شناسهٔ خبر: 65124 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با اعلام بانک مرکزی

سقف تسهیلات ساخت مسکن افزایش یافت

شهر تهران سقف تسهیلات ساخت مسکن با قابلیت تبدیل به فروش اقساطی در بانک‌های تجاری و بانک مسکن با تصویب شورای پول و اعتبار افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی بانک‌مرکزی، گزارش معاونت اقتصادی بانک مرکزی با موضوع آخرین تحولات شاخص‌های بخش مسکن و راهکارهای تقویت تامین مالی این بخش در جلسه امشب (سه شنبه ۱۴ اسفندماه) شورای پول و اعتبار مطرح و اعضای شورا در راستای کمک به تداوم رونق بخش مسکن در گام اول با پیشنهاد «افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن با قابلیت تبدیل به فروش اقساطی در بانک‌های تجاری و بانک مسکن» موافقت کردند.

بر این اساس، قابلیت انتقال سهم ‌الشرکه بانک در تسهیلات اعطایی ساخت مسکن به خریداران این واحدها در تمامی بانک‌های تجاری (دولتی و خصوصی) و بانک مسکن به ازای هر واحد مسکونی در چارچوب رعایت تعادل منابع و مصارف بانک‌ها در شهر تهران به شکل انفرادی تا یک هزار میلیون ریال و برای زوجین معادل یک هزار و ۶۰۰ میلیون ریال (هریک از زوجین ۸۰۰ میلیون ریال) افزایش یافت.

همچنین این رقم برای شهرهای بزرگ بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت به شکل انفرادی معادل ۸۰۰ میلیون ریال و برای زوجین معادل یک هزار و ۲۰۰ میلیون ریال (هریک از زوجین حداکثر ۶۰۰ میلیون ریال) به تصویب رسید.

شورای پول و اعتبار این تسهیلات را برای سایر مناطق شهری به شکل انفرادی معادل ۶۰۰ میلیون ریال و برای زوجین معادل هزار میلیون ریال (هریک از زوجین حداکثر ۵۰۰ میلیون ریال) تعیین کرد.

براساس این گزارش همچنین در راستای حمایت و تشویق ساخت واحدهای کوچک و متوسط مقیاس، سقف تسهیلات جدید تنها ناظر بر تامین مالی ساخت واحدهای مسکونی با حداکثر زیربنای مفید ۱۰۰ متر مربع است. ضمن آنکه امکان تقسیط بلندمدت این تسهیلات برای خریداران واحدهای ساخته شده تا ۱۵ سال توسط بانک‌ها امکانپذیر است.

نظر شما