شناسهٔ خبر: 65271 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد:

بنادر کشور مسیر توسعه منحصر به فردی را طی کردند/وجود فرصت رقابت با بنادر منطقه‌ای و همجوار/ ضرورت تقویت نرم افزارها در بنادر/ بندر چابهار؛ فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه را جذب کرده است

هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در ۴۰ سال گذشته بنادر کشور مسیر منحصر به فردی را طی کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هادی حق شناس درباره اینکه بنادر کشور با چه فرآیندی می‌توانند رشد بیشتری کنند اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی یک نهاد ارائه کننده خدمات است و زمانی می‌تواند عمل کرد بهتری از خود نشان دهد که با همسایگان خود در رقابت باشد. 

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی این فرصت را دارد که با بنادر منطقه‌ای و همجوار خود در رقابت باشد و عملکرد بهتری از خود به جای بگذارد. 

وی خاطرنشان کرد: در عین حال نکته‌ای که باید به آن توجه داشت وجود چالش‌هایی است که در مقوله جذب سرمایه‌گذار، پیمانکار و اپراتورهای خارجی وجود دارد که اگر این چالش‌ها و موانع مرتفع و برچیده شود و بتوان از اپراتورهای با دانش روز دنیا استفاده کرد قطعاً عملکرد بهتری در بنادر خواهیم داشت.

حق شناس اذعان داشت: در حال حاضر صرفاً به دلیل محدودیت‌های موجود که عوامل بیرونی دارد و از حیطه وظایف سازمان بنادر و دریانوردی خارج است نمی‌توان از این شرایط به نحوی مطلوب بهره برد.

وی تاکید کرد: امروزه بندری همچون جبل‌علی توسط اپراتورهای محلی اداره نمی‌شود، اگر ما نیز راهکاری داشته باشیم که کیفیت خدمات خود را بالا ببریم و هزینه خدمات را کاهش دهیم موفق عمل کرده‌ایم.

 وی با بیان اینکه امروزه با هندی‌ها در حال مشارکت هستیم و این مشارکت در مالکیت نیست، بلکه مدیریت و بهره برداری از بخشی از محوطه‌ها است و بخشی از سرمایه گذاری اپراتوری در یک برهه زمانی محدود واگذار شده است، اذعان داشت: این مسئله موجب خواهد شد کالا از چابهار به افغانستان منتقل شود و کالای کشور افغانستان نیز از چابهار عبور کند تا به جای اینکه بنادر دیگر این کالا جذب کنند، توسط چابهار این فرصت مدنظر قرار گیرد.

حق شناس تاکید کرد: همان‌گونه که مطلع هستید اقتصاد شامل سه بخش خدمات، صنعت و کشاورزی است و در حال حاضر ۷۰ درصد اقتصاد دنیا خدماتی است و ما می‌توانیم با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مختلف کشور، با ارائه خدمت در حوزه کالا و مسافر خارجی موجبات بهبود وضعیت اقتصادی کشور را رقم بزنیم؛ هرچند تحقق این هدف مشروط بر آن است که خدمات ارائه شده در در سطح استانداردهای جهانی باشد.

وی افزود: خوشبختانه ما توانسته‌ایم طی ۴۰ سال اخیر به نحو مطلوب در مورد زیرساخت‌های بندری و دریایی خود کار کنیم. 

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: نقطه ضعف ما به تقویت حوزه نرم‌افزارها باز می‌گردد چراکه به نحوی مطلوب عمل نشده است و به همین دلیل پیشرفت مورد انتظار  به دست نیامده است.

حق شناس گفت: در ۴۰ سال گذشته بنادر کشور مسیر منحصر به فردی را طی کردند و این مسیر خارج از سیاست‌های دولت‌ها نبوده و این سیاست دولت‌هاست که متأثر از عملکرد بنادر است.

نظر شما