شناسهٔ خبر: 65223 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در دیدار با خلبانان ایران‌ایر مطرح کرد

سرمایه انسانی بزرگترین سرمایه «هما»/ لزوم گسترش ناوگان و اصلاحات ساختاری در ایران‌ایر

دیدار وزیر راه و شهرسازی با خلبانان ایران‌ایر وزیر راه و شهرسازی، سرمایه انسانی را بزرگترین ثروت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» توصیف کرد و گفت: اقدامات متنوعی برای بهبود وضعیت معیشت خلبانان در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی،در دیدار با خلبانان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در ساختمان دادمان ضمن تجلیل از جایگاه والای خلبانان، با اشاره به برخی مشکلات معیشتی و دستمزدی این گروه گفت: ان شاءالله این ابر سیاه و این وضعیت پر تشویش خیلی زود از فراز ایران ایر سفر کند و دور شود.
اسلامی ادامه داد: هما یک شرکت با افتخار است، اما اکنون در موقعیت بدی قرار گرفته است. من خیلی متاسفم که هما در این مسیر قرار گرفت. شان هما این نبود که در این مسیر قرار بگیرد و عقب بیافتد. هما باید یکی از ایرلاین‌های قدرتمند منطقه غرب آسیا می‌بود، باید بشود و این کار را خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دشمن رشد و تعالی هما را بر نمی‌تابد و به انواع حیله ها و ترفندها برای ضربه به این شرکت استفاده می‌کند، گفت: نمی‌توان به اروپا و آمریکا اعتماد کرد. اعتماد در باور و ایمان ماست. اما هیچ امضایی از سوی آن‌ها اعتبار ندارد. مذاکره با بویینگ و ایرباس گواه این مدعی است. قرارداد با ایرباس و بوویینگ امضا شده و قرارداد ایرباس و ای‌تی‌آر اجرایی نیز شده است. اما به راحتی زیر امضا و قرارداد می زنند و به آن پایبند نمی‌مانند.

وی ادامه داد: زمانی که من در شورای عالی هواپیمایی کشوری بودم، به دکتر آخوندی نامه نوشتم که خرید هواپیما در این مقطع زمانی ضروری است و لازم است که ۱۰۰ فروند هواپیما خریداری شود. اما لازم است در هنگام خرید، تجارب گذشته مد نظر قرار گیرد. کسی به این نکته توجه نکرد. همان تجارب گذشته مجددا تکرار شد و به بن بستی وارد شدیم که پیش از آن سه یا ۴ بار وارد آن شدیم


خرید هواپیما برای هما ادامه مي يابد


وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌ریزی برای خرید هواپیما برای ایران‌ایر گفت: باید از تنوع ناوگان خودداری کنیم و در عین حال ناوگان پروازی خود را گسترش دهیم، شبکه پروازی پر رونقی داشته باشیم و با یک بازرگانی پرقدرت سهم خود را از بازار افزایش دهیم.
وی ادامه داد: باید هواپیما اضافه کنیم و اضافه خواهیم کرد. در مدت اخیر اقدام کردیم و مناسب‌ترین هواپیماهایی که در کوتاه ترین زمان ممکن به دستمان برسد را خریداری خواهیم کرد. من امیدوارم که سریعتر هواپیماهای جدیدی که هدفگذاری شده، هم برای برد بلند و هم برای برد متوسط وارد کنیم. هما باید ناوگان قدرتمند و کارآمدی داشته باشد که بتواند شبکه پروازی خود را گسترش دهد.

اسلامی در ادامه بر اهمیت نیروی انسانی تاکید کرد و گفت: نکته مهم نیروی انسانی است. همه افراد در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شان و منزلت خود را دارند. خلبانان اگر عملکرد خوب داشته باشند و درآمد شرکت در نقطه اوج باشد و بازدهی سرمایه بالا باشد، طبیعی است که پرداخت‌ها می‌تواند مناسب‌ صورت بگیرد.

وی ادامه داد: معاونت منابع انسانی هما باید بداند که منابع انسانی مهمترین ثروت و سرمایه هما هستند. بنابراین باید از برخوردهای نامحترمانه پرهیز کند.
اسلامي به مشکل حذف معافیت‌های مالیاتی خلبانان در مصوبه‌های پیشین مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود :اکنون در حال تهیه طرح ها و پيشنهاداتي هستيم که بتوانیم برای بحث مالیات بر حقوق خلبانان مجوز بگیریم تا به حالت اولیه خود بازگردد.
وزیر راه و شهرسازی به مشکل دستمزد کم خلبانان ایران‌ایر نسبت به سایر شرکت‌های هواپیمایی اشاره کرد و گفت: از شورای حقوق و دستمزد خواستیم که برای اصلاح دستمزد نیروهای متخصص هما طرح موضوع شود. افزایش دستمزدها در دستور کار ما هست و این حقی است که ما باید به عنوان مدیریت دنبال می‌کردیم.
اسلامی بر لزوم یکسان‌سازی دستمردهای ایران‌ایر با شرکت‌های هواپیمایی خصوصی تاکید کرد و افزود: طبیعی است که نمی توانیم در مورد دستمزد، با ایرلاین‌های خارجی رقابت کنیم. اما شان خلبان باید حفظ شود و دستمزدش با شرکت‌های خصوصی داخلی برابر باشد

وزير راه و شهرسازي بر لزوم تغییرات ساختاری در ایران‌ایر تاکید کرد و گفت: باید در هما جراحی انجام شود. نمی توان برای ۲۸ فروند هواپیما، حدود ۱۲ هزار نفر كارمند داشت، این غیر قابل ادامه است. حتما باید ساختار این شرکت تغییر کرده و سبکسازی صورت بگیرد. سبکسازی هم الزاما نه از جنس تعدیل نیروی انسانی، بلکه ساختار و چیدمان باید تغییر کند

وی ادامه داد: بنابراین به موازات مجوزهایی که باید از دستگاه‌های بالادستی برای اصلاح دستمزد هما اخذ کرد، اصلاح ساختار نیز باید صورت بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی مهاجرت خلبانان را معضل دانست و گفت: اگر خلبانی ایران را به علت بی احترامی ترک کرده است، من از او عذرخواهی می‌کنم و درخواست دارم که به کشور بازگردد و براي رفع مشكلات مالي آنها ابلاغي توسط معاون اول رئيس جمهور به بانك مركزي به منظور پرداخت تسهيلات توسط بانك‌ها به خلبانان صورت گرفته است.بنابراین اگر خلبانی به خاطر مشکلات مالی از کشور رفته است، از او درخواست داریم که به کشور بازگردد.
اسلامی به جنگ اقتصادی غرب علیه ایران اشاره کرد و گفت: ما در شرایط خاصی به سر می‌بریم. دشمن علاقه‌مند است که ببیند صنعت هوایی ایران متوقف شده است. خیلی از دعوت‌هایی که از خلبانان برای اشتغال در ایرلاین‌های خارجی می‌شود، بر اساس نیاز نیست؛ بلكه نقشه‌ای براي زمينگير كردن هوانوردی ایران است. 
وی افزود: این همان نقشه ای است که می‌گفت جمهوری اسلامی ایران چهل سالگی خود را نمی‌بیند. دقیقا در نقطه ای دست می‌گذارد که بر مردم فشار وارد می‌شود، بنابراین دعوت از خلبانان اتفاقی نیست.

وزیر راه و شهرسازی ضمن درخواست از خلبانان مهاجرت کرده برای بازگشت به ایران گفت: در شرایط کنونی باید به دشمن ثابت کنیم که ما ملت مستقل و با اقتداری هستیم و کشور خود را بدون وابستگی اداره می‌کنیم. نقشی که ایفا می کنیم، به صورت برجسته اقتدار ایرانی را نشان می‌دهد. باید بتوانیم کشور را از فضایی که برای ان به وجود آورده‌اند، عبور دهیم. این یک جنگ اقتصادی است.

اسلامی در پایان بر اهمیت حفظ ایمنی در پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» تاکید کرد و گفت: در هیچ شرایطی نباید ایمنی پروازها به مخاطره بیافتد. ایمنی در هما همیشه حرف اول را می‌زده، اکنون نیز اولویت است. ما باید تلاش کنیم که پرچم جمهوری اسلامی ایران و هما روز به روز بلندتر به اهتزار در بیاوریم و پیگیری کنیم که با افزایش قدرت پرواز، افزایش ناوگان و توسعه شبکه پروازی، به جایگاه شایسته خود برسیم.