شناسهٔ خبر: 65390 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد

بررسی طرح ویژه ساماندهی تپه‌های سنندج

فرزانه صادق مالواجرد طرح ویژه ساماندهی تپه‌های سنندج با رویکرد سازمان‌دهی فضای سبز و باز، ایجاد عرصه‌های عمومی و توجه به مناظر طبیعی با حضور معاون معماری و شهرسازی و اعضای کمیته فنی ۳ و همچنین نمایندگانی از دانشگاه کردستان بررسی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، طرح ویژه ساماندهی تپه‌های سنندج با رویکرد سازمان‌دهی فضای سبز و باز، ایجاد عرصه‌های عمومی و توجه به منظرطبیعی، با حضور معاون معماری و شهرسازی، اعضای اصلی کمیته فنی ۳ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، نمایندگان مدیریت شهری استان و نیز نمایندگان دانشگاه کردستان به عنوان مشاور طرح در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی بررسی شد.

فرزانه صادق‌مالواجرد معاون معماری و شهرسازی در بیان پیشینه این مطالعه و طرح ویژه‌ای که در دانشگاه کردستان در دست تهیه است، توضیح داد: پیرو پیشنهاد کمیته راهبری نقشه راه شهرهای استان کردستان در سال ۱۳۹۴، موضوع «ساماندهی، حفاظت و احیای تپه‌ها و چشمه‌ها در منظر طبیعی شهر سنندج» در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در تاریخ ۹۵.۱۲.۲ تصویب و بر تهیه طرح ویژه ساماندهی تپه های شهر سنندج تاکید شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که نحوه شرح خدمات‌نویسی برای طرح ویژه ساماندهی تپه‌های شهر سنندج با چالش‌هایی نیز همراه بود زیرا بیش از آنکه یک طرح موضعی باشد، به دلیل تاثیر آن در سازمان فضایی شهر سنندج، طرحی موضوعی محسوب می‌گردد، افزود: مطالعه و طرحی که توسط دانشگاه کردستان تهیه شده، پیشرفت خوبی داشته است و امیدواریم با حضور آقای ملکی مدیرکل راه و شهرسازی استان که همزمان معاون عمرانی استانداری نیز هستند این طرح در اجرا با قوت بیشتری دنبال شود.

صادق‌مالواجرد ادامه داد: طرح ویژه در تلاش است تا از تپه‌های سنندج به نحو قابل قبولی در جهت ارتقای کیفیات محیطی و نقش‌انگیزی تپه‌ها درتعامل با شهر بهره برده و ضوابط و مقرراتی را تدوین کند که آن ضوابط و مقررات بتوانند کمبودهای طرح‌های جامع و تفصیلی را برطرف کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در طرح ویژه‌ای که در کمیته فنی ۳ مطرح شد دو نکته مورد توجه قرار گرفته است که شامل توجه به دغدغه‌های مردمی و همراهی آنها در طرح و همچنین وجود تعامل مطلوب مدیریت‌شهری است که اعلام نموده اند پس ازتصویب طرح ویژه در شورای عالی شهرسازی ومعماری، حمایت‌های لازم را برای اجرایی کردن آن، خواهند داشت.

گفتنی است طرح فوق، پس از بررسی و تصویب در کمیته فنی ۳، برای تعیین تکلیف نهایی، در دستور کار شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران قرار خواهد گرفت.

در این نشست، مشاور طرح از دانشگاه کردستان به توضیح در مورد فرایند طرح و جزییات آن پرداخت. بر اساس اعلام مشاور، طرح در هفت فصل که شاملِ مطالعات پایه، مبانی نظری، مطالعات تپه‌های داخل محدوده و خارج محدوده، ارزیابی و تحلیل، تدوین طرح و پیشنهادهای حوزه اجرای طرح است، تدوین شده است.

طرح ویژه ساماندهی تپه‌های سنندج از جنبه‌های منظر و چشم‌انداز، عمومی و اجتماعی و اکولوژی و زیست‌محیطی، به بیان مساله پرداخته و اهداف و راهکارهای همچون، جبران کمبود سرانه فضای سبز، تبدیل تپه ها به فضاهای عمومی، جلوگیری از تصرف تپه¬ها، عدم خصوصی سازی تپه¬ها و تقویت منظرعینی و ذهنی شهررا در راستای ارتقای کیفیت حیات مدنی در شهر سنندج، دنبال می‌کند.

مطابق مطالعات صورت گرفته توسط مشاور طرح، مساحت کل شهر ۴۲۷۷ هکتار، کل تپه های داخل محدوده ۶۰ تپه، تپه های بارگذاری شده ۳۳ تپه و تپه های مورد نظر که باید صیانت شوند ۲۷ تپه عنوان شد. بر همین اساس، مساحت کل تپه ها ۱۵۶۶ هکتار معادل ۳۶.۶ درصد شهر، و مساحت تپه‌های موردمطالعه ۹۰۷ هکتار معادل ۲۱.۲ درصد شهر مطرح شده است.

در طرح ویژه ساماندهی تپه های شهر سنندج، ضمن انجام سنجش وضعیت در تمامی ابعاد تاثیرگذاربر طرح، به گونه شناسی تپه ها پرداخته شده، و پیشنهادهای طرح نهایی، متناسب با ویژگی‌های خاص هر تپه ارائه خواهد شد.

گفتنی است  در این نشست، علاوه بر حضور اعضای اصلی کمیته تخصصی؛ سیدمحمد بهشتی، محسن حبیبی، مجید مخدوم، زهرا اهری، مروارید قاسمی، نمایندگان سازمان‌ها و شرکت‌های مرتبط همچون وزارت کشور، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سازمان پدافند غیرعامل و انجمن صنفی مهندسان مشاور، نمایندگانی از مدیریت شهری استان، حضور به هم رساندند و به ارایه نقطه نظرات خود در ارتباط با زوایای مختلف، طرح ویژه ساماندهی تپه‌های سنندج، پرداختند.

نظر شما