شناسهٔ خبر: 65815 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی:

کشتی غرق شده در بندر شهید رجایی آلودگی زیست محیطی نداشت/ سیل به بنادر اصلی کشور آسیب نرسانده است

هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: درخصوص کشتی غرق شده در بندر شهید رجایی پیگیر انجام فرآیند حقوقی آن بابت خروج آن از دریا هستیم و خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده هیچگونه آلودگی در سطح دریا به وجود نیامده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هادی حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر درخصوص آخرین وضعیت کشتی کانتینری تحت پرچم کوموروس که روز ۲۸ اسفند در اسکله ۲۵ بندر شهیدرجایی غرق شد، اظهار کرد: همان‌طور که پیش از این هم اعلام شد مالک و بیمه این کشتی خارجی است،برهمین اساس طبق کنفوانسیون استخراج مغروقه‌ها باید یک فرآیند حقوقی سپری شود.

وی ادامه داد: روز پنجشنبه گذشته هم با نماینده مالک کشتی و بیمه جلسه‌ای داشتیم که فرآیند حقوقی انجام گرفته و با تفاهمی که به زودی خواهیم داشت خارج شدن کشتی انجام می‌شود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بابت آلودگی احتمالی به وجود آمده بعد از واژگونی این کشتی در اسکله بندر شهید رجایی و خسارت به وجود آمده، گفت: خوشبختانه تا این لحظه آلودگی جدی نداشتیم، چون بلافاصله بعد از این اتفاق کشتی با بوم و اسکیمر که از جمله ابزار مهم مهار آلودگی است، کنترل شده و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

وی افزود: درخصوص خسارت به وجود آمده بابت غرق شدن این کشتی هنوز برآوردی صورت نگرفته و تا زمان خارج شدن کشتی نمی‌توان برآوردی از آن داشت. در این زمینه اگر امور حقوقی آن سریع‌تر تعیین و تکلیف شود خروج کشتی بیش از یک ماه طول نمی‌کشد.

حق‌شناس در پاسخ به سوالی در زمینه میزان سفرهای نوروزی در بنادر کشور، گفت: در نیمه نخست سفرهای نوروزی که روز دوشنبه گذشته به پایان رسید با توجه به شرایط جوی به وجود آمده در کشور کمی شاهد کاهش سفرها بودیم، اما با توجه به اطلاعاتی که طی دو روز گذشته به دست‌مان رسید به نظر می‌رسد در نیمه دوم سفرها شاهد افزایش گردشگری دریایی هستیم و بخش نخست این سفرها را جبران خواهد کرد.

وی افزود: در شرایط جوی به وجود آمده در کشور و سیلی که در برخی استان‌های کشور شاهد بودیم در بحث بنادر به جز بندر ترکمن و گز که جزو بندرهای اصلی ما نیستند در مابقی بنادر به خصوص بندرهای اصلی شمالی کشور یعنی انزلی، امیرآباد و نوشهر آسیبی از ناحیه سیل نداشتیم و تهدید نمی‌شوند.