شناسهٔ خبر: 6528 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

پيام وزير راه و شهرسازي به مراسم بزرگداشت روز معمار

معماری و شهر ايرانی تجلی‌گاه مفهوم توسعه پايدار است/ آثار نخبگان به مثابه چراغی فراروی مسير معماران جوان است

آخوندی امضا وزيرراه و شهرسازي با اشاره به اينكه معماري و شهر ايراني عرضه كننده ارزشمند‌ترين مصاديق تعامل با طبيعت در همسويي با ويژگي‌هاي فرهنگي و اعتقادي و تجلي‌گاه مفهوم توسعه پايدار در شهر و معماري است، اظهار داشت: بي‌ترديد آثار نخبگان جامعه حرفه‌اي در اين راستا به مثابه چراغي فراروي مسير معماران جوان است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازي، عباس آخوندي در پيامي به مراسم نهمين دوره يادمان و جايزه معماري ˝ميرميران˝ و بزرگداشت روز معمار كه عصر روز چهارشنبه در خانه هنرمندان برگزار شد، بيان داشت: شهر و معماري ايراني به عنوان بخشي از مهم‌ترين مظاهر فرهنگي سرزمين ايران و در پي استمرار هزاران ساله فرهنگ ايراني در هماهنگي با انديشه معنوي ايرانيان و ديدگاه آنان نسبت به هستي و انسان و هم‌نوايي با الگوهاي ويژه فرهنگي انسان ايراني و طبيعت متنوع سرزمين ايران مصاديق ارزشمندي از نحوه تعامل انسان با طبيعت و فرهنگ را به منصه ظهور رسانده است.

در اين پيام كه توسط فرزانه صادق مال واجرد مدير كل دفتر طراحي و معماري معاونت معماري و شهرسازي قرائت شد، آمده است: نگاه ويژه ايرانيان به طبيعت متأثر از فضاي انديشه ايراني- اسلامي همواره موجب تعاملي كمال‌گرايانه ميان شهر و معماري با طبيعت بوده است. طبيعت به عنوان مظهر بي‌بديل آفرينش الهي در خلق مظاهر فرهنگي ايراني و از آن جمله آثار معماري و شهرسازي، الهام‌بخش معماران ايراني بوده و مصاديق گوناگون تعامل مكمل ميان شهر و معماري با طبيعت در گستره‌اي از مفاهيم معنوي و مادي، از شكل‌گيري باغ ايراني به عنوان نمونه اين جهاني بهشت موعود تا توجه به مختصات بستر طبيعي در تكوين شهر و معماري قابل بازيابي است. با اين شرح، معماري و شهر ايراني عرضه كننده ارزشمند‌ترين مصاديق تعامل با طبيعت در همسويي با ويژگي‌هاي فرهنگي و اعتقادي و تجلي‌گاه مفهوم توسعه پايدار در شهر و معماري است.

وزير راه وشهرسازي در ادامه بيان داشت: معماري ايراني به واسطه موقعيت خاص سرزمين ايران در جغرافياي جهاني و از سوي ديگر در هماهنگي با خصلت كمال‌گراي ايرانيان همواره پذيراي نوآوري‌ها و ابتكارات در شكل‌دادن به فضاي معماري بوده است ليكن در سنت تاريخي تكامل معماري ايراني هر‌گونه نوآوري و ابتكار در دستگاه معماري ايراني هم‌نوا با ويژگي‌هاي فرهنگي و طبيعي سرزمين ايران قرار گرفته و عرضه مي‌شده است.

وي تصريح كرد: اهتمام معماران ايراني در اين راستا عامل اساسي استمرار هويت معماري ايراني در عين تكامل و بهره‌گيري آن از پديده‌هاي نوين در طول هزاره‌ها بوده است. امري كه امروزه غالبا در سايه تسلط ابداعات فني بر وجوه فرهنگي معماري و از سوي ديگر پذيرش بي‌چون و چراي دستاوردهاي حاصل از تمدن‌هاي ديگر با سرزمين ما مغفول مانده، در اين راستا رسالت معماران ايراني در دوره معاصر در جهت كشف و بهره‌مندي از تجارب هزاران ساله اندوخته در گوشه گوشه اين سرزمين در باب نحوه تعامل شهر و معماري با بستر طبيعي، فرهنگي و تاريخي و از سوي ديگر بهره‌گيري از دانش و فن روز و مواجه خلاق و فعال از طريق ايجاد تعامل بين فرآيندهاي جهاني و محلي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

وزير راه و شهرسازي در پايان پيام خود به مراسم نهمين دوره يادمان و جايزه معماري ˝ميرميران˝ و بزرگداشت روز معمار آورده است: بي‌ترديد آثار نخبگان جامعه حرفه‌اي در اين راستا به مثابه چراغي فراروي مسير معماران جوان بوده و بيانگر مسئوليت خطيري است كه زندگي حرفه‌اي زنده‌ياد مهندس سيد‌هادي ميرميران، نمودي ارزشمند از تلاش متعهدانه در جهت انجام آن است. در سالگرد درگذشت سيدهادي ميرميران، ياد استاد نام‌آشناي عرصه معماري ايران را گرامي داشته و تلاش‌هاي ارزشمند بنياد معماري ميرميران در راستاي اعتلاي شهر و معماري معاصر را ارج مي‌نهيم.

مراسم نهمين دوره يادمان و جايزه معماري «ميرميران» و بزرگداشت روز معمار، چهارشنبه ۲ ارديبهشت، با حضور دكتر پيروز حناچي معاون شهرسازي و معماري، دكتر محمود گلابچي، دكتر ديبا، دكتر ايرج اعتصام، دكتر شهاب كاتوزيان و عباس كيارستمي در تالار استاد جليل شهناز خانه هنرمندان ايران برگزار شد.

معاون شهرسازي و معماري وزارت راه و شهرسازي در اين مراسم ضمن تقدير از برگزاري جايزه معماري ميرميران، به بيان خاطراتي از زنده‌ياد مهندس ميرميران پرداخت و به تپه‌هاي عباس‌آباد به عنوان يكي از يادگاري‌هاي او براي شهر تهران اشاره كرد.

در پايان اين مراسم، با حضور اعضاي هيئت داوران نهمين جايزه معماري ميرميران، دكتر ايرج اعتصام، دكتر داراب ديبا، دكتر علي‌اكبر صارمي، دكتر شهاب كاتوزيان، مهندس سيد‌عليرضا قهاري، دكتر محمود گلابچي، مهندس حميد ميرميران و استاد عباس كيارستمي، فريار جواهريان و پيروز حناچي و محمد جعفر عليزاده معاونان وزير راه وشهرسازي از برندگان تجليل شد.

نظر شما