شناسهٔ خبر: 65849 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر نگهداری و راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای:

سیل ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلیارد تومان خسارت به ۱۱هزار کیلومتر از راه‌ها وارد کرد / ۱۵۹ انسداد ناشی از اختلالات جوی در راه‌های کشور داشتیم که ۱۳۰ مورد آن بازگشایی شد

رضا اکبری رضا اکبری با اشاره به اینکه ۳۰۰ دستگاه آبرو‌ها و راه‌های کشور بر اثر وقوع سیل تخریب شد یا آسیب دید، گفت: ۱۵۹ انسداد ناشی از اختلالات جوی و سیل در راه‌های کشور داشتیم که ۱۳۰ مورد آن با تلاش راهداران بازگشایی شد و ۲۷ مورد از محورها همچنان مسدود است که هفت مورد آن‌ها شریانی و بقیه فرعی هستند که البته یکسری از این مسیرهای فرعی هرساله به دلیل حجمد بالای برف بسته هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رضا اکبری، مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درخصوص آخرین وضعیت جاده‌های کشور با اشاره به برخی از این محورها اظهار کرد: در حال حاضر محور آق‌قلا – گرگان به واسطه سیل و آب‌گرفتگی همچنان مسدود است و تلاش برای بازگشایی آن ادامه دارد و محور جایگزین این مسیر میامی – گرمه – جنگل گلستان است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از محورها محور اهرم در استان بوشهر است که بخشی از کوه و تراشه‌ای که در این محور وجود دارد لغزش کوچکی داشته است که احتمال دارد این توده از کوه لغزش کند. به همین خاطر توصیه شده است با رعایت جانب احتیاط و با حضور راهداران در آن نقطه کنترل شده این محور روزها باز و در شب بسته باشد تا اتفاقی نیفتد.

اکبری افزود: محور قدیم خرم‌آباد – پل دختر به واسطه رانش و آب‌بردگی زیادی که داشته بسته است و سعی و تلاش می‌شود که به سرعت بازگشایی شود. با این حال تردد در مسیر جایگزین این محور فعلا از مسیرهای کوهدشت – پل‌دختر یا آزادراه خرم‌آباد – اندیمشک است. محور آزادشهر – شاهرود یا محور خوش ییلاق در استان گلستان هم به دلیل رانش و ریزش کوه فعلا است و این محور نیاز به اصلاحات در چند نقطه دارد. به همین خاطر محور جایگزین آن محور سمنان – فیروزکوه – گرگان است. محور گنبد – کلاله هم به دلیل طغیان رودخانه و آب‌گرفتگی مسدود است و محور جایگزین آن محور گنبد – مینودشت- کلاله است.

بازگشایی ۱۳۰ انسداد شرایط جوی در روزهای ابتدایی سال

مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان خسارت‌های وارد شده به راه‌های کشور بابت بارش سیل و سیلاب‌ها، گفت: در این خصوص از ابتدای طرح نوروزی که ۲۵ اسفندماه آغاز شد و شروع بارندگی اولین سامانه بارشی هم از ۲۶ اسفند بود خسارت‌هایی داشتیم. طبق آخرین اطلاعاتی که امروز یکشنبه ۱۱ فروردین به دستمان رسید ۱۵۹ انسداد در راه‌های کشور داشتیم.

وی افزود: این انسدادها ناشی از عوامل مختلفی همچون برف، کولاک، رانش، ریزش کوه، توفان، سیلاب و دیگر عوامل بود که ۱۳۰ مورد آن با تلاش راهداران بازگشایی شد. حدود ۲۷ مورد از محورها مسدود است که هفت مورد شریانی و بقیه آن‌ها فرعی هستند که یکسری از این مسیرهای فرعی هرساله به دلیل حجم برف بسته هستند.

وی ادامه داد: با این حال طبق برآورد اولیه‌ای که از استان‌ها داشتیم حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلیارد تومان خسارت به ۱۱هزار کیلومتر از راه‌ها خسارت وارد شده و تعدادی زیادی از ابنیه‌های ما نیز آسیب دیده‌اند.

نمایش تاب و توان خوب پل‌ها و آبروهای کشور در سیل اخیر

اکبری با تاکید بر اینکه با این حجم بارندگی که فراتر از پیش‌بینی‌ها بود، کمترین خسارت به ابنیه‌های فنی کشور وارد شد، گفت: این مساله نشان می‌دهد که پل‌ها و آبروهای موجود به خوبی استقامت و توان خودشان را در سیل نشان دادند. هرچند خسارت‌های جزیی مثل آب‌شستگی و تخلیه مصالح زیر پل‌ها وجود داشت و در ماه‌های آینده توسط راهداران بازسازی خواهند شد، اما این موضوع نشان از تاب و توان منااسب شبکه آبروها و پل‌های کشور دارد.

وی افزود: در طول محورهای کشور به طور متوسط هر ۵۰۰ متر یک آبرو یا پل داریم که اگر به طور مثال ۱۰۰ کیلومتر در معرض سیل قرار بگیرد، در این میزان مسافت حدود ۲۰۰ دستگاه پل و آبرو وجود دارد. در این سیل و بارندگی شدیدی که داشتیم تنها ۳۰۰ دستگاه آبرو تخریب و آسیب دیدند که نشان از زیرساخت خوب جاده‌ای کشور است.