شناسهٔ خبر: 6515 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

هدایتی:

گواهی معاینه فنی اتوبوس واژگون شده تا ۸ اردیبهشت ۹۴ اعتبار داشت

حادثه مرگبار سقوط اتوبوس به دره در محور ورسک - اوریم مدیرکل آمار٬ ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه تمامی اتوبوس‌های اسکانیا در سال ۹۳ مجوز لازم را اخذ کردند گفت: گواهی معاینه فنی اتوبوس واژگون شده تا ۸ اردیبهشت ۹۴ اعتبار داشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ جواد هدایتی مدیرکل آمار٬ ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای٬ وحید مرندی مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد٬ حسین ملک زاهدی مدیر عامل شرکت عقاب افشان( اسکانیا) و سرهنگ محمد حسین حمیدی رئیس پلیس راه راهور ناجا شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری حاضر شدند و توضیحاتی را درباره  اتوبوس سانحه‌دیده در محور ورسک – آوریم بیان کردند.

شرح اتفاق این بود که پرواز شماره ۱۰۲۰ متعلق به شرکت هواپیمایی ماهان دوشنبه ۳۱ فروردین ساعت ۲۳ و ۳۴ دقیقه از مشهد به مقصد ساری پرواز کرد و طبق برنامه حدود ساعت یک بامداد سه‌شنبه یکم اردیبهشت آماده فرود در فرودگاه ساری شد اما به علت کاهش شعاع دید در فرودگاه ساری خلبان دوبار برای نشاندن هواپیما بر باند تلاش کرد اما در نهایت به فرودگاه مهرآباد تهران می‌رود و آنجا هواپیما فرود می‌‌آید چراکه مهرآباد فرودگاه جایگزین فرودگاه ساری است و طبق قانون وقتی هواپیما به هر دلیلی نتواند در فرودگاه مقصد پذیرش شود هواپیما در فرودگاه جایگزین فرود می‌آید. قرار بود در صورتی که وضعیت جوی در فرودگاه ساری بهبود یافت مسافران مجدد با پرواز به ساری منتقل شوند اما با توجه به اینکه شرایط جوی همچنان در ساری نامساعد بود پرواز باطل اعلام شد و برخی مسافران با وسیله نقلیه جایگزین (اتوبوس) به سمت ساری رفتند که اتوبوس حامل مسافران در محور ورسک – آوریم به علت نقص در سیستم ترمز و عدم کنترل راننده دچار سانحه رانندگی شد و در این سانحه ۱۲ نفر از مسافران جان باختند.

هدایتی: در سال ۹۳ تمامی اتوبوس‌های اسکانیا مجوز لازم را اخذ کردند

هدایتی در ابتدای برنامه ویژه گفتگوی خبری درباره این حادثه گفت: پس از اطلاع از حادثه عوامل مختلف بر سر صحنه حضور یافتند تا بر اساس مشاهدات گزارشات لازم و کارشناسی را تهیه کنند به گونه ای که پس از بازگشت و جمع بندی اطلاعات به این نتیجه رسیدیم که علت حادثه در ضعف و عدم توانایی راننده در کنترل اتوبوس بوده است.

وی با اشاره به این که بانک‌های اطلاعاتی متعددی در و رازت راه و شهرسازی وجود دارد اظهار داشت: اطلاعات لازم را درباره راننده از طریق کارت معاینه فنی و کارت هوشمند راننده اخذ کردیم.

مدیرکل آمار٬ ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به این که این وسیله در ۸ آبان ۹۳در شهر رشت اقدام به اخذ گواهی از سوی معاینه فنی کردیم و این گواهی تا تاریخ ۸ اردیبهشت ۹۴ اعتبار داشت.

عضو کمیسیون ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی تبصره یک ماده ۳۱ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی با اشاره به این که دو نوع بازرسی وجود دارد که یکی از آن‌ها ادواری و دیگری فنی است افزود: معاینه فنی به صورت ۶ ماهه است که برای ماشین‌های بالای ۱۰ سال به ۳ ماه کاهش یافته است.

نماینده وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در کمیسیون ناوگان طرحی به اجرا رسیده است گفت: این بحث مربوط به فراخوان اتوبوس‌های اسکانیا بوده به طوری که کل ماشین‌های اسکانیا در سیستم برون شهری که مشغول به فعالیت هستند باید به شرکت عقاب افشان برای کسب مجوز مراجعه می‌کردند.

وی با بیان این که شروع این بازدید از اتوبوس‌های اسکانیا بوده اظهار کرد: در پایان سال ۹۳ کل اتوبوس‌ها به این فراخوان جواب دادند به طوری که پس از آن موارد این چنینی که منجر به حادثه شود نداشتیم.

هدایتی با تاکید بر این که این فراخوان در حال اجرایی شده است گفت: ما بر اساس این نامه فراخوان اتوبوس‌های اسکانیا از خرداد سال گذشته شروع کردیم و بحث کنترل سیستم برق، سوخت رسانی، سیستم‌های ترمز و سیستم‌هایی که به نوعی بر کنترل اتوبوس تأثیر گذار هستند را مورد ارزیابی قرار دادیم و تا پایان سال نیز تمامی اتوبوس‌ها را به پایان خواهیم رساند.

نماینده وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که آیا شرکت هواپیمایی مجاز است که مسافران خود را با وسایل نقلیه دیگری به مقصد برساند گفت: علی رغم این که مسئولین سازمان هواپیمایی باید در این مورد پاسخگو باشد اما به نظر می‌رسد که این مورد یک مورد توافقی است.

مرندی مقدم: عدم توانایی راننده در کنترل خودرو در این حادثه محرز است/اتوبوس‌ها باید قبل از حرکت مورد بازرسی قرار بگیرند

وحید مرندی مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد نیز افزود: بر اساس اطلاعات پلیس ناجا توانستیم به اطلاعاتی دست یابیم.

وی علت وقوع حادثه را عدم توانایی راننده در کنترل خودرو دانست و بیان کرد: ما به استناد گزارش پلیس به این نتیجه دست یافته‌ایم.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد گفت: چنین برخوردهایی چاره ساز است اما به عنوان مسکن مجازات به حساب می‌آید.

وب با اشاره به این که هر هواپیمایی قبل از پرواز مورد بازرسی قرار می‌گیرد ادامه داد: در نامه ای به وزارت راه درخواست بازرسی از اتوبوس‌ها را قبل از حرکت داشته‌ایم به طوری که باید حلقه مفقوده را تکمیل کنیم.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد با اشاره به این که هر اتوبوسی که از پایانه حرکت می‌کند باید مورد بازرسی‌های اولیه قرار بگیرد افزود: در صورتی که کسی مجوزهای لازم را اخذ نکند باید از تردد خودرواش خودداری کرد.

مرندی مقدم ادامه داد: نکته ای که در حال حاضر مشاهده می‌شود این است که متأسفانه امروزه می‌بینیم که هر راننده دارای گواهینامه پایه یک سوار اتوبوس‌های جدیدی می‌شود که این اتوبوس‌ها به یک سری لوازم هوشمند مجهزند که حتماً باید راننده‌ها به این سیستم‌ها آشنا باشند. اگر راننده‌ها برای استفاده از این اتوبوس‌ها مهارت لازم را پیدا کنند عدم توانایی در کنترل وسایل نقلیه اتفاق نخواهد افتاد.

مرندی مقدم در پاسخ به این سؤال که موضع شما نسبت به اسکانیا چیست و آیا این که گفته می‌شود برخی افراد استانداردهای خودرو را تغییر می‌دهد درست است یا خیر گفت: متأسفانه زمانی که یک خودرو تعریف می‌شود استانداردهای لازم در آن لحاظ می‌گردد اما زمانی که خودرو ساخته شده و تحویل مصرف کننده شد و مصرف کننده به دلایل خاص سیستم‌های خودرو را تغییر می‌دهد و آن را از استاندارد خارج می‌کند.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد اظهار کرد: تغییر در سیستم استاندارد خودرو بخشی از تغییر در سیستم استاندارد خودرو نظارت آن از سوی مدیران فنی است و بخش دیگری نیز به کنترل‌هایی بر می‌گردد که توسط فراخوانی که اخیراً اظهار شده صورت می‌گیرد.

 حمیدی: راننده در کنترل وسیله نقلیه ضعیف عمل کرده است/همچنان شماره گذاری اسکانیا متوقف است

حمیدی رئیس پلیس راه راهور ناجا در ادامه برنامه با اشاره به این که مدارک ظاهری راننده و خودرو صحیح بوده است گفت: عدم توانایی راننده در کنترل خودرو در این حادثه محرز است.

حمیدی افزود: بحث معاینه فنی اتفاق می‌افتد و مدارک ظاهری آن نیز کنترل می‌شود و در خصوص این خودرو نیز باید گفت که خودرو از قبل نقص فنی نداشته اما باید بررسی کنیم که آیا خودرو در مسیر حرکت و شیب توانسته است خود را کنترل کند یا خیر.

رئیس پلیس راه راهور ناجا در ادامه در پاسخ به این که چرا بیشتر اوقات تقصیرها را گردن راننده‌ها می‌اندازیم گفت: بحث عامل انسانی یک بحث کلی است در صورتی که ما در خیلی از حوادث نقص خودرو و راه را می‌بینیم که صد درصد در شکل گیری حادثه نقش دارد و در این مورد نیز دلایل مختلف بروز حادثه در حال بررسی است اما آن چه که در خصوص این حادثه می‌توان قطع به یقین گفته شود این است که راننده نتوانسته وسیله نقلیه را کنترل کند.

حمیدی در خصوص استاندارد اسکانیا گفت: بعد از حوادث متعددی که برای اسکانیا اتفاق افتاد و بررسی علل بروز حوادث و شدت آسیبی که این خودروها داشتند شماره گذاری خودرو متوقف شد و بعد از آن اداره استاندارد، استانداردهای لازم را ارائه نکرد که این خودرو مجدداً بتواند شماره گذاری شود و به همین دلیل هم همچنان شماره گذاری این خودرو متوقف است و تا زمانی که استانداردها را ارائه نکند این توقف ادامه خواهد داشت.

زاهدی: شرکت عقاب‌افشان تأییدیه آزمون‌های تست پایداری و تست واژگونی را اخذ کرده است

در بخش دیگری از برنامه حسین ملک زاهدی مدیر عامل شرکت عقاب افشان( اسکانیا) در پاسخ به این سؤال که چرا اکثر حوادث رانندگی در خودروهای اسکانیا دیده می‌شود اظهار کرد:  مقدار آماری تصادفات را بر اساس آمار پایه و تعداد مسیرهای تردد و تعداد خودروها می‌سنجند و با توجه به این که بیشتر اتوبوس‌های در تردد در مسیرهای حرکتی بخش عمده ای از آن‌ها مربوط به اسکانیا است ما شاهد آمار بالایی از تصادفات در این خودروها هستیم. البته به نوعی شاید تصادفات مربوط به اسکانیاهای برجسته شده و بیشتر اخبار آن‌ها رسانه ای شده است.

ملک زاهدی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که آیا تولیدات شما استاندارد چهل و یک شصت را گرفته است یا خیر گفت: ما افتخار داریم که شرکت عقاب به عنوان اولین و تنها شرکت تولید کننده اتوبوس در ایران است که تأییدیه آزمون‌های تست پایداری و تست واژگونی را اخذ کرده است.

در ادامه این برنامه مقدم در تکمیل اظهارات زاهدی گفت: بر اساس بازدیدی که سال گذشته از اسکانیا داشتم این آزمون توسط شرکت ترکیه ای صورت گرفته بود و این فرمایش آقای ملک زاده که شرکت عقاب اولین شرکت دارای تأییدیه آزمون‌های تست پایداری و تست واژگونی است به نوعی درست است ضمن این که باید بگویم خوشبختانه یکی از واحدهای تولیدی توانسته است ملزومات برگزاری این آزمون را در داخل کشور فراهم کند.

در ادامه ملک زاهدی مدیر عامل شرکت اسکانیا در پاسخ به این سؤال که کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی که پرونده تصادفات اسکانیا را بررسی می‌کرد چند ایراد به برخی از تجهیزات این خودرو گرفته بود که از جمله آن می‌توان به مقاومت اتاق اسکانیا اشاره کرد و آیا شما این موضوع را قبول دارید یا خیر گفت: این اتوبوس‌ها با توجه به استانداردهایی که تعریف شده استاندارد لازم را پاس کردند ولی باید توجه داشت این استانداردها حداقل‌های مورد نیاز است و باید آن‌ها را با توجه به موقعیت نسبی حادثه سنجید./

نظر شما