شناسهٔ خبر: 65431 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین گفت؛

نظارت عالیه در ۳۰ درصد ساخت و سازهای استان قزوین صورت می‌گیرد

مهندسی قزوین رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین گفت: ۴۲۰ مهندس در قزوین صلاحیت حرفه‌ای دارند ولی تنها در ۳۰ درصد ساخت و سازهای استان نظارت عالیه می‌شود که سال آینده این وضعیت بهتر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین, رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گفت: ۴۲۰ مهندس در قزوین صلاحیت حرفه ای دارند و در ۳۰ درصد ساخت و سازهای استان نظارت عالیه می شود که سال آینده این وضعیت بهتر خواهد شد.

نشست خبری مشترک مدیرکل راه و شهرسازی و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با محور توسعه مهندسی و نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان روز چهارشنبه در اداره راه و شهرسازی قزوین برگزار شد.

سید کاظم مجابی در این نشست گفت: تلاش می‌کنیم با تعامل دستگاه‌های اجرایی نقش مهندسی در ساخت و سازها پر رنگ شود.

وی بیان کرد: در استان قزوین بیش از ۱۰ هزار مهندس در سازمان نظام مهندسی ساختمان عضویت دارند که تعداد ۴۲۰ مهندس دارای صلاحیت حرفه‌ای هستند.

مجابی با اشاره به وجود برخی ایرادات در مسکن مهر تصریح کرد: بدیهی است میزان هزینه‌ای که در ساخت و سازها می‌شود در میزان کیفیت آنها تأثیرگذار است و بدیهی است در مسکن مهر به دلیل هزینه صورت گرفته که در زمان خود هم بسیار پایین بوده است ایراداتی دیده می‌شود اما در مجموع نسبت به سایر استان‌ها از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی گفت: متناسب با هزینه ساختمان نوع نظارت فنی صورت می‌گیرد اما در نظارت دقیق جدی هستیم.

نظارت بر ساخت و ساز کامل و جامع نیست

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین یاد آور شد: در ساخت و سازهای جدید نظارت جدی خواهیم کرد هر چند در حال حاضر تمام ساخت و سازها نظارت صد درصدی نمی‌شود اما رویکرد ما دقت در همه امور است.

مجابی گفت: باید در ساخت واحدهای یک طبقه تا بلند مرتبه سازی نظارت‌ها جدی باشد و ایمنی ساختمان مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: با تأسیس دفتر نظام مهندسی در نقاط مختلف و استفاده از مصالح استاندارد و مرغوب تلاش می‌کنیم کیفیت ساخت و سازها بیشتر شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین اظهار داشت: در بیش از ۱۰ درصد ساختمان‌ها نظارت کلی و در ۳۰ درصد ساخت و سازهای استان نظارت عالیه صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: ماده ۳۴ رعایت مقررات معماری و شهرسازی هم اهمیت دارد و از سال آینده صرفه جویی در انرژی جدی است چون هدر رفت انرژی در ساختمان‌ها زیاد است.

مجابی گفت: شاخص‌های ساخت و ساز متعدد است اما به سمتی می‌رویم که بهبود کیفی محقق شود و انتظار داریم ترویج ساخت و ساز مهندسی توسط رسانه‌ها جدی گرفته شود.

وی تصریح کرد: مسائل بهداشت و سلامت، کیفیت فنی مقررات ملی ساختمان مورد توجه است و در این راستا نظام نامه مشاوره مهندسی هم تدوین شده است.

نظر شما