شناسهٔ خبر: 65492 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:

تشریح اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی پروازهای نوروزی/ نوسازی و گسترش ناوگان هوایی در دستور کار قرار دارد/ تامین سرمایه در گردش ایرلاین‌ها برای حذف پروازهای چارتری

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح اقدامات این وزارتخانه برای ساماندهی پروازهای نوروزی گفت: تامین سرمایه در گردش برای ایرلاین‌ها از طریق نظام بانکی در دستور کار قرار دارد تا پروازهای چارتری کاهش یابند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی شب گذشته در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، ضمن تبریک نوروز و میلاد جوادالامه (ع) با اشاره به افزایش نرخ بلیت هواپیما در سال ۹۷ تحت تاثیر نوسانات ارزی گفت: تغییر محسوس نرخ بلیت هواپیما در سال ۹۷ نسبت به سال گذشته ناشی از نوسانات ارزی و تاثیر آن بر بخش ارزبر صنعت هواپیمایی بوده است.

وی ادامه داد: از آنجا که ارز دریافتی شرکت‌های هواپیمایی از دولتی به ارز نیمایی تغییر پیدا کرده. قیمت بلیت هواپیما نیز به همان نسبت در سال جاری افزایش پیدا کرد، اما قیمت بلیت هواپیما در ایام نوروز افزایش پیدا نمی‌کند و ملاک محاسبه قیمت بلیت هواپیما در ایام نوروز، قیمت‌های آذرماه است.

اسلامی با اشاره به اینکه در سال جاری تعداد هواپیماهای فعال در کشور نسبت به سال گذشته کاهش پیدا نکرده، گفت: تعداد صندلی پروازی و مجوز پروازهای داخلی و خارجی که توسط سازمان هواپیمایی کشوری صادر شده نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است. البته این مساله که چند درصد از این مجوزها تبدیل به پرواز می‌شود، مشخص نیست و باید منتظر عملکرد شرکت‌های هواپیمایی باشیم.

این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به آنکه ۳ فروند ایرباس جدید الورود شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در حال طی مراحل ثبت و آماده‌سازی برای ورود به عملیات پروازی هستند، افزود: در این دوره صحبت و مذاکره‌ای برای خرید هواپیمای سوخو نشده و مذاکرات انجام شده مربوط به دوره‌های پیش است. در گذشته تعدادی از ایرلاین‌ها با شرکت سوخو مذاکره کرده بودند و قرار بر آن بود که تعدادی از این هواپیماها به صورت اجاره‌ای وارد ناوگان شوند و مورد استفاده آزمایشی قرار بگیرند تا بر اساس ارزیابی عملکرد این هواپیما، برای خرید آن تصمیم گیری شود. که البته این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: تامین هواپیما یک جریان زنده و فعال است و ما همواره باید برای توسعه ناوگان اقدام کنیم. ۱۶ شرکت فعال ما همواره به دنبال تکمیل ناوگان خود هستند، چون به هر صورت عمر خدمتی تعدادی از هواپیماها تمام می‌شود که باید با هواپیماهای دیگر جایگزین شوند. سوخو نیز یکی از گزینه‌هایی است که ایرلاین‌ها باید راجع به آن تصمیم‌گیری کنند. وزارتخانه در این اقدام مداخله نمی‌کند، اما از تمام شرکت‌ها پشتیبانی می‌کنیم که بتوانند هواپیما ابتیاع کرده و در ناوگان خود استفاده کنند.

اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای حذف بلیت چارتر

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به طرح اقدامات این وزارتخانه برای حذف فروش پروازهای برنامه‌ای شرکت‌های هواپیمایی به صورت چارتر پرداخت و با اشاره به اینکه فروش بلیت هواپیما به صورت چارتری سه علت عمده دارد، گفت: علت اول فروش بلیت‌ها به صورت چارتری این است که تعدادی از شرکت‌ها فاقد نظام فروش بلیت هستند، یعنی نظام سخت‌افزاری و نرم افزاری برای فروش بلیت به صورت برنامه‌ای در اختیار ندارند.

وی ادامه داد: نکته دوم بحث تامین نقدینگی است. از آنجا که تعدادی از ایرلاین‌ها نقدینگی مورد نیاز را در اختیار نداشتند، صندلی‌های خود را در اختیار چارترکنندگان قرار می‌دادند که بتوانند از طریق فروش زیر قیمت و دریافت پول نقد، هزینه‌های خود را تامین کنند.

اسلامی فروش بلیت چارتر برای تامین نیاز تورهای گردشگری را یک ضرورت و عامل سوم وجود نظام چارتر در کشور دانست و گفت: شرکت‌هایی که بسته‌های گردشگری و تور عرضه می‌کنند، نیاز به استفاده از خدمات چارتر دارند و بیشترین فراوانی فروش بلیت چارتر به این منظور در مسیرهای مشهد مقدس، عتبات عالیات و جزیره کیش است.

این عضو کابینه تدبیر و امید، هدف وزارت راه و شهرسازی را حذف علل اول و دوم فروش بلیت چارتر توصیف کرد و افزود: طبق دستورالعمل ابلاغ شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، همه شرکت‌های هواپیمایی ملزم شدند سامانه فروش بلیت خود را تا یکم اسفند طراحی و اجرایی نمایند. طبق این الزام پس از تاریخ یکم اسفند، آن دسته از شرکت‌های هواپیمایی که از سامانه فروش بلیت برنامه‌ای برخوردار نیستند، باید از سامانه سایر شرکت‌های استفاده کنند تا دیگر بلیت برنامه‌ای خود را به صورت چارتری به فروش نرسانند.

وی ادامه داد: مشکل تامین نقدینگی شرکت‌های هواپیمایی نیز در دولت مطرح شده است. بر همین اساس معاون اول رییس جمهوری دستوراتی به بانک مرکزی داد و بانک مرکزی نیز بانک‌های عامل را موظف کرد که سرمایه در گردش در اختیار ایرلاین‌ها قرار دهد تا این شرکت‌ها نقدینگی مورد نیاز خود را از سیستم بانکی تامین کنند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فروش آن دسته از بلیت‌های چارتری که از جنس تور نیستند، باید حذف شود، گفت: اگر غیر از عوامل یاد شده، علت دیگری برای ارائه پروازهای برنامه‌ای به صورت چارتر وجود داشته باشد، قابل قبول نیست و با آن شرکت برخورد خواهد شد. اکنون طبق آمار ارائه شده توسط سازمان هواپیمایی کشوری، به جز سه شرکت که نتوانستند سیستم فروش برنامه‌ای خود را ایجاد کنند، باقی شرکت‌ها از این دستورالعمل تبعیت کردند و با آن سه شرکت نیز برخورد شده است.

اسلامی ادامه داد: نکته مهم این است که جریان پروازهای چارتری رو به اصلاح است. به عنوان مثال ایران‌ایر که یک شرکت دولتی است، تمام پروازهای چارتری خود را لغو کرده است. یا شرکت‌های کوچک دیگر نیز، با کمک سایر شرکت‌ها این نقیصه را برطرف کرده‌اند. اگر این شرکت‌ها بلیت خود را با کمک آژانس‌ها ارائه می‌کنند نیز، باید از قواعد فروش بلیت برنامه‌ای تبعیت کنند. یعنی قیمت بلیت نباید بیش از قیمت‌های مجاز باشد، و بلیت شامل شرایط کنسلی نیز بشود.  در بلیت چارتر، امکان مرجوع کردن قیمت بلیت در صورت انصراف مسافر از سفر وجود ندارد و این بزرگترین مشکل پروازهای چارتری است.

فروش بلیت با قیمت بالاتر از سقف تعیین شده تخلف است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اکنون برای قیمت بلیت هواپیما سقف تعیین شده است، گفت: قیمت بلیت هواپیما با استفاده از مکانیزم عرضه و تقاضا و اما در یک بازه مشخص تعیین می‌شود. بررسی عملکرد شرکت‌های هواپیمایی نشان می‌دهد که نواسانات قیمت بلیت هواپیما، از سقف تعیین شده بالاتر نرفته است.

وی ادامه داد: انجمن شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری مکلف به کنترل قیمت بلیت هواپیما هستند. سقف و کف قیمت بلیت هواپیما اکنون هم در سایت انجمن شرکت های هواپیمایی و هم در سایت سازمان هواپیمایی کشوری قرار دارد. از سوی دیگر لازم است که تاکید شود مردم حتما بلیت خود را از مراکز مجاز خریداری کنند. بسیاری از مراجعی که در فضای مجازی برای فروش بلیت فعالیت می‌کنند، دارای مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری نیستند.

اسلامی با اشاره به اینکه فروشنده بلیت هواپیما حتما باید یک مرکز مجاز باشد، گفت: مراکز مجاز فروش بلیت هواپیما در سایت هواپیمایی کشوری معرفی شده‌اند. البته این سازمان وظیفه دارد که مراکز غیرمجاز را شناسایی کرده و با آن‌ها برخورد کند و تاکنون این اقدام را انجام داده است. این  برخورد با هماهنگی مرجع قضایی انجام می‌شود.

این عضو کابینه دوازدهم با بیان اینکه منطق تعیین قیمت بلیت هواپیما بر اساس قانون عرضه و تقاضا است، افزود: وقتی تقاضا پایین است، قیمت نیز پایین است، چراکه شرکت در این حالت به دنبال جذب تقاضا است. وقتی تقاضا بالا می‌رود، قیمت نیز افزایش پیدا می‌کند. با این حال فروش بالاتر از سقف مجاز تخلف است و اگر کسی بلیت خود را بالاتر از سقف خریداری کرده است، شرکت موظف است این مبلغ را بازگرداند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال سقف مجاز برای پرواز مشهد مشهد، در کلاس بیزینس ۶۰۰ هزار تومان و کف آن ۲۰۰ هزار تومان است. اما باید توجه داشت که قیمت بلیت بسته به نوع هواپیما، نوع صندلی، ساعت پرواز و ... نوسان دارد.

اسلامی با اشاره به وجود دستورالعمل حقوق مسافر در شرایط تاخیر پروازها گفت:  تاخیر از ۲ ساعت تا ۴ ساعت یک نوع تکلیف و تاخیر بالاتر از ۴ ساعت تکلیف شدیدتری برای ایرلاین ایجاد می‌کند. نکته مهم این است که مردم برای احقاق حقوق خود مراجعه و مطالبه کنند. وظیفه ما وضع مقررات برای رعایت حقوق مسافر و نظارت بر آن است. اگر مراجعه‌ای برای احقاق حقوق مسافر وجود نداشته باشد فرض بر این است که شکایتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: تاخیر همیشه قابل کنترل نیست، به عنوان مثال در دو روز گذشته، تاخیرهای بسیاری به خاطر شرایط آب و هوایی به پروازها تحمیل شد. این تاخیر خارج از کنترل است. اما در هر صورت شرکت هواپیمایی موظف است در صورت بروز تاخیر،  حقوق مسافر را رعایت کند و کمترین این حقوق اطلاع‌رسانی به مسافر است.

اسلامی همچنین درباره نظارت برای کاهش تاخیرها در پروازهای نوروزی گفت: در نوروز پیش رو نظارت قوی‌تری برای کاهش تاخیرها در پروازهای نوروزی و همچنین احقاق حقوق مسافر در صورت بروز تاخیر انجام خواهد شد.

 

نظر شما