تومان کاهش یابد. قیمت هر برگه حق‌تقدم تسهیلات مسکن در معاملات روز گذشته فرابورس به ۵۱ هزار تومان کاهش یافت که این کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن به کاهش قیمت تمام شده وام مسکن منجر می‌شود. در معاملات روز گذشته فرابورس، هر برگه تسهیلات مسکن صادره در ماه‌های آذر و بهمن ۹۶ با نمادهای معاملاتی «تسه ۹۶۰۹» و «تسه ۹۶۱۱» به قیمت‌های ۵۱ هزار و ۸۰۰ و ۵۱ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش رسیدند. همچنین ۸ نماد معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن در بازه قیمتی ۵۲ هزار تومان خرید و فروش شدند که تعدادی از آنها به اوراق تسهیلات مسکن صادره در نیمه دوم سال ۹۶ و تعدادی نیز به اوراق صادره در نیمه نخست امسال تعلق داشتند.

برچسب‌ها:

نظر شما