شناسهٔ خبر: 65756 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

حضور وزير راه و شهرسازی در مناطق سیل‌زده‌ گلستان/ خسارت۱۰۰۰ ميليارد ريالي به جاده‌های گلستان/ آسيب جدی به ۱۷ هزار و ۸۰۰ خانه مسکونی

وزیر وزير راه و شهرسازي امروز نيز همراه رییس جمهوری در مناطق سیل‌زده استان گلستان حضور يافت و ضمن بازديد هوايي از منطقه، به بررسي اقدامات صورت گرفته و موارد مورد نياز پرداخت.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه وشهرسازي، محمد اسلامي روز چهارشنبه پس از ورود به استان گلستان، به همراه رییس جمهوری در روستای چن‌سبلی در شهرستان آق قلا حضور يافتتا از مناطق سیل‌زده این استان بازدید کند. این در حالی است که میزان خسارات وارده به راه‌ها و ابینه فنی در اثر رانش زمین و سیل در محورهای استان گلستان بیش از ۱۰۰۰ میلیارد ريال برآورد مي‌شود.

به گزارش خبرنگار ما، بارش شدید باران ۲۸ و ۲۹ اسفند 1397 وو بارش‌های نخستین روز‌های سال جدید در  استان گلستان باعث سر ریز شدن سد گلستان در گنبدکاووس، سد بوستان در کلاله و سد وشمگیر در آق قلا شد که به دنبال آن سیل از شرق استان آغاز و با طغیان رودخانه های گرگان رود، چهل چای، قره سو و اوغان بخش های وسیعی از شمال و غرب استان گلستان را نیز به زیر آب بردبر اثر این سیل و برابر آخرین آمار تاکنون به ۱۷ هزار و ۸۰۰ خانه مسکونی مردم گلستان خسارت جدی وارد شده که دست کم ۲ هزار و ۸۰۰ واحد آن نیازمند نوسازی است  و به  شهرهای آق قلا، گُمیشان، گنبد، سیمین شهر و بسیاری از روستاهای این مناطق گلستان بیشتر از سایر نقاط استان بر اثر وقوع سیل آسیب جدی  وارد شد.

گزارش‌ها حاکی از ان است که سیل باعث تلف شدن ۲ هزار و ۲۰۰ راس دام سبک، ۲۰ راس دام سنگین و اسب و افزون بر ۷۰۰ هزار قطعه مرغ، نابودی بخش‌های وسیعی از مزارع و باغات، مرغداری‌ها، دامداری‌ها و مراکز آبزی‌پروری و خسارت یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی به زیرساخت‌ها و حوزه تاسیسات آبی و بیکار شدن ۳ هزار نفر به سبب تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی شد.

همچنین سیل باعث رانش زمین به طول بیش از ۱۱ کیلومتر موجب انسداد محورهای آزادشهر- خوش‌ییلاق - شاهرود و گرگان- توسکستان – شاهرود  و در ۸ نقطه با ریزش سنگ و در بیش از ۵ نقطه رانش زمین شد که رانش و ریزش سنگ موجب کاهش عرض محور و در نهایت انسداد کامل محور شد. همچنین بر اثر سیل، و آب‌بردگی در مسیرهای فوق، خسارات شدیدی به زیرساخت‌های محور مواصلاتی وارد و موجب انسداد گردید، علاوه بر محورهای یادشده در چهار محوراصلی و فرعی و ۱۳ محور روستایی بر اثر رانش، ریزش، آب گرفتگی و سیل جمعا به طول ۵۰ كیلومتر مسدود شد.

به گفته مسئولان استان گلستان بر اثر وقوع سیل تاکنون حدود ۱۰۰۰ میلیارد ریال خسارت به این استان وارد شده است.

بر اساس این گزارش، در تمامی محورها حادثه دیده عوامل راهداری همچنان به‌طور شبانه روزی با استفاده از ۲۱۰ دستگاه ماشین آلات راهداری  و۴۲۰ نفر پرسنل مشغول انجام عملیات باز گشایی و امدادرسانی هستند.

گفتنی است: استان گلستان بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع مساحت و حدود یک میلیون و 900 هزار نفر جمعیت دارد و اقتصاد آن بر کشاورزی متمرکز است.